Flashback bygger pepparkakshus!
2009-05-27, 23:06
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
En normal liter mjölk kostar 10 kr, så det skulle innebära att en Mac var 100 ggr så dyr som en vanlig pc för att jämförelsen ska vara vettig.

En mer sansad jämförelse skulle kunna vara den här: att köpa en Mac är som att betala 800 kr istället för 600 kr för ett par jeans, eftersom man tycker att de dyrare jeansen är snyggare och sitter lite bättre. Få människor skulle tycka att det vore vansinne att välja de dyrare jeansen i det läget, men när det gäller datorer så är man uppenbarligen helt dum i huvudet om man gör det valet.

Ja hur fungerar fåfängans mekanismer?
Om jeansen är snyggare eller inte är en individuell smaksak, för en del kommer de vara fulare än andra modeller oavsett pris.

Sen betyder det ju inte per automatik att ett par dyrare jeans sitter på bättre. Men kanske priset och loggan (och att alla man tycker är coola har ett par) får en att tro det . Och sen skall man ju behöva gå runt i dessa också och då kanske man upptäcker att de dyrare jeansen skaver utav helvete, men det kanske är ett pris man får betala för att man tror att man ser bra ut för sin omgivning.
2009-05-27, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ja hur fungerar fåfängans mekanismer?
Om jeansen är snyggare eller inte är en individuell smaksak, för en del kommer de vara fulare än andra modeller oavsett pris.

Sen betyder det ju inte per automatik att ett par dyrare jeans sitter på bättre. Men kanske priset och loggan (och att alla man tycker är coola har ett par) får en att tro det . Och sen skall man ju behöva gå runt i dessa också och då kanske man upptäcker att de dyrare jeansen skaver utav helvete, men det kanske är ett pris man får betala för att man tror att man ser bra ut för sin omgivning.

Klankar du ner på alla som köper dyrare jeans, alla som inte köper möbler från myrorna som dig, etc?
2009-05-27, 23:14
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Och sen skall man ju behöva gå runt i dessa också och då kanske man upptäcker att de dyrare jeansen skaver utav helvete, men det kanske är ett pris man får betala för att man tror att man ser bra ut för sin omgivning.
Frågan är om man köper byxor för sig själv eller för andra?
Varenda PC-människa verkar tro att man köper en Mac för att andra ska se den och säga "guuuuud så söt och fin dator!". Är ni dumma i huvudet på riktigt, eller trollar ni bara? Det är en dator, för helvete... Inget man raggar brudar med direkt.
2009-05-27, 23:22
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Klankar du ner på alla som köper dyrare jeans, alla som inte köper möbler från myrorna som dig, etc?

Haha,, jag letar på soptippen eller får mina möbler från kyrkan.

Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Varenda PC-människa verkar tro att man köper en Mac för att andra ska se den och säga "guuuuud så söt och fin dator!". Är ni dumma i huvudet på riktigt, eller trollar ni bara? Det är en dator, för helvete... Inget man raggar brudar med direkt.

Tyvärr så kommer alltid Macanvändarna få dras med den fåfänga skaran, som inte använder burken till mer än att kolla av sin Facebook sida ibland. Jag tycker det är sorgligt att de inte använt pengarna bättre, i dessa ekonomiska tider så är ju ett sådant beteende talande.
2009-05-27, 23:24
Medlem
Citat:
Haha,, jag letar på soptippen eller får mina möbler från kyrkan.

Tyvärr så kommer alltid Macanvändarna få dras med den fåfänga skaran, som inte använder burken till mer än att kolla av sin Facebook sida ibland. Jag tycker det är sorgligt att de inte använt pengarna bättre, i dessa ekonomiska tider så är ju ett sådant beteende talande.

Min Mac är ett av mina bästa köp någonsin, det är ju uppenbarligen ni som har problem med vad vi väljer att lägga pengarna på, inte tvärt om.
2009-05-27, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446

Heh, du beskrev just den vanligaste anledningen till att många tjejer vill ha en Mac. Kanske låter fördomsfullt men det är vad jag fått erfara själv från min egen bekantskapskrets. Sedan när man läser på datorforum och ser trådar som "Hjälp mig övertala mina föräldrar att köpa en macbook pro" så kan man inte låta bli att börja undra... Jag har faktiskt fått den uppfattningen att när det gäller Mac så köper många boken efter omslaget.
2009-05-27, 23:31
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:

Tyvärr så kommer alltid PC-användarna få dras med den Joltcoladrickande skaran, som inte använder burken till mer än att spela CS. Jag tycker det är sorgligt att de inte använt pengarna bättre, i dessa ekonomiska tider så är ju ett sådant beteende talande.

Ergo, man kan inte döma hunden efter ett hår.
2009-05-27, 23:42
Medlem
Giant Squids avatar
För att svara på TS funderingar om överpris kontra logic, så tycker jag verkligen inte att det är värt pengarna. Byt istället bort logic. Men du verkar gilla designen och det är vad du kommer att få betala mellanskillnaden för.
2009-05-27, 23:44
Medlem
MrJacks avatar
Personligen är jag ganska kluven över Mac.

Det jag gillar att de fungerar bra. Jag har aldrig haft några hårdvaruproblem med Mac alls, men det kanske är ren tur. Har en HP idag och det är mycket man stör sig på med denna maskin.
Jag gillar också att man har tillgång till en bashterminal.

Dock så finns det så mycket jag stör mig på nr jag sätter mig med en Mac, jag vet inte om det är min egen ovana av Mac eller om det är så att den är halvt efterbliven ibland.
Det jag har märkt är bland annat:
Har jag flera fönster av t.ex. Firefox öppna så kan jag inte växla mellan dem med äpple+tab.
F1-F12 borde vara F1-F12 och inte volymknappar. Nu måste man ju hålla in Fn-tangenten. Men det är nog lite PC-skada.
Inget sitter där jag vill på tangenbordet, @ och | tog mig ett tag att hitta, men det är också lite ovana.
Som Java-utvecklare så störde jag mig grovt på deras sätt att hantera Java 6.
Priset känns inte helt motiverande eller.
2009-05-27, 23:55
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJack
…Nu måste man ju hålla in Fn-tangenten.
Eller ändra så det funkar som du vill. Finns i Systeminställningar.

Citat:
Inget sitter där jag vill på tangenbordet, @ och | tog mig ett tag att hitta …
Att kunna skriva @ med en hand är verkligen en nackdel.
Och att liknande tecken, exempelvis \ | / eller [ { ( ligger på samma tangent verkar ju helknäppt.

OffT. Sorry.
2009-05-28, 00:07
Medlem
Itmans avatar
Citat:
Med Mac så blir det lite som att betala tusen spänn för en liter mjölk bara för att förpackningen ser bögigare ut.

Sen är väl Apples stora målgrupp ofta lätt dataförståndshandikappade, då man inte skall behöva kunna någonting utan bara tuta o köra. Vad bra för dom.
Briljant och givande inlägg i diskussionen, det tackar vi för!

Citat:
Inget sitter där jag vill på tangenbordet, @ och | tog mig ett tag att hitta, men det är också lite ovana.
Ovana, precis. Man kan ju inte ta för givet att saker ska fungera som de gör i windows. Nu tycker jag att alla olika tecken är utplacerad på väl valda tangenter. T.ex /|\ ([{ =≈≠ pPπ∏ osv.
2009-05-28, 00:07
Medlem
MrJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Eller ändra så det funkar som du vill. Finns i Systeminställningar.

Att kunna skriva @ med en hand är verkligen en nackdel.
Och att liknande tecken, exempelvis \ | / eller [ { ( ligger på samma tangent verkar ju helknäppt.

OffT. Sorry.

Som sagt, jag har nog lite att lära mig på en Mac.
Visst kanske det är praktiskt, men ibland så är det ganska bra att hålla kvar med sånt som många är vana med. Kalla mig gammalmodig eller PC-skadad, men jag gillar tangenborden som de är idag på en PC.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in