Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-26, 21:20
Medlem
nbzs avatar
Är grymt sugen på att gå över från PC till mac och eftersom imac har så läcker design,är smidig + har stöd för logic så måste det bli så.

Men när jag tänker efter känns det som det är ett otroligt överpris! Jag vill isf ha den bästa imacen

se länk
http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/imac?cid=OAS-EMEA-KWG-SE_CPU-SE

Och den kostar 24 tusen? Är inte det ett helt sjukt pris med tanke på vad man betalar för? Bygg samma dator på komplett och köp till en 24", en ren gissning säger mig att det skulle bli 15tusen max.

Nu säger ni säkert "köp inte på mac:s egna hemsida" men dom är inte så mycket billigare på andra sidor heller. Tycker ni jag resonerar galet eller håller ni med?

Kan ju säga att jag kommer ha datorn mest för musikproduktion men även andra saker såklart som msn surf spel osv osv osv
2009-05-26, 21:28
Medlem
Om du känner nån student som har ett Mecenatkort kan du köpa den ett par tusenlappar billigare via Apples studentrabatter, men det är fortfarande ett fruktansvärt överpris om man endast ser till vad hårvaran kostar, i synnerhet som du utan problem kan få en snabb quad-core/i7-cpu för betydligt lägre pris än iMacen duo core. Dock, du får med ett bra operativsystem som kommer att köra Logic utan strul och det kanske är värt en hel del också?

Alternativet är att du bygger ihop en Hackintosh med väl utprövade komponenter som även funkar med fulinstallerad OS X och sen kör Logic den vägen...

http://www.hackint0sh.org
2009-05-26, 21:32
Medlem
Meciraes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbz
Är grymt sugen på att gå över från PC till mac och eftersom imac har så läcker design,är smidig + har stöd för logic så måste det bli så.

Men när jag tänker efter känns det som det är ett otroligt överpris! Jag vill isf ha den bästa imacen

se länk
http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/imac?cid=OAS-EMEA-KWG-SE_CPU-SE

Och den kostar 24 tusen? Är inte det ett helt sjukt pris med tanke på vad man betalar för? Bygg samma dator på komplett och köp till en 24", en ren gissning säger mig att det skulle bli 15tusen max.

Nu säger ni säkert "köp inte på mac:s egna hemsida" men dom är inte så mycket billigare på andra sidor heller. Tycker ni jag resonerar galet eller håller ni med?

Kan ju säga att jag kommer ha datorn mest för musikproduktion men även andra saker såklart som msn surf spel osv osv osv

Ja, det är överpris. Det tycker i alla fall jag. Om alla här tycker det, skulle du inte köpa en då eller? Och hur resonerar du? Du har ju bara sagt att det är dyrt.
2009-05-26, 21:51
Medlem
Satyricons avatar
Måste du ha den värsta iMacen?

Logic går väl att köra på vilken iMac som helst?
2009-05-26, 21:58
Medlem
Meciraes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
Måste du ha den värsta iMacen?

Logic går väl att köra på vilken iMac som helst?
Word. Jag kör på min MacBook White.
2009-05-26, 22:00
Medlem
n00rfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbz
Gäsp... Samma historia om och om igen. Nej, det är inte överpris!

Varför?

1. Det inkluderar både Mac OS X och iLife.
2. Du får BRA komponenter (framförallt en riktigt bra skärm).
3. Den är kompakt, snygg och smidig.

Jag slängde även ihop ett likvärdigt paket från Komplett, bara för att du nämnde det. Följande la jag in: en bra 24"-skärm, 4 GB DDR3, Radeon HD4850 (500 kr dyrare än det som är standard enligt Apple), Core 2 Duo 3 GHz, moderkort med firewire (ASUS P5N-D), Western Digital 1 TB HDD, Mighty Mouse Wired, Apple Keyboard Wired, kvalitets-nätaggregat, något billigt ljudkort, en billig brännare från NEC, ett aluminiumchassi och sist men absolut inte minst, Windows Vista Ultimate, vilket är det enda som motsvarar OS X.

Vad landar då detta på?

19939 kr + frakt + ihopmontering (+ installation av drivrutiner )

Slutsats: Den kompletta produkten, att den är färdig att använda, och smidighten är helt klart värt mellanskillnaden. Du får en medioker Windows-burk för de pengarna, men du får en kickass iMac, som kommer ha ett grymt andrahandsvärde.

Jag har en Mac Pro, och den kickar fortfarande mina kompisars nya datorers ass efter 3 år.

Men du behöver inte den bästa, nöj dig med den billigare för 16000 så kan du köra Logic på den utan problem. Det viktiga är RAM-minnet. Och då är datorn helt plötsligt mycket billigare än PC-varianten.
Senast redigerad av n00rfen 2009-05-26 kl. 22:04.
2009-05-26, 22:07
Medlem
Linkerts avatar
Nu när jag sitter med min iMac 24" 2.66 GHz så känns den inte så dyr längre. Betalade ca 14800 kr (csn rabatt) och kan inte säga att den är dyr längre. Jag kan göra så mycket mer out-of-the-box och på ett extremt mycket smidigare sätt. (förutom Finder, den suger/duger/underutvecklad)
Om OSX släpptes fri skulle jag betala 3000 kr för att få en kopia till min Windowsburk. Så bra tycker jag OSX är!

Edit: juste, programvaran som finns runt om på nätet håller en otrolig kvalité jämfört med det mesta till Windows.
2009-05-26, 22:32
Medlem
Akademikerns avatar
Den är väl lite dyr, det håller jag med om. Men om man ser till vad man faktiskt får för pengarna så är det inte så jättefarligt ändå. Man får en bra processor, pissbra minne(sånt där snorigt dyrt och bra RAM), världens skönaste OS, ett horigt bra tangentbord och sist men absolut inte minst: en helt underbart jävla bra skärm. Jag har fan aldrig sett något liknande i varken ljusstyrka, färgåtergivning eller kontrast. Skärmen på 24"-imac'arna är helt enormt bra.
Jag köpte själv den billigaste 24"-modellen för någon månad sedan och var lite sur över att behöva betala så jäkla mycket för en dator (drygt 15K med studentrabatt).. men när jag fick hem den och såg vilken underbar kvalitetskänsla den ger så ångrar jag mig inte en sekund. skärmen på min gamla G5 17"-imac är ett jävla skämt om man jämför med denna. 24" av ren ögonporr!

Summa summarum:

Har du råd, men tvekar lite om det är värt eller ej - KÖP!
Har du inte råd - KÖP INTE
2009-05-26, 22:50
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n00rfen
Vad landar då detta på?

19939 kr + frakt + ihopmontering (+ installation av drivrutiner )
...och sen så tar vi och kollar upp priset för den bästa iMacen på komplett, som där kostar 20190 kr (+ frakt, men inte montering och installation av drivisar), så skillnaden där är nästan försumbar.
2009-05-26, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
...och sen så tar vi och kollar upp priset för den bästa iMacen på komplett, som där kostar 20190 kr (+ frakt, men inte montering och installation av drivisar), så skillnaden där är nästan försumbar.

23.995:- menar du väl?
2009-05-26, 23:09
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krimz
23.995:- menar du väl?
Ah, my bad, prisjakt lurade mig haha.
23 995 kr stämmer, 20 190 kr kostar den gamla med ett 8800GS.
2009-05-26, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Ah, my bad, prisjakt lurade mig haha.
23 995 kr stämmer, 20 190 kr kostar den gamla med ett 8800GS.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in