2007-09-10, 21:30
Medlem
ittebittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittebitte
Söker ett PC-spel från början av 90-talet, har för mig att jag hittade det i en shareware-version på en CD jag fick med i tidningen Attack/PCAktiv. Utspelar sig i rymden, man är nån sorts prisjägare (eller nåt...) och man åker omkring i sitt rymdskepp som man ser uppifrån.

Spelet är inte helt och hållet actionbetonat, man utför uppdrag och flyger runt mellan olika baser. Jag minns att man kunde uppgradera sitt rymdskepp med en turbo engine så att man flyger skitsnabbt och kan ta sig till en planet som ligger skitlångt bort. Där bodde det en blå gubbe. De olika destinationerna (planeter och rymdbaser) hittade man till via koordinatsystem.

Spelet börjar med att man blir attackerad av någon ödleliknande sak som varnade en via komradio att de skulle utrota en massa folk, men typ "do not fear pain, we are not a cruel race" eller nåt.

Hmm. Det här blev virrigt, men så är det mest hela tiden när man bara har fragmentariska minnen.
Jag vill härmed förkunna att jag själv kommit på att spelet heter Solar Winds. Detta spel rekommenderas varmt!
Citera
2007-09-12, 00:16
Medlem
Jag sökert ett gammalt skitspel jag lirade en gång. Man sprang runt på banor (sett uppifrån) och sköt klot med en biljardkö typ. När man mötte [kvinnliga] bossar och skadade dom tappade dom sina kläder, och när man besegrat dom kom det upp en hentaibild (tecknad porr vill säga).

Finns det någon som har en aning om vad det heter?
Citera
2007-09-12, 15:20
Medlem
Schnauzers avatar
Fick ett sug efter att spela ett turbaserat rollspel nu precis. Minns att jag läste om ett för några år sen i ett nummer av Super Play. Har letat som en idiot i mina gamla tidningar men hittar inget. Nån som har förslag på ett sånt spel?

Edit: måste tillägga att det inte är ett spel i stil med Heroes-liren, det ska vara ett rollspel i samma anda som Baldurs Gate men turbaserat. Kort sagt en blandning mellan Heroes och Baldurs Gate
Citera
2007-09-12, 16:23
Medlem
SkinnyFistss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer
Fick ett sug efter att spela ett turbaserat rollspel nu precis. Minns att jag läste om ett för några år sen i ett nummer av Super Play. Har letat som en idiot i mina gamla tidningar men hittar inget. Nån som har förslag på ett sånt spel?

Edit: måste tillägga att det inte är ett spel i stil med Heroes-liren, det ska vara ett rollspel i samma anda som Baldurs Gate men turbaserat. Kort sagt en blandning mellan Heroes och Baldurs Gate

Fallout är ju det mest uppenbara alternativet, men det kanske det redan spelat?
Ett ganska gammalt spel som brukar vara populärt är annars Betrayal at Krondor.
Citera
2007-09-12, 16:38
Medlem
Nahibos avatar
söker ett spel som är ganska gammalt har jag för mig.
det gick iallafall ut på att man hade några soldater, sen var det rpgstuk över det hela, men man såg det snettuppifrån och med rutsystem (alltså.. man kan gå ett visst antal rutor och sen räcker ens vapen ett visst antal rutor också).

det var nutid/snar framtid och utspelade sig i typ.. ryssland?
ajust ja, man slogs också mot zombies/mutanter..

någon som har någon aning om vad jag snackar om?
Citera
2007-09-12, 17:42
Medlem
Tekoppars avatar
Citat:

har för mig att Chronotrigger, Wizardry 8, Styrateg, Battle of Wesnoth ska vara turnbaserade

http://en.wikipedia.org/wiki/Tactical_role-playing_game
det är sånna spel du menar kolla listan nere bara
Citera
2007-09-12, 17:59
Moderator
Falukropps avatar
Citat:

Om det inte nödvändigtvis måste vara massa ocher, troll och alver med i leken så är ju Fallout 1 och 2 ett par helt underbara spel.

Jagged Alliance är klockrent också. 1:an är väl kanske lite väl gammalt, men 2:an är klart värt en titt.
Citera
2007-09-12, 20:24
Medlem
Schnauzers avatar
Tack för svaren allihopa, ska kolla upp titlarna snart

Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Om det inte nödvändigtvis måste vara massa ocher, troll och alver med i leken så är ju Fallout 1 och 2 ett par helt underbara spel.

Jagged Alliance är klockrent också. 1:an är väl kanske lite väl gammalt, men 2:an är klart värt en titt.

Det spelet jag hade i tanken var ett med orcher osv. men har hört från en kompis att Fallout ska vara bra så det är väl värt ett försök. Har iofs för mig att det bara var ettan som var turbaserat, kanske har fel
Citera
2007-09-12, 20:36
Medlem
Wittgensteins avatar
Jag har hjärnstillestånd. Jag söker namnet på ett andra världskrigsspel som kom cirka 1999. Förstapersonshooter med tredjepersonsvy som alternativ. Det var till en början försett med apokalyptiska buggar i still med bilar som guppade omkring på asfalt, gubbar som föll ned i osynliga hål, etc.

Tror även det kom en två lite senare, som utspelades i nutid.
Citera
2007-09-12, 21:21
Medlem
SkinnyFistss avatar
Citat:
Det spelet jag hade i tanken var ett med orcher osv. men har hört från en kompis att Fallout ska vara bra så det är väl värt ett försök. Har iofs för mig att det bara var ettan som var turbaserat, kanske har fel

Både ettan och tvåan är turbaserade.
Ha det så skoj. Dessa spel ses av många som de bästa rollspelen någonsin.
Citera
2007-09-12, 22:13
Medlem
Solitaires avatar
Sökes: Enklare spel som kan spelas över nätet

Okej, lite bakgrund till mitt problem... Min flickvän har åkt utomlands och kommer att stanna där ett tag Förrut så hände det att vi fördrev tid med att sitta och lira lite Zelda och liknande på en nostalgiskt gammal SNES och det vore kull att göra nåt sånt tillsammans samtidigt som vi snackar skit på Skype.

Spelet jag söker ska alltså ha lite 90-känsla över sig, gå att spela två över nätet, samt inte kräva allt för snabb uppkoppling. Är det för vag specifikation ? Fan, måste finnas hur mycket som helst som stämmer in på den beskrivningen...Nåja, är det nån som har något spontant tips?
Citera
2007-09-12, 22:22
Medlem
lordos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Jag har hjärnstillestånd. Jag söker namnet på ett andra världskrigsspel som kom cirka 1999. Förstapersonshooter med tredjepersonsvy som alternativ. Det var till en början försett med apokalyptiska buggar i still med bilar som guppade omkring på asfalt, gubbar som föll ned i osynliga hål, etc.

Tror även det kom en två lite senare, som utspelades i nutid.

Hidden & dangerous? Tvåan utspelas dock fortfarande i ww2...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in