Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-05-27, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GzGurrz
Andrahandsvärdet är bra sa du? Haha, du får en macbook för 10 ny och 5 tusen beggad,
Inte så bra andrahandsvärde va?

19 tusen , vad fan snackar du om? du får en imac i svart plast för 9900, på komplett. Har redan ångrat att jag la ut 10 lakan på en macbook som jag har vart tvungen att formatera om 2 ggr pga osx.

Mac _har_ bättre andrahandsvärde.

Svart iMac, på komplett, för 9900kr? Visa mig den är du snäll...

Jag tror snarare att du blev tvungen att formatera om pga. skit bakom spakarna.
2009-05-27, 05:31
Medlem
StyleWarss avatar
Jag är otroligt sugen på en sån här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aston_Martin_V8_Vantage

Men är det inte lite överpris? Jag såg att man får 5 BMW för samma pris!

Hur ska jag göra?

TS:
Du gör väl vad fan du vill med dina pengar. Efterfrågan styr priset.
Försök inte rubba det kapitalistiska systmet in the process, du har inte en chans.
Foga dig till marknaden och köp en bra och fin PC som ligger inom din budget.
2009-05-27, 06:38
Medlem
nbzs avatar
En fråga, kan man istället för att köpa en färdig imac köpa delar till den separat och be någon bygga ihop den åt en?

Kanske blir svårt med imac men imac pro kanske? Var inne på komplett men hitta inte info om det
2009-05-27, 06:54
Medlem
miklons avatar
Som påpekats så får man inte glömma bort skärmen och jämföra den med den billigaste 24:an man kan hitta. Nya iMac 24" har samma panel som NEC LCD2490WUXi, som kostar 10 000, då är man nere på 14 000 för dator och operativsystem. Fortfarande rätt mycket pengar för en dator i dessa tider, men givetvis betalar man för formfaktor och design också, varför skulle inte det kosta pengar när det gäller datorer?
2009-05-27, 07:27
Bannlyst
När det kommer till mac-datorer får du inte vad du betalar för. Du får undermåliga komponenter i ett "vackert" skal. Men å andra sidan så får du säkert stilpoäng hos dina vänner, då alla mainstream-idioter med en fashionabel livsstil älskar mac.
2009-05-27, 08:07
Medlem
n00rfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debbed
Jag har själv apple men tycker inte att det är bra pris på datorerna.

Plockade ihop en Mac Pro nu, gick lös på 55 163kr, samma hårdvara på komplett (lite snabbare cd-läsare även) gick på 30 551kr. Då utan operativsystem såklart. Men inte är det värt 20000, eller hur?
Med samma hårdvara menar du alltså att du helt seriöst hittade ett moderkort med 4 firewire-portar, 5 usb-portar, dubbla CPU-slots och 8 ramplatser? Och utöver det så la du i två Xeon-processorer i varukorgen?

(Komplett har inte ens de nya Xeon-processorna i sitt sortiment)

Edit: Min poäng är helt enkelt att en Core-processor inte presterar lika bra som en Xeon. Inte någonstans.
Senast redigerad av n00rfen 2009-05-27 kl. 08:13.
2009-05-27, 08:08
Medlem
n00rfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GzGurrz
Andrahandsvärdet är bra sa du? Haha, du får en macbook för 10 ny och 5 tusen beggad,
Inte så bra andrahandsvärde va?

19 tusen , vad fan snackar du om? du får en imac i svart plast för 9900, på komplett. Har redan ångrat att jag la ut 10 lakan på en macbook som jag har vart tvungen att formatera om 2 ggr pga osx.
Vad snackar DU om? Vi pratar om den fetaste iMacen, som kostar 25 000 på Apple Store. Jag la ihop en likvärdig dator på Komplett, som kostade 19900 kr.
2009-05-27, 08:23
Medlem
Andreasvbs avatar
Det är skrämmande att en del inte vet vad saker och ting heter, iMac Pro, svart?

Om man lägger ned en massa pengar på något, är det minsta man kan begära att veta vad det heter.

Hej jag har köpt en sån här PowerBook.
Menar du Mac Pro?
Jo så kanske det var.

Haha.
2009-05-27, 08:41
Medlem
Jag tycker många härinne snackar bullshit, jag kan slänga ihop en dator med fullt duglig, t.o.m bra skärm för 12 lök max. Ska man göra musik bryr man sig inte om skärmen är underbar till film och kostar 10 tusen, det känns bara retligt att 10 tusen av stålarna man lägger för att göra musik är 1 skärm. Nä då är det bättre att köpa en fet Pc som man väljer dom bästa delarna, kollar vilka som ska funka bra med musik, köper det och 2 skärmar direkt så är du uppe i 14.500:- kanske. Köp en mac med 2 skärmar så ska vi se var man landar, för man bör ha 2 skärmar så småningom när man sysslar med musiken.

MAc vinner enbart för dom har logic, hade dom inte haft logic så hade dom varit döda för längesen. Därför dom inte vill släppa programmet till PC, för då finns det ännu en anledning mindre att folk ska köpa mac. Personligen gillar jag inte vita datorer överhuvudtaget.

Min dator gick lös på 14 kanske, 2 hårddiskar med 750gb på var, 4gb minne, bra moderkort, Dual Core klockad till 3,6ghz, webcamera, 24" monitor, utbytt processorfläkt, mus, musmatta, tangentbord, hela kittet liksom med dvd brännare, ja allting. Det är mycket billigare med PC och jag har aldrig haft en så stabil PC som denna. Inte en enda blåskärm eller annat strul på 1 år nu, och dom flesta har windows XP vid det här laget så jag tvivlar på att Nbz behöver köpa det till. Så han hade landat på max 13-14 tusen med 2 skärmar. Om han hade hållt sig till en hårddisk, ingen webcamera som jag köpte och kört originalfläkten. Lätt fått en fet Pc med 2 skärmar för det priset, inget snack.
2009-05-27, 09:07
Medlem
n00rfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Jag tycker många härinne snackar bullshit, jag kan slänga ihop en dator med fullt duglig, t.o.m bra skärm för 12 lök max. Ska man göra musik bryr man sig inte om skärmen är underbar till film och kostar 10 tusen, det känns bara retligt att 10 tusen av stålarna man lägger för att göra musik är 1 skärm. Nä då är det bättre att köpa en fet Pc som man väljer dom bästa delarna, kollar vilka som ska funka bra med musik, köper det och 2 skärmar direkt så är du uppe i 14.500:- kanske. Köp en mac med 2 skärmar så ska vi se var man landar, för man bör ha 2 skärmar så småningom när man sysslar med musiken.

MAc vinner enbart för dom har logic, hade dom inte haft logic så hade dom varit döda för längesen. Därför dom inte vill släppa programmet till PC, för då finns det ännu en anledning mindre att folk ska köpa mac. Personligen gillar jag inte vita datorer överhuvudtaget.

Min dator gick lös på 14 kanske, 2 hårddiskar med 750gb på var, 4gb minne, bra moderkort, Dual Core klockad till 3,6ghz, webcamera, 24" monitor, utbytt processorfläkt, mus, musmatta, tangentbord, hela kittet liksom med dvd brännare, ja allting. Det är mycket billigare med PC och jag har aldrig haft en så stabil PC som denna. Inte en enda blåskärm eller annat strul på 1 år nu, och dom flesta har windows XP vid det här laget så jag tvivlar på att Nbz behöver köpa det till. Så han hade landat på max 13-14 tusen med 2 skärmar. Om han hade hållt sig till en hårddisk, ingen webcamera som jag köpte och kört originalfläkten. Lätt fått en fet Pc med 2 skärmar för det priset, inget snack.
Fast du har ju inte räknat med Vista Ultimate (det enda som kan mäta sig med OS X)? Och skärmen är ju sämre än iMacen? Och du får plocka ihop allt själv? Och du får köra Windows? Och du kan inte köra Logic? Och du har gjort ett onödigt inlägg?
2009-05-27, 09:13
Medlem
Fails avatar
Japp, imacen är överpris. Apple satte dessutom priserna när dollarn låg över 9 kronor så att alla modeller blev några tusen dyrare när de uppgraderade dem. T ex den billigaste blev dyrare, den brukade kostade 8995 med studentrabatt nu kostar den 11695. Den fick 1GB mer ram, nytt chipset och sämre grafik, kanske större hårddisk också, minns inte vad den gamla hade för disk.
2009-05-27, 09:19
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debbed
Jag har själv apple men tycker inte att det är bra pris på datorerna.

Plockade ihop en Mac Pro nu, gick lös på 55 163kr, samma hårdvara på komplett (lite snabbare cd-läsare även) gick på 30 551kr. Då utan operativsystem såklart. Men inte är det värt 20000, eller hur?

Det är så roligt, nämner någon prisvärt i en tråd om Mac så är det ingen som går in på Dell och skapar samma konfiguration, nej. De knallar in på Komplett och börjar leta delar. Det är alltid billigare att göra saker själv. Missförstå mig rätt, det är kanon att kunna bygga egen PC, jag har gjort det själv. Men då jämför man inte med färdiga koncept i ett Mac-forum. Då jämför man delarna från andra butiker, som Dustin, DB etc. Sitter ni i trådar där folk vill köpa en fetingstationär från Dell och plockar ihop datorer från Komplett också?

Köper man en Mac Pro så har man oftast igen de pengarna i produktion på nolltid. Skulle jag köpa en Mac Pro för 55K (vilket är inklusive moms) så har den betalat sig på mindre än en och en halv veckas jobb, sedan är det pur vinst. Däremot har inte de inom grafisk produktion samma behov av Mac Pro med mera idag, iMac har mer än nog kapacitet att driva Adobe CS3 med mera. Vilket också syns när man går omkring på byråer med mera. Däremot inom film, 3D, forskning etc är Mac Pro mer eller mindre ett måste med utbyggnadsmöjligheterna och den råa kraften i den (och ja, när det kommer till renderingar och beräkningar kan DDR3-minne vara nog så viktigt). Mac Pro är inte en vardagsdator, greppa.

Att du har en Mac är ju helt irrelevant, skulle det göra att, ja, vad?

Sorry om jag framstår som lite vresig, inte fått morgonkaffet än.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in