2013-01-15, 19:19
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner
Är det någon skillnad på >samt< och >och< ?

Finns det tillfällen då det ena är att föredra eller är de likvärdiga?

---

Är det alltid fel att börja en mening med >att<?
Tex är det fel att börja en mening med >och<...

Inom politiken är det populärt att börja meningar med att. Förslagen i en motion kallas för att-satser, då dessa alltid börjar med ordet att.

Man skall endast kunna svara ja eller nej på en sådan motion, och den skall inte innehålla några argument eller förklaringar.
Citera
2013-01-15, 19:23
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
... Är det alltid fel att börja en mening med >att<?
Tex är det fel att börja en mening med >och<...
Här är tråden om ord som aldrig startar en mening:
https://www.flashback.org/t799613

Ordet »att« är två olika ord – båda kan inleda en mening:

– Att vara eller inte vara, det är frågan. — infinitiv som substantiv, »att« kan uttalas å

– Att det skulle vara så svårt kunde jag inte tänka mig. — konjunktion kan inte uttalas å

Ordet »Men« kan inleda en mening, men kedjade »Men« blir lätt förbryllande.
Citera
2013-01-16, 12:39
Medlem
yulbrynners avatar
Kan man ha för många >att< i en mening? Vilka att bör i så fall undvikas?

Tex:

Det är även viktigt att fortsätta driva generatorn så att den fortsätter att generera ström till traktens bybor.
Citera
2013-01-16, 13:24
Medlem
egon2bs avatar
Citat:

Tex:

Det är även viktigt att fortsätta driva generatorn så att den fortsätter att generera ström till traktens bybor.

I det exemplet är dubbla »fortsätta« mera störande än tre »att« som uttalas å / att / å respektive. Småord som obestämd/bestämd artikel, pronomen, »att» och prepositioner kan förekomma rätt ymnigt utan att det blir tjôtigt. Jämför med engelskans småord som artiklar och “to” / “that”. Analytiska språk som spanska dräller av småord.

Här är två alternativ, lätt justerade mot en ledig och en högtidlig variant.
Det är även viktigt att hålla igång generatorn så att den fortsätter generera ström till traktens bybor.

Det är även viktigt att driften av generatorn säkras, så att den kontinuerligt genererar elkraft till lokalsamhället.
Där är två »att« med olika uttal klart under de gränsvärden som språkpolisen kallar gul nivå.
Citera
2013-01-16, 13:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Tex:

Jag skulle inte ha några problem med två "att" färre:

Citat:
Det är även viktigt att fortsätta driva generatorn så den [fortsätter] generera[r] ström till traktens bybor.
Citera
2013-01-16, 14:12
Medlem
Pappersdjurets avatar
värdeförskjutning, vad betyder det?
Citera
2013-01-16, 14:55
Medlem
yulbrynners avatar
Ni är så snälla.
Citat:
Det är även viktigt att driften av generatorn säkras, så att den kontinuerligt genererar elkraft till lokalsamhället.

Hur rättfärdigar du användandet av >kommatecken< och >så< efter varandra?

Kommatecken är i de flesta fall en ersättning för >så<?

Varför inte bara skriva allting i en enda mening utan bisats?

Jag är inte ute efter att bråka. Jag vill bara lära mig av de lärda.
Citera
2013-01-16, 15:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ni är så snälla.

Hur rättfärdigar du användandet av >kommatecken< och >så< efter varandra?

Varför inte bara skriva allting i en enda mening utan bisats?

Jag är inte ute efter att bråka. Jag vill bara lära mig av de lärda.

Kort svar. Det finns inga absoluta regler och jag ville markera en konstpaus.
Citera
2013-01-16, 15:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersdjuret

Vanligtvis en förändring av det som tidigare värderats högst till att något annat värderas högre.
Citera
2013-01-16, 16:19
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
... Det är även viktigt att driften av generatorn säkras, så att den kontinuerligt genererar elkraft till lokalsamhället. ...
Citat:
... Hur rättfärdigar du användandet av >kommatecken< och >så< efter varandra?

Varför inte bara skriva allting i en enda mening utan bisats? ...
Kombinationen »så [att]« är en konjunktion med innebörden »med avsikten [att]«. Kommat är frivilligt, men i modern svenska är »så« obligatoriskt i »så att« här. Eventuellt kan »att« utelämnas.

Att »så [att]« fungerar som konjunktion illustreras av att »och [att]« kan sättas in där, med eller utan komma. Då tappar man den grammatiska kopplingen att det ena är en förutsättning för det andra. Genom vad vi vet om generatorer är det semantiskt ingen skillnad i betydelse. Alternativet är ett »därmed« som syftar bakåt.
Det är även viktigt att driften av generatorn säkras[,] och att den [därmed] kontinuerligt genererar elkraft till lokalsamhället.
Kommatecknet är där för att sufflera ett eventuellt nyhetsankares prosodi.

När skrivet kommatecken kan ersättas av talat »så« (som i sin tur kan gå in i ledig skrift), då är »så« ett adverb.
– När alla har kommit, kan vi börja.
– {när alla har kommet så kan vi börja}
– När alla har kommit så kan vi börja.
– Har alla kommit, så kan vi börja.
Att inordna småorden i ordklasser är svårare än att tala om att en generator är substantiv. På en annan tråd nämndes att engelska “like” kan vara nästan alla ordklasser.
Senast redigerad av egon2b 2013-01-16 kl. 16:45.
Citera
2013-01-16, 16:53
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersdjuret
Det gäller i första hand etiska värden som får ny placering på en tänkt skala eller ett tänkt plan. Värdeförskjutning av valutor försiggår varje sekund, så det är inte mycket att snacka om, den konkret abstrakta användningen. Mera subtilt är det med den abstrakt abstrakta applikationen.

Sökmaskinen hittar knappt 20 exempel på värdeförskjutning på SvD. Det är aktuella illustrationer:

https://www.google.se/#q=site:svd.se+värdeförskjutning

Genom massiv matning med färdigtuggad opinion från tankeköken, kan en avsevärd värdeförskjutning åstadkommas i valmanskåren mellan två konsekutiva Almedalsveckor.
Senast redigerad av egon2b 2013-01-16 kl. 16:59.
Citera
2013-01-16, 16:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Det gäller i första hand etiska värden som får ny placering på en tänkt skala eller ett tänkt plan. Värdeförskjutning av valutor försiggår varje sekund, så det är inte mycket att snacka om, den konkret abstrakta användningen.

Valutor [och finansiella tillgångar] värdeförändras. Det är som du inledningsvis påpekar framför allt etiska värden [värderingar] som förskjuts. Det indikerar i sig att det borde handla om mindre förflyttingar från utgångsläget i absoluta tal. Däremot kan det innebära stora skillnader i effekt/utfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in