Flashback bygger pepparkakshus!
2009-05-28, 00:10
Bannlyst
För att inte tala om apples snuskiga mus. Har den ens två knappar? När jag satt och editerade musik i en ljudteknisk kurs med min polare, blev det ett faktum att redan vid accessoarerna till macen så failade det ganska hårt. Går ju ens knappt att aima med mushelvetet, och tangentbordet har ju knappar som är helt felplacerade (ovana?).
2009-05-28, 00:12
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJack
Dock så finns det så mycket jag stör mig på nr jag sätter mig med en Mac, jag vet inte om det är min egen ovana av Mac eller om det är så att den är halvt efterbliven ibland.
Det jag har märkt är bland annat:
Har jag flera fönster av t.ex. Firefox öppna så kan jag inte växla mellan dem med äpple+tab.
F1-F12 borde vara F1-F12 och inte volymknappar. Nu måste man ju hålla in Fn-tangenten. Men det är nog lite PC-skada.
Inget sitter där jag vill på tangenbordet, @ och | tog mig ett tag att hitta, men det är också lite ovana.
Som Java-utvecklare så störde jag mig grovt på deras sätt att hantera Java 6.
Priset känns inte helt motiverande eller.

CMD+> växlar mellan olika fönster i samma program
vet inte riktigt hur det är med det där med fn+F-knappar, eftersom jag avskyr laptops och väldigt ogärna sitter vid dom. På vanliga mac-tangentbordet är F11 och F12 volymknappar(F10 mute).
"@" Sitter på EXAKT samma ställe på en mac som det gör på andra tangentbord... om nu inte även detta är annorlunda på macbook? har där emot ingen aning om hur man gör "|".
Java kan jag inget om, så det släpper jag :P
Priset känns inte jättemotiverande nej... men smaken är som baken
2009-05-28, 00:13
Medlem
Itmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
För att inte tala om apples snuskiga mus. Har den ens två knappar? När jag satt och editerade musik i en ljudteknisk kurs med min polare, blev det ett faktum att redan vid accessoarerna till macen så failade det ganska hårt. Går ju ens knappt att aima med mushelvetet, och tangentbordet har ju knappar som är helt felplacerade (ovana?).
Tangentborden är helt underbara tycker jag. Och ja, uppsättningen skiljer sig från PC-tangentbord. Nu har jag bara testat apples mus vid ett fåtal tillfällen men jag tycker den är katastrofalt dålig. Många avskyr den, vissa älskar den. (Man kan högerklicka med den)

Edit: Undra när denna tråd åker i papperskorgen?
2009-05-28, 00:15
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:

Den har en knapp som innehåller både vänster- och högerklick. Aima går utmärkt bara man vänjer sig vid att musaccelerationen inte är som PC. Tycker man det är jobbigt så fixar mjukvaran USB overdrive det så det blir precis som i win.
Tangentbordet ser precis lika dant ut förutom vissa smådetaljer. Finns t ex ingen printscreen-tangent. Detta gör man istället genom att trycka in cmd+shift+3 eller cmd+shift+4 för att markera område som ska avbildas...
2009-05-28, 00:25
Medlem
MrJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademikern
CMD+> växlar mellan olika fönster i samma program
vet inte riktigt hur det är med det där med fn+F-knappar, eftersom jag avskyr laptops och väldigt ogärna sitter vid dom. På vanliga mac-tangentbordet är F11 och F12 volymknappar(F10 mute).
"@" Sitter på EXAKT samma ställe på en mac som det gör på andra tangentbord... om nu inte även detta är annorlunda på macbook? har där emot ingen aning om hur man gör "|".
Java kan jag inget om, så det släpper jag :P
Priset känns inte jättemotiverande nej... men smaken är som baken

Jag är hursomhelst lite halvt allergisk mot deras tangenbord. Det kanske går att använda sig av en annan tangentbordslayout för att sätta sakerna där de brukar vara. "|" gör man med alt gr+< på PC, men typ äpple+7 på Mac.
Ja, gillar man inte pengar så är det ju lite enklare.
2009-05-28, 00:44
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Har jag flera fönster av t.ex. Firefox öppna så kan jag inte växla mellan dem med äpple+tab.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=522688
Citat:
Som sagt, jag har nog lite att lära mig på en Mac.
Visst kanske det är praktiskt, men ibland så är det ganska bra att hålla kvar med sånt som många är vana med. Kalla mig gammalmodig eller PC-skadad, men jag gillar tangenborden som de är idag på en PC.
Frågan är om switchers blir lika irriterade av att behöva lära sig nya kommandon som gamla macanvändare skulle bli om man började rodda om tangenterna?
Dessutom är det ju som system, Itman m.fl. redan poängterat - macens tangentbordsuppsättning är mer logisk. Det är som vanligt med Apple, de har tänkt ett steg längre och det är det man som kund får betala för i slutändan.
2009-05-28, 02:12
Medlem
Tycker vi borde återgå till TS önskemål ocgh sluta med detta jäkla tramset, mac är dyrt skit, men stabilt. Pc är ibland om man inte har virusprogram och sånt installerat ostabilare.

Som jag skrev innan, TS vill göra musik, han behöver dessa grejor.

Ljudkort
Monitorer
Hörlurar (för nattspelande)
Mikrofon

Han har redan en Pc med Dual Core, motivera nu varför han ska lägga 23k på en imac nu istället för att lägga dom på ovanstående saker? Ska han verkligen köpa en iMac med Logic och sen stå utan ovanstående saker. Bör det inte vara lämpligare att köra Sonar då som är ett likadant program som han kan tanka gratis sålänge. Sen köpa grejorna ovan och få komma igång på riktigt. Jag tror nämligen att när han sitter där med sin 30k dator med logic så kommer han ändå vara lite besviken för han kommer inte igång som han tänkt ändå. Ljudet är fortfarande inte bra för ljudkortet han har suger, hörlurarna han har suger, han kan inte sjunga för han har ingen mic och inte lyssna utan monitorer.

Motivera macköpet utifrån detta istället och gör det inte till ert personliga korståg. Personligen är jag inte emot mac mer än priset, skiter man pengar som Dilera eller vad han hette gör så kan man ju köpa en mac i veckan. Men det gör inte alla och då är kanske en skräddarsydd Pc bra. Läste nånstans att Logic inte ens stödjer VST, men jag är inte säker. Att dom hade något annat format. Det är med ganska illa isåfall, vara låst till Logics egna pluggar även om dom är bra så är det inte så kul när det väl kommer en ny plugg som alla älskar men man själv kan inte driva den.

Mitt råd till TS var att ha kvar sin PC, eventuellt pumpa in mer minne i den (2gb nu). Sen köpa alla dom nämnda sakerna ovan och verkligen känna att han är igång att bygga sin studio och kan göra musik direkt. Sitta och glo på en mac med logic utan ljud, vad är vitsen med det? Jag tror bara inte TS blir lycklig av det köpet då så många andra saker fattas. Det är som att köpa motorn till en ferrarri, men du kan inte köra den.
2009-05-28, 02:23
Medlem
Nu står det väl ingenstans att han redan har en dator som kan fungera som inspelning?
Mikrofon etc. lär han ändå köpa oavsett om han köra pc eller mac
2009-05-28, 02:26
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
För att inte tala om apples snuskiga mus. Har den ens två knappar?
Hur jävla svårt är det att ta reda på?

http://www.apple.com/mightymouse/

Du borde prova Google någon gång, det lär vara häpnadsväckande.
2009-05-28, 02:31
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Som jag skrev innan, TS vill göra musik, han behöver dessa grejor.

Ljudkort
Monitorer
Hörlurar (för nattspelande)
Mikrofon

Han har redan en Pc med Dual Core, motivera nu varför han ska lägga 23k på en imac nu istället för att lägga dom på ovanstående saker? Ska han verkligen köpa en iMac med Logic och sen stå utan ovanstående saker. Bör det inte vara lämpligare att köra Sonar då som är ett likadant program som han kan tanka gratis sålänge. Sen köpa grejorna ovan och få komma igång på riktigt. Jag tror nämligen att när han sitter där med sin 30k dator med logic så kommer han ändå vara lite besviken för han kommer inte igång som han tänkt ändå. Ljudet är fortfarande inte bra för ljudkortet han har suger, hörlurarna han har suger, han kan inte sjunga för han har ingen mic och inte lyssna utan monitorer.
iMacen har ju inbyggd mikrofon och högtalare, men jag antar att du menar att externa är ett måste om man vill hålla på med ljud (vilket säkert är korrekt), men det är absolut inget som hindrar att man ansluter det till en iMac.

För att citera Äpples iMacsida:

Citat:
Audio
Built-in stereo speakers
Internal 24-watt digital amplifier
Headphone/optical digital audio output (minijack)
Audio line in/optical digital audio input (minijack)
Built-in microphone

Huruvida ljudkortet suger vet jag inte. Jag har absolut inget att klaga på när det gäller ljudet i en iMac, men jag förstår att man kan tänkas behöva feta grejer om man jobbar professionellt.
2009-05-28, 02:47
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Nu står det väl ingenstans att han redan har en dator som kan fungera som inspelning?
Dock har ÅsaNisse en poäng.
Det är möjligt att TS har en obegränsad budget. Då tycker jag att han skall köpa en Mac Pro med en fet Eizo eller Nec skärm...så kan han köra bootcamp och välja operativsystem fritt och är säker på att han aldrig får brist på prestanda.

Däremot om han kanske inte vill eller kan spendera obegränsat på sitt musikskapande så är det en enorm skillnad på studiomonitorer för 5000 kr och ett par för 15000.
För musikproduktion tycker jag det är betydligt viktigare att ha bra monitorer än ett snyggt chassi och en skärm med bra färgåtergivning.
Han kan lätt skaffa en PC som klår iMac i prestanda för runt 10000.
Vill han kunna köra OSX är det inte mer än några minuters jobb att leta reda på hårdvarukombinationer som garanterat fungerar för det.
Då har han 15000 extra att lägga på saker som verkligen betyder något för resultatet. Bra ljudkort, bra monitorer, akustisk behandling för sitt rum, DSP system, extern hårdvara...mm

Jag skulle nog vilja ha en budget på många hundratusentals kronor innan 15000 blir en struntsumma som man kan lägga på ett lite snyggare chassi utan att jag känner att jag gör allvarliga kompromisser på andra områden.
2009-05-28, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton

Han har en dual core processor och 2gb minne, så den går utmärkt att göra musik med, bara mer minne. För det är mer minnet som suger när man sysslar med musik än det är just processorkraften.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in