Ja! Och värre! Jag har dragit mig för att fråga, men nu jävlar!
Jag har jätteproblem som jag hoppas att nån kan ha några idéer om. Ursäkta om det här är långt och omständigt skrivet, men jag vet inte hur jag ska felsöka, så jag har svårt att uttrycka det klart också.
Första månaderna jag använde anonine i somras var allt frid och fröjd, likaså när jag testade ett par gratistjänster. När jag köpte årsabonnemang började problemen (vilket säkert bara är en slump). Det börjar med att jag inte jag ansluta till internet, sedan lägger i stort sätt allt som körs som en service av, "XXX can't connect to Service" poppar upp till höger och vänster. Väntar jag för länge med att starta om kan jag inte ens göra det på normalt sätt utan måste bryta stömmen.
OK, Event Viewer visade fel som hade med IPSEC Services att göra. När jag googlade hitta jag flera med problem just med VPN och IPSEC. Jag ändrade från Automatic till Manual. Frid och fröjd i flera månader, men sen började det om, problemet är att nu syns inga som helst felmeddelanden i Event Viewer!
Det underliga är att det kommer och går. När det är som värst funkar det bara några minuter innan jag får boota om. Det är mycket tidskrävande eftersom saker och ting tydligen inte kan stängas ner normalt. Oftast kommer problemen på natten och sen på morgonkvisten är allt bra igen. Detta gör att jag tror att vad det nu är initieras av anonine på något sätt, att nåt strular där som gör att IPSEC behövs, och då kukar allt ur (men varför inget felmeddelande?). På konstorstid funkar det ju (för det mesta).
Alternativt har det med uTorrent att göra. Jag *tror* att det händer bara när jag kör uTorrent nämligen. Det är svårt att kolla eftersom det händer så slumpmässigt. Det kan vara bra i flera veckor och så börjar det helt plötsligt. Efter sista anoninestrulet har det varit helt överjävligt. Har problem just nu, vilket som sagt är mycket ovanligt på dagtid.
Det första program som strular brukar vara brandväggen (Sunbelt). Man kan väl tänka sig att den har nån panikreaktion innan den går ner och blockerar både ditten och datten? För att testa detta tänkte jag disabla Sunbelt. Men
jag är osäker på om routerns brandvägg är pålitlig med VPN. Törs man köra med bara den?
Jag har en Netgear router. Min dator är relativt fräsch och har inte och har aldrig haft några som helst problem förutom detta.
Hjälp!