Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Nu står det väl ingenstans att han redan har en dator som kan fungera som inspelning?
Mikrofon etc. lär han ändå köpa oavsett om han köra pc eller mac
Dock har ÅsaNisse en poäng.
Det är möjligt att TS har en obegränsad budget. Då tycker jag att han skall köpa en Mac Pro med en fet Eizo eller Nec skärm...så kan han köra bootcamp och välja operativsystem fritt och är säker på att han aldrig får brist på prestanda.
Däremot om han kanske inte vill eller kan spendera obegränsat på sitt musikskapande så är det en enorm skillnad på studiomonitorer för 5000 kr och ett par för 15000.
För musikproduktion tycker jag det är betydligt viktigare att ha bra monitorer än ett snyggt chassi och en skärm med bra färgåtergivning.
Han kan lätt skaffa en PC som klår iMac i prestanda för runt 10000.
Vill han kunna köra OSX är det inte mer än några minuters jobb att leta reda på hårdvarukombinationer som garanterat fungerar för det.
Då har han 15000 extra att lägga på saker som verkligen betyder något för resultatet. Bra ljudkort, bra monitorer, akustisk behandling för sitt rum, DSP system, extern hårdvara...mm
Jag skulle nog vilja ha en budget på många hundratusentals kronor innan 15000 blir en struntsumma som man kan lägga på ett lite snyggare chassi utan att jag känner att jag gör allvarliga kompromisser på andra områden.