Citat:
Ursprungligen postat av debbed
Jag har själv apple men tycker inte att det är bra pris på datorerna.
Plockade ihop en Mac Pro nu, gick lös på 55 163kr, samma hårdvara på komplett (lite snabbare cd-läsare även) gick på 30 551kr. Då utan operativsystem såklart. Men inte är det värt 20000, eller hur?
Det är så roligt, nämner någon prisvärt i en tråd om Mac så är det ingen som går in på Dell och skapar samma konfiguration, nej. De knallar in på Komplett och börjar leta delar. Det är alltid billigare att göra saker själv. Missförstå mig rätt, det är kanon att kunna bygga egen PC, jag har gjort det själv. Men då jämför man inte med färdiga koncept i ett Mac-forum. Då jämför man delarna från andra butiker, som Dustin, DB etc. Sitter ni i trådar där folk vill köpa en fetingstationär från Dell och plockar ihop datorer från Komplett också?
Köper man en Mac Pro så har man oftast igen de pengarna i produktion på nolltid. Skulle jag köpa en Mac Pro för 55K (vilket är inklusive moms) så har den betalat sig på mindre än en och en halv veckas jobb, sedan är det pur vinst. Däremot har inte de inom grafisk produktion samma behov av Mac Pro med mera idag, iMac har mer än nog kapacitet att driva Adobe CS3 med mera. Vilket också syns när man går omkring på byråer med mera. Däremot inom film, 3D, forskning etc är Mac Pro mer eller mindre ett måste med utbyggnadsmöjligheterna och den råa kraften i den (och ja, när det kommer till renderingar och beräkningar kan DDR3-minne vara nog så viktigt). Mac Pro är inte en vardagsdator, greppa.
Att du har en Mac är ju helt irrelevant, skulle det göra att, ja, vad?
Sorry om jag framstår som lite vresig, inte fått morgonkaffet än.