2011-11-19, 16:10
  #3145
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Det tycks att gamlingarna verkar väldigt unga och moderna i ämnesval och språk i övrigt. Intressant. Är det jargong eller okunskap, tror du?
Knappast medvetet. Det är väl lätt hänt antar jag, att man gör en tankevurpa. Men det ser roligt ut.
Citera
2011-11-19, 17:21
  #3146
Medlem
MaxWalters avatar
För några år sedan hörde jag imitatören Olof Buchardt använda ordet oralenergiker.

Jag kan inte hitta ordet i någon ordlista.

Avses en person som ordbajsar eller har mundiarré?
Citera
2011-11-19, 17:31
  #3147
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
För några år sedan hörde jag imitatören Olof Buchardt använda ordet oralenergiker.

Jag kan inte hitta ordet i någon ordlista.

Avses en person som ordbajsar eller har mundiarré?

Det låter väl som ett typiskt ord som är skapat av en språkkonstnär för att låta roligt (vilket det också gör) och svårligen skulle kunna få allmän spridning. Så här utan sammanhang förefaller det betyda "pratkvarn".

Men gör du skillnad mellan ordbajsande och mundiarré? Det första kanske är blajande utan särskilt mycket betydelse och det andra snickesnackande med viss innebörd fast i allltför rikligt mått? Känns omöjligt i så fall att göra någon gissning om vilken typ Buckard menade eller om han alls skilde på dem.
Citera
2011-11-19, 18:03
  #3148
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
För några år sedan hörde jag imitatören Olof Buchardt använda ordet oralenergiker.

Jag kan inte hitta ordet i någon ordlista.

Avses en person som ordbajsar eller har mundiarré?

Anal galvanism finns inte heller i någon ordbok, trots att Gösta Engström sa det i Nöjesmassakern någon gång för 25 år sedan.

Buckard avsåg en pratkvarn.

Edit: Såg att ovanstående var inne på samma linje, så jag får väl komplettera med sladdertacka.
Citera
2011-11-19, 18:09
  #3149
Medlem
MaxWalters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Det låter väl som ett typiskt ord som är skapat av en språkkonstnär för att låta roligt (vilket det också gör) och svårligen skulle kunna få allmän spridning. Så här utan sammanhang förefaller det betyda "pratkvarn".

Men gör du skillnad mellan ordbajsande och mundiarré? Det första kanske är blajande utan särskilt mycket betydelse och det andra snickesnackande med viss innebörd fast i allltför rikligt mått? Känns omöjligt i så fall att göra någon gissning om vilken typ Buckard menade eller om han alls skilde på dem.


För mig betyder båda orden att någon skriver eller pratar mycket och där innehållet antingen är nonsens eller fullt av överflödig information.

Buckard brukade häckla Jan-Erik Wikström (folkpartist). Så om man vet hur Wikström talade får man kanske en ledtråd till vad Buckard menade.
Citera
2011-11-19, 18:11
  #3150
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
För mig betyder båda orden att någon skriver eller pratar mycket och där innehållet antingen är nonsens eller fullt av överflödig information.

Buckard brukade häckla Jan-Erik Wikström (folkpartist). Så om man vet hur Wikström talade får man kanske en ledtråd till vad Buckard menade.

Wikström var ingen extremt pratig politiker. Däremot har han ett feminint drag över sitt sätt att prata.
Citera
2011-11-19, 18:17
  #3151
Medlem
MauroSpockos avatar
Utan vare sig ork eller vetskap om hur man skulle göra närmare research på detta frågar jag här: är det någon som vet hur gammalt uttrycket myrornas krig är? I betydelsen 'tv-brus', givetvis. Finns det några alternativa benämningar runtom i landet? Hur är det i våra grannländer? Lite snabba sökningar verkar ge att det kallas "snö" på många språk.
Citera
2011-11-19, 18:20
  #3152
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Utan vare sig ork eller vetskap om hur man skulle göra närmare research på detta frågar jag här: är det någon som vet hur gammalt uttrycket myrornas krig är? I betydelsen 'tv-brus', givetvis. Finns det några alternativa benämningar runtom i landet? Hur är det i våra grannländer? Lite snabba sökningar verkar ge att det kallas "snö" på många språk.

Från televisionens barndom. Det var mycket vanligt med "myrornas krig" då. Folk kunde faktiskt sitta och titta på det.

Det "snöar" var ett begrepp som användes då den ordinarie sändningen var avbruten på grund av störningar. "Myrornas krig" var det som skedde när ordinarie sändningar och testbild uppört (efter sändningstid).
Citera
2011-11-19, 18:26
  #3153
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Från televisionens barndom. Det var mycket vanligt med "myrornas krig" då. Folk kunde faktiskt sitta och titta på det.

Det "snöar" var ett begrepp som användes då den ordinarie sändningen var avbruten på grund av störningar. "Myrornas krig" var det som skedde när ordinarie sändningar och testbild uppört (efter sändningstid).
Vågar man avkräva dig en källhänvisning? Jag har naturligtvis inga invändningar mot att uttrycket skulle ha kunnat funnits nästan ända från starten, men jag vill gärna ha det svart på vitt (hehe). Det vore roligt att veta var det uppstod. Att likna bruset vid snö är väl knappast uppseendeväckande nog att inte oberoende ha uppstått samtidigt på många ställen, men just myrornas krig känns lite för fantasifullt för att inte vara en engångsinnovation.
Citera
2011-11-19, 18:28
  #3154
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Vågar man avkräva dig en källhänvisning? Jag har naturligtvis inga invändningar mot att uttrycket skulle ha kunnat funnits nästan ända från starten, men jag vill gärna ha det svart på vitt (hehe). Det vore roligt att veta var det uppstod. Att likna bruset vid snö är väl knappast uppseendeväckande nog att inte oberoende ha uppstått samtidigt på många ställen, men just myrornas krig känns lite för fantasifullt för att inte vara en engångsinnovation.

Jag själv eftersom jag var med då.

Läs Wikipedia-artikeln så visar det att det finns stöd för det:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Myrornas_krig
Citera
2011-11-19, 18:33
  #3155
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag själv eftersom jag var med då.

Läs Wikipedia-artikeln så visar det att det finns stöd för det:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Myrornas_krig
Visst, jag tror dig, men var och när uppkom det...

Wikipedia-artikeln nämner ju för övrigt ingenting om uttryckets historia.
Citera
2011-11-19, 18:50
  #3156
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Visst, jag tror dig, men var och när uppkom det...

Wikipedia-artikeln nämner ju för övrigt ingenting om uttryckets historia.

Det kan nog vara skapat av flera olika på olika håll. Tv-sändningar startade i Sverige 1957 (Stockholm) och spreds sedan vidare över landet för att ha varit utbrett förekommande i hela landet 1961. Folk glodde på "dumburken" (som då var en möbel) i tid och otid. utsändningarna var ytterst begränsade i en kanal (TV 2 kom 1969) och nyhetens behag skapade namnet på det mest förekommande programmet till "Myrornas krig". Jag skulle tro att det myntades i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in