2012-03-24, 21:17
Medlem
Ok, så nu körde jag på det dyrare paketet som de har (den med bättre kryptering). Kan man känna sig helt säker nu från allt vad anti piratbyrån och upphovsmän heter? Eller måste man fortfarande vara försiktig? Nu snackar jag inte om att jag ska börja sprida ut tusentals filmer och bli någon "master criminal", men att ladda ner ett tiotal filmer i veckan kanske?

Btw, tycker det flyter på grymt bra (kanske 10% sänkt hastighet) vilket är en stor överaskning
Citera
2012-03-25, 12:25
Medlem
SvenBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fek09
Ok, så nu körde jag på det dyrare paketet som de har (den med bättre kryptering). Kan man känna sig helt säker nu från allt vad anti piratbyrån och upphovsmän heter? Eller måste man fortfarande vara försiktig? Nu snackar jag inte om att jag ska börja sprida ut tusentals filmer och bli någon "master criminal", men att ladda ner ett tiotal filmer i veckan kanske?

Btw, tycker det flyter på grymt bra (kanske 10% sänkt hastighet) vilket är en stor överaskning

Anonine har inga skyldigheter att lämna ut uppgifter. Alla uppgifter krypteras dessutom med en 2048bits kryptering, bawtosäkert med andra ord.
Ditt enda huvudbry är om din tjänst stänger ner. Det finns en väldigt bra guide för hur du skyddar dig mot detta med hjälp av brandväggen Comodo http://datorkanalen.se/blogg/sa-stop...en-kopplar-ner. Ladda ner engelska versionen av programmet så blir det lite enklare. Det du i princip gör är att du bara tillåter anonines adresser och inga andra.
VPNCheck Pro är ett annat program som skyddar mot detta.
Citera
2012-03-25, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBH
Anonine har inga skyldigheter att lämna ut uppgifter. Alla uppgifter krypteras dessutom med en 2048bits kryptering, bawtosäkert med andra ord.
Ditt enda huvudbry är om din tjänst stänger ner. Det finns en väldigt bra guide för hur du skyddar dig mot detta med hjälp av brandväggen Comodo http://datorkanalen.se/blogg/sa-stop...en-kopplar-ner. Ladda ner engelska versionen av programmet så blir det lite enklare. Det du i princip gör är att du bara tillåter anonines adresser och inga andra.
VPNCheck Pro är ett annat program som skyddar mot detta.

Ok jag förstår tack!
Citera
2012-03-25, 19:29
Medlem
Bssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansScheike
Datalagringsdirektivet gäller bara internetleverantörer och mobiloperatörer.

Stämmer detta?

Enligt Relakks hemsida (https://www.relakks.com/faq/security/):

RELAKKS är ett svenskt aktiebolag, tjänsten som erbjuds är ett svenskt bredbandsabonnemang över Internet vilket innebär att det regelverk som framför allt reglerar verksamheten är Lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation.

Det man i dagligt tal kallar VPN kallas i lagtexten "bredbandsabonnemang över Internet", och så vitt jag kan först gäller därför datalagringsdirektivet även svenska VPN-tjänster, som alltså blir helt värdelösa för vanliga fildelare.
Citera
2012-03-25, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bsson
Stämmer detta?

Enligt Relakks hemsida (https://www.relakks.com/faq/security/):

RELAKKS är ett svenskt aktiebolag, tjänsten som erbjuds är ett svenskt bredbandsabonnemang över Internet vilket innebär att det regelverk som framför allt reglerar verksamheten är Lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation.

Det man i dagligt tal kallar VPN kallas i lagtexten "bredbandsabonnemang över Internet", och så vitt jag kan först gäller därför datalagringsdirektivet även svenska VPN-tjänster, som alltså blir helt värdelösa för vanliga fildelare.

Måste vara en dålig svensk översättning. Det står ju; "The Service consists of an encrypted VPN tunnel between your computer and RELAKKS."
Citera
2012-03-25, 20:24
Medlem
SvenBHs avatar
Ni som påstår att anonine bryts, hur märker ni av detta? Finns det något sätt att kolla om anonine varit ansluten eller inte?

I mitt fall så måste jag skriva in lösenordet när jag ska logga in, har ingen automatisk inloggning. Om Anonine skulle bryta förbindelsen, kan den då logga in själv igen, kan den reconnecta utan att begära lösenord om en sådan situation skulle inträffa? Den borde inte kunna göra det va?
Citera
2012-03-25, 20:58
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBH
Ni som påstår att anonine bryts, hur märker ni av detta? Finns det något sätt att kolla om anonine varit ansluten eller inte?

I mitt fall så måste jag skriva in lösenordet när jag ska logga in, har ingen automatisk inloggning. Om Anonine skulle bryta förbindelsen, kan den då logga in själv igen, kan den reconnecta utan att begära lösenord om en sådan situation skulle inträffa? Den borde inte kunna göra det va?

Finns väl en inställning som sköter det i egenskaperna för VPN anslutningen
Citera
2012-03-25, 21:29
Medlem
Bssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recan
Måste vara en dålig svensk översättning. Det står ju; "The Service consists of an encrypted VPN tunnel between your computer and RELAKKS."

Det har inget med saken att göra. Även om överföringen är krypterad loggas ju anslutande IP och mål-IP samt tidpunkt för start och stopp.
Citera
2012-03-25, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bsson
Det har inget med saken att göra. Även om överföringen är krypterad loggas ju anslutande IP och mål-IP samt tidpunkt för start och stopp.

En proxy tjänst med krypterad uppkoppling med VPN och ett bredbandsabonnemang är väl inte samma sak?
Citera
2012-03-25, 22:00
Medlem
dimdims avatar
Så här skriver Anonine i ett pressmeddelande den 22 Mars 2012 https://www.anonine.com/press/

Citat:
Pressmeddelande 22 Mars 2012 - Stockholm, Sverige

Anonine utlovar fortsatt anonymitet!

Den 21a mars 2012 röstade den svenska riksdagen JA till att införa det kritiserade EU-direktivet om datalagring i svensk lagföring. Ett direktiv som skapat starka känslor hos många svenska medborgare där majoriteten varit starkt emot detta införande men som på "demokratisk" väg röstats igenom med starkt stöd av Socialdemokraterna samt Alliansen men där representanter för exempelvis Centerpartiet och Miljöpartiet ändå vågade kritisera lagföringen.

Detta skapar naturligtvis oro både hos våra användare och det svenska folket där frågeställningar, som Vågar jag surfa in på den sidan nu? Vill jag verkligen ringa den personen? Då all tele, SMS och datatrafik skall sparas i enighet med det nya direktivet som avser vem som kommunicerat med vem, vid vilken tidpunkt och från vart kommunikationen ägde rum.

- Vi på Anonine står fast beslutna om att fortsätta leverera vår anonymiseringstjänst där inga loggar kommer att sparas och vi har planerat ett flertal åtgärder för de olika scenarion som kan komma att utspela sig.

Det är fortfarande ganska oklart vilka tillämpningar denna lag medför samt vilka som skall tillämpa dessa, detta är något som Sveriges Riksdag samt PTS (Post- och Telestyrelsen) nu arbetar med genom att skapa förordningar och föreskrifter för vad som gäller.

- Oavsett resultatet av dessa förordningar så lovar vi att fortsätta med vår verksamhet och leverera en anonym och säker tjänst för de människor som helt enkelt känner sig kränkta i och med denna lagstiftning, utöver de vi redan har, och exakt hur detta fortskrider kommer vi att meddela våra användare så fort dessa föreskrifter blir tillgänliga.

"Folkets längtan efter frihet kan i det långa loppet inte slås ner. Den kommer att leva och segra till sist." - Olof Palme

Med vänliga hälsningar,
ANONINE
Citera
2012-03-26, 17:57
Medlem
julllleees avatar
Hej, Har en router som klarar av att ansluta till en vpn innan den ansluter till internet,
Men man måste skriva in en ip så de funkar inte med vpn.anonie.com.
Så min fråga är ifall de finns någon ip till den sidan som man kan skriva in?

Tack på förhand!
Citera
2012-03-26, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julllleee
Hej, Har en router som klarar av att ansluta till en vpn innan den ansluter till internet,
Men man måste skriva in en ip så de funkar inte med vpn.anonie.com.
Så min fråga är ifall de finns någon ip till den sidan som man kan skriva in?

Tack på förhand!

Har du följt guiden på deras hemsida? Vilket märke är det på routern?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in