Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Skärmen, aluminium-chassit, finishen, designen, tangentbordet mm Vet du att frontglaset är upphängt i magneter bara för att slippa fula skruvar.
Dessutom inbillar jag mig att Apples val av komponenter är väl valda, samt att Apple är duktigare än dom flesta på att konstruera hårdvara.. Jag tycker nämligen att min maskin känns rätt mycket snabbare än en Pc som har ungefär samma specs, samt att den är väldigt tyst…
Skärmen?
Tror du Apple tillverkar den?
LCD-panelen lär väl vara någon modell från LG, Samsung eller Philips då jag starkt tvivlar på att Apple har startat en egen panelfabrik.
Chassiet, finishen och designen är väl samma sak?
Ta bort chassiet och du har bara vanliga PC komponenter kvar.
Har du några benchmarks som stödjer ditt intryck av att Apples hårdvarukombinationer skulle prestera bättre än de flesta PC's i samma budgetsegment?
Om du tror att det finns någon magisk kombination som ger tydligt bättre prestanda har du dock fel. Jämför du olika kombinationer av moderkort, minnen, grafikkort och hårddiskar med samma specifikationer så är skillnaderna ytterst marginella och kommer vara svåra att upptäcka utan att köra benchmarks. Men självfallet måste komponenterna passa ihop specifikationsmässigt och tillförlitligheten kan skilja.
Men köper du en billig PC baserad på CPU hastighet, mängd minne och antal GB hårddisk så kan det helt klart gå segt p.g.a. exempelvis dåligt chipset på moderkortet, långsamma minnen och långsam HD.
Och tysta maskiner är knappast något unikt för Mac...om du vill ha en tyst maskin och inte såg till att den PC du köpte var det har du ju dock gjort en miss som du kanske inte riskerar med Mac.