Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-27, 00:14
Medlem
Deliras avatar
Jag har iMac 3,06 Ghz med 4 GB ram och ATI 4850. Värd varenda krona, vilken maskin!

Men det per se innebär ju inte att du tycker detsamma förstås.
2009-05-27, 00:19
Medlem
trickydicks avatar
Nej, det är inget överpris, Kvalité kostar.. Köpte själv den nya 24". Den var värd varenda öre…
2009-05-27, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Nej, det är inget överpris, Kvalité kostar.. Köpte själv den nya 24". Den var värd varenda öre…
I vad skulle kvaliten ligga menar du om vi bortser från operativsystemet? Apple har ingen egen fabrik som tillverkar bättre kretsar än t.ex. ASUS

edit: skrev detta på min macbook
2009-05-27, 00:29
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debbed
I vad skulle kvaliten ligga menar du om vi bortser från operativsystemet? Apple har ingen egen fabrik som tillverkar bättre kretsar än t.ex. ASUS

Det är så roligt, så fort man nämner ordet kvalité och Apple i samma inlägg så kommer någon och ska börja bladdra om kretsar...
2009-05-27, 00:40
Medlem
spindrifts avatar
Utan att specificera chassi och skärm blir ju jämförelsen lite löjlig så det är ruskigt stor skillnad. Bara en Eizo skärm kan gå på mer än än en Mac Pro.

Jag hamnade på 16 291 då jag försökte efterlikna specifikationen på en iMac 24 tum: 2,93 GHz. Då är det en Eizo skärm med PVA panel, vilka definitiv är riktigt bra skärmar, samt ett Antec P182 chassi vilket är ett bra och populärt kvalitetschassi. Alla andra delar var kvalitetskomponenter som ASUS mobo och Corsair PSU och RAM.
Och det var inklusive Vista Utimate fullversion för 4000.

Dock är det väldigt få som rekommenderar den konfigurationen som en iMac har om du bygger en PC eller hackintosh då det ger väldigt dålig valuta för pengarna. Kolla vilket musikskaparforum somhelst, och du du kommer se att det finns knappt en människa som rekommenderar att satsa på DDR3 eller dual core. DDR3 ger inte någon påtaglig skillnad, och är inte värt pengarna. De flesta DAWs utnyttjar mer än två kärnor väl, så en quad ger överlägsen prestanda.
Bygger du lite vettigt får du istället för mindre pengar en konfiguration som inte försöker vara en iMac specifikationmässigt, utan istället slår den med råge för både DAW- och spelanvändning, men fortfarande med erkända kvalitetskomponenter...det är bara moderkort, minne, CPU och grafikkort som är utbytt.

Då har du en maskin för 12.097, som för moderna applikationer med support för mer än två kärnor, lätt slår en iMac för 24000.
Den är även OSX86-vänlig, så att installera OSX om du vill är en smal sak. Det kostar 1195 om du bryr dig att löpa en licens som du sen bryter genom att installera den på den hårdvara du vill.
Annars kostar XP Pro 1695, och är ett betydlig bättre val än Vista Ultimate.
Vill du t.ex. ha ännu mer CPU prestanda eller bättre grafikkort, alternativt inte spelar spel eller inte behöver mycket CPU kraft, kan du dessutom anpassa själv för att få något som passar dig så bra som möjligt och därmed få optimal valuta för pengarna.

Och att överklocka en Q6600 eller Q8200 är inte alls svårt om du är lagd åt det hållet. Men Q6600 har tickat på i 3.2 Ghz i 1.5 år nu med 100% stabilitet utan att ens behöva mer spänning...så det är inga problem med värme eller förkortad livslängd.

Dessutom har du då möjlighet att använda dig av PCI baserade DSP-kort som UAD, Scope eller Powercore, en möjlighet som du saknar med en iMac.
2009-05-27, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Det är så roligt, så fort man nämner ordet kvalité och Apple i samma inlägg så kommer någon och ska börja bladdra om kretsar...
Jag har själv apple men tycker inte att det är bra pris på datorerna.

Plockade ihop en Mac Pro nu, gick lös på 55 163kr, samma hårdvara på komplett (lite snabbare cd-läsare även) gick på 30 551kr. Då utan operativsystem såklart. Men inte är det värt 20000, eller hur?
2009-05-27, 01:32
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Skärmen, aluminium-chassit, finishen, designen, tangentbordet mm Vet du att frontglaset är upphängt i magneter bara för att slippa fula skruvar.

Dessutom inbillar jag mig att Apples val av komponenter är väl valda, samt att Apple är duktigare än dom flesta på att konstruera hårdvara.. Jag tycker nämligen att min maskin känns rätt mycket snabbare än en Pc som har ungefär samma specs, samt att den är väldigt tyst…
2009-05-27, 01:39
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbz
Är grymt sugen på att gå över från PC till mac och eftersom imac har så läcker design,är smidig + har stöd för logic så måste det bli så.

Men när jag tänker efter känns det som det är ett otroligt överpris! Jag vill isf ha den bästa imacen

se länk
http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/imac?cid=OAS-EMEA-KWG-SE_CPU-SE

Och den kostar 24 tusen? Är inte det ett helt sjukt pris med tanke på vad man betalar för? Bygg samma dator på komplett och köp till en 24", en ren gissning säger mig att det skulle bli 15tusen max.

Nu säger ni säkert "köp inte på mac:s egna hemsida" men dom är inte så mycket billigare på andra sidor heller. Tycker ni jag resonerar galet eller håller ni med?

Kan ju säga att jag kommer ha datorn mest för musikproduktion men även andra saker såklart som msn surf spel osv osv osv
Jag tycker definitivt att du ska köpa en PC, som du säger är Macen för dyr för dig. Sitter det i pengarna ska man inte köpa Mac, så är det. Då klarar man sig bättre med en Hackint0sh för 5 000-10 000 kr. Kör på det. Du kommer att få leta på nätet efter lite drivrutiner, eventuellt buggar det lite ibland, men det är du nog van med om du kommer från Windows.
Senast redigerad av flipper1446 2009-05-27 kl. 01:44.
2009-05-27, 01:42
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Jag har själv apple men tycker inte att det är bra pris på datorerna.

Plockade ihop en Mac Pro nu, gick lös på 55 163kr, samma hårdvara på komplett (lite snabbare cd-läsare även) gick på 30 551kr. Då utan operativsystem såklart. Men inte är det värt 20000, eller hur?
Köper man en dator för över 50 000 kr har man förmodligen en bra anledning till det. Antingen har man pengarna och känner för att skämma bort sig själv, eller så ska den användas på så sätt att pengarna inte spelar någon roll, och då väljer man så klart dator efter sina specifikationer. Den genomsnittlige Mac Pro-köparen är inte direkt Allan Ballan som ska brösta upp sig inför polarna; det är företag som har pengarna och som behöver datorn och operativsystemet.

Vad var det du ville nu igen?
Senast redigerad av flipper1446 2009-05-27 kl. 01:46.
2009-05-27, 02:21
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Skärmen, aluminium-chassit, finishen, designen, tangentbordet mm Vet du att frontglaset är upphängt i magneter bara för att slippa fula skruvar.

Dessutom inbillar jag mig att Apples val av komponenter är väl valda, samt att Apple är duktigare än dom flesta på att konstruera hårdvara.. Jag tycker nämligen att min maskin känns rätt mycket snabbare än en Pc som har ungefär samma specs, samt att den är väldigt tyst…
Skärmen?
Tror du Apple tillverkar den?
LCD-panelen lär väl vara någon modell från LG, Samsung eller Philips då jag starkt tvivlar på att Apple har startat en egen panelfabrik.

Chassiet, finishen och designen är väl samma sak?
Ta bort chassiet och du har bara vanliga PC komponenter kvar.

Har du några benchmarks som stödjer ditt intryck av att Apples hårdvarukombinationer skulle prestera bättre än de flesta PC's i samma budgetsegment?
Om du tror att det finns någon magisk kombination som ger tydligt bättre prestanda har du dock fel. Jämför du olika kombinationer av moderkort, minnen, grafikkort och hårddiskar med samma specifikationer så är skillnaderna ytterst marginella och kommer vara svåra att upptäcka utan att köra benchmarks. Men självfallet måste komponenterna passa ihop specifikationsmässigt och tillförlitligheten kan skilja.
Men köper du en billig PC baserad på CPU hastighet, mängd minne och antal GB hårddisk så kan det helt klart gå segt p.g.a. exempelvis dåligt chipset på moderkortet, långsamma minnen och långsam HD.

Och tysta maskiner är knappast något unikt för Mac...om du vill ha en tyst maskin och inte såg till att den PC du köpte var det har du ju dock gjort en miss som du kanske inte riskerar med Mac.
2009-05-27, 03:22
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Visst är den dyr, men å andra sidan gick det ju inte att få en anständig dator för under 20 000 för 10-15 år sedan.
En kompis köpte en PC 1998 för, om jag minns rätt, 28 000, vilket inkluderade en enorm 19"-skärm och det fetaste i CPU-, RAM- och grafikkortsväg.
Kanske inte aktuellt i dagsläget, men man får ju lite perspektiv på det.

Men även om jag är en skäggig mactaliban så håller jag med om att iMacen är lite väl dyr. Alla Apples produkter borde sänkas med runt 20% för att bli mer konkurrenskraftiga.
2009-05-27, 03:59
Medlem
GzGurrzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n00rfen

19939 kr + frakt + ihopmontering (+ installation av drivrutiner )

Andrahandsvärdet är bra sa du? Haha, du får en macbook för 10 ny och 5 tusen beggad,
Inte så bra andrahandsvärde va?

19 tusen , vad fan snackar du om? du får en imac i svart plast för 9900, på komplett. Har redan ångrat att jag la ut 10 lakan på en macbook som jag har vart tvungen att formatera om 2 ggr pga osx.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in