Citat:
Ursprungligen postat av INFP
Då var det så dags att man hamnat på bristningsgränsen och bara måste få reda på vad en gammal Pc-goding hette, så nu flashbackare hoppas jag att ni slår huvudet på spiken.
...
Text
...
Tror jag får vara lite mer noggrann med min beskrivning av spelet, för jag har en ganska stående känsla av att dom enda som kan ge mig namnet på spelet är dom som faktiskt spelat det, och det är nog inte alltför många skulle jag tro...
Spelet inleds med ett filmsekvens där ett farkost lämnar ett stort mänskligt militär-rymdskepp. Farkosten är på väg ner mot någon planet för en rutinundersökning eller dylikt. Nånstans blir det fel och farkost kraschar ner mot planeten. På vägen ner så står en nån slags lejonmänniska (kommer inte exakt ihåg hur han ser ut) och ser när skeppet är på väg ner och klämmer ur sig en oneliner i stil med "oh shit, this is gonna hurt". Sen minns jag inte exakt men piloten i skeppet blir attackerad av robotar/cyborgs.
Här inleds en första spelgrej och det är att man åker i nån hoverhoj i förstaperson (tror det är lejongubben man är) och skjuter ner fiender med musen. Sen när man rensat tillräckligt många så kommer det en filmsekvens där lejonsnubben och piloten möts och tar följe till deras by. Där i någon grotta pratar dom med hövdingen som sagt som förklarar att alla deras invånare blivit bortförda av cyborgsen. Piloten och lejonsnubben beslutar för att göra en attack på en deras fabriker. Så fortsätter filmen och man ser hur dom smyger dit på natten och lejonsnubben dödar nån vakt med kaststjärnor. Dom tar sig upp på taket och hoppar in via nån ventilation. Lejonsnubben hoppar in först och när han precis kommit in och landat på golvet, så dyker det upp nån cyborg bakom honom och kidnappar honom. Piloten kommer strax efter och hinner precis se dom två försvinna in igenom en dörr som låses.
Här börjar som jag sa innan själva spelet. Piloten som man är, har en ett rakat huvud, svart/grå utrustning och en laserpistol som jag tror hade ett vänt handtag så pipan går utmed undersidan av handen istället för över. Alla kamera vinklar är fasta och byter då man hamnar på olika ställen. Första hindret jag tror man stöter på är några fläktar i marken man måste passera. Ramlade man i fick man se en fin lite döds-cutscene. När man klarat det kom man fram till en vägg där det var nåt galler som täckte för nån ventilation. Gick man in i ett sidorum så fanns där en terminal där man öppnade upp gallret med. När man gjorde det och kröp igenom det blev man attackerad av nån mini-reptil eller liknanade.
Sen minns jag inte exakt vad som gäller. Men hälsan visade sig iform av heartbeat som man såg i nåt hörn. Den återfick man vid olika terminaler, dessa kunde även ibland uppgradera lasern som ibland var ett krav för att ens kunna döda vissa fiender. Spelet var väldigt mycket pusslande då man går omkring och fixar med knappar och gångar och diverse backtracking. Sen blev det en hel del action när det kommer fiender. Grafiskt sett så kändes det som ett spel där 3d precis har börjat få ett hyfsat fotfäste, kanske är samtidigt eller strax före quake kom ut. För varje olika fälla som man kunde dö av, fanns det alltid en fin cutscene t.ex. att bli krossad på löpbandet på nån stenprocessor. Alltihopa använde sig även av voice-acting, några delar var kanske bara text. Det var inga levels utan mera att man jobbade sig igenom hela komplexet och kunde komma tillbaka till början om man ville (förutsatt att inget hade hänt som ändrat vägen).
Jag skulle kunna ge några fler detaljer, men tror jag riskerar att spoila nånting då
Hoppas innerligt på hjälp med namnet innan man får utbrott över minnesförlusten...