2011-11-19, 19:01
  #3157
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor-Dekokt
Anal galvanism finns inte heller i någon ordbok, trots att Gösta Engström sa det i Nöjesmassakern någon gång för 25 år sedan. ...
Var det inte där som Gösta Engström agerade mekaniker i blåställ. Problemet var att vissa verktyg följde med när han satte sig eller närmade sig verktygslådan. Syndromet benämndes »anal magnetism« och en klassisk skiftnyckel fick illustrera.

Sen dess har det talats mycket om anal magnetism – om än inte med Bahco som attribut. Till och med på denna sedesamma tråd hade nyss en referens till tvåan insmugit sig.
__________________
Senast redigerad av egon2b 2011-11-19 kl. 19:05.
Citera
2011-11-19, 19:03
  #3158
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Var det inte där som Gösta Engström agerade mekaniker i blåställ. Problemet var att vissa verktyg följde med när han satte sig eller närmade sig verktygslådan. Syndromet benämndes »anal magnetism« och en klassisk skiftnyckel fick illustrera.

Sen dess har det talats mycket om anal magnetism – om än inte med Bahco som attribut. Till och med denna sedesamma tråd hade nyss en referens till tvåan insmugit sig.

Ja. Det blev inte helt rätt där. Anal magnetism ska det vara.
Citera
2011-11-19, 19:43
  #3159
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
... Hur är det i våra grannländer [med myrornas krig]? Lite snabba sökningar verkar ge att det kallas "snö" på många språk.
En dansk källa säger att myrornas krig står för baksmälla/bakfylla/huvudvärk, men att frasen mycket riktigt har svenskt ursprung. Inte så dumt, för det finns många (svenska) vittnesmål om hur pappa vaknat till myrornas krig framåt 02:45. Efter att ha släpat sig till sängen hade den drabbade morgonen efter svår baksmälla. I värsta fall syntes myrornas krig i taket även efter solens uppgång. Orsak och verkan har blandats ihop.

Annars kan jag tänka mig att frasen »myrornas krig« har antingen skånskt eller göteborgskt ursprung. Skåningen Kjell Stensson beskrev hur man kunde få färg-TV genom att låna fruns nylonstrumpor. Underförstått innan myrornas krig började. Där har vi en hypotes som är svår att avfärda.

Göteborgaren Erik Bergsten var länge redaktör och presentatör av Tekniskt Magasin. Detta var ganska ofta meta-TV, dvs handlade om TV-teknik. Med en stunds myrornas krig visades hur reservsändaren gick igång. I dag med digital-TV får man en enfärgad bild i svart eller blått om/när sändningarna upphör – vilket de i princip aldrig gör.

Just ordet »blåskärm« har varit en annan tekniskt betingad huvudvärk. Med Windows-95 var blåskärm en nära-döden-upplevelse. Särskilt om det var dead-line(!) för ett skrivet alster nästa morgon.

En dansk researrangör noterar att rummet på semesterorten har fjernsyn, brus och toalett. Skräddarsytt för en svensk nostalgiker.

En kort kommentar men inget egentligt svar ...
__________________
Senast redigerad av egon2b 2011-11-19 kl. 19:55.
Citera
2011-11-19, 19:51
  #3160
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b

En kort kommentar men inget egentligt svar ...

Nej, verkligen inte. Har du någon egen minnesbild(!) av det?
Citera
2011-11-19, 19:58
  #3161
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor-Dekokt
Nej, verkligen inte. Har du någon egen minnesbild(!) av det?
Retoriskt svar med retorisk fråga: Skulle jag kunna vittna med den inlevelsen utan att ha upplevt en analog TV-mottagare?

Det som väckte den sovande mannen var hustrun som från sovrummet ropade:
– Steker du falukorv så här dags?
Det är i alla fall svar på frågan om andra namn på bruset.
Citera
2011-11-19, 20:33
  #3162
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Retoriskt svar med retorisk fråga: Skulle jag kunna vittna med den inlevelsen utan att ha upplevt en analog TV-mottagare?

Det som väckte den sovande mannen var hustrun som från sovrummet ropade:
– Steker du falukorv så här dags?
Det är i alla fall svar på frågan om andra namn på bruset.

Nja, jag tänkte mest eftersom du tog fram några alternativ på upphov. Om du inte själv har någon uppfattning blir det lite konstigt. jag har själv ingen aning om när det kom.
Citera
2011-11-20, 03:08
  #3163
Medlem
Zawaqs avatar
Hur ska varumärket Apotekarnes (de som bl.a. tillverkar Julmust) uttalas?
En arbetskamrat uttalade det "apotek-Arnes" medan jag alltid har sagt "apotekarnes", som apotekarnas fast med ett "e" istället för ett "a" i slutet.
Citera
2011-11-20, 10:05
  #3164
Medlem
graFFes avatar
Skriver man:
"Då som nu förekommer"
"Då som nu förekom"
"Då som nu förekom och förekommer"
?
Citera
2011-11-20, 10:57
  #3165
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zawaq
Hur ska varumärket Apotekarnes (de som bl.a. tillverkar Julmust) uttalas?
En arbetskamrat uttalade det "apotek-Arnes" medan jag alltid har sagt "apotekarnes", som apotekarnas fast med ett "e" istället för ett "a" i slutet.
Med tryck på tredje stavelsen:

apotek - apotekare – apotekarna / apotekarne (gammal form) – apotekarnes

Sista vokalen är obetonad och svarar mot det vagt artikulerade ljudet [ə] med någon liten dragning mot a respektive e.

Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Skriver man:
"Då som nu förekommer"
"Då som nu förekom"
"Då som nu förekom och förekommer"
?
Då som nu förekom ... = Då, liksom nu, förekom ... = Då (liksom nu) förekom ...
Citera
2011-11-20, 11:03
  #3166
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor-Dekokt
Nja, jag tänkte mest eftersom du tog fram några alternativ på upphov [till frasen »stjärnornas krig«. Om du inte själv har någon uppfattning blir det lite konstigt. jag har själv ingen aning om när det kom.
Det vaga minne jag har är att jag fann det fyndigt men inte omstörtande första gången jag hörde »myrornas krig«. Kan ha varit sent sent 1960-tal, kanske i samband med färg-TV. Omslaget blir desto mera dramatiskt när sändaren slocknar och färgen blir okontrollerad. Myllret av »myror« ger intryck av kaotiskt fördelad färg. Metaforen snö var inte lika ren, så att säga.
Citera
2011-11-20, 15:50
  #3167
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det kan nog vara skapat av flera olika på olika håll. Tv-sändningar startade i Sverige 1957 (Stockholm) och spreds sedan vidare över landet för att ha varit utbrett förekommande i hela landet 1961. Folk glodde på "dumburken" (som då var en möbel) i tid och otid. utsändningarna var ytterst begränsade i en kanal (TV 2 kom 1969) och nyhetens behag skapade namnet på det mest förekommande programmet till "Myrornas krig". Jag skulle tro att det myntades i Stockholm.
Redan 1954 började man försökssändningar. Officiellt inleddes TV-sändningar 1956 och 1957 påbörjades reguljära sändningar.
De första åren kunde man inte se TV i tid och otid, som du skriver. Sändningarna var begränsade i tid. Som jag minns det var det två dagar i veckan, som det fanns några progrma att se, onsdag och lördag troligen. Man såg ju allt som visades.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_TV-historia
Med vänlig hälsning
Petter Eremiten
Citera
2011-11-20, 15:57
  #3168
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
Redan 1954 började man försökssändningar. Officiellt inleddes TV-sändningar 1956 och 1957 påbörjades reguljära sändningar.
De första åren kunde man inte se TV i tid och otid, som du skriver. Sändningarna var begränsade i tid. Som jag minns det var det två dagar i veckan, som det fanns några progrma att se, onsdag och lördag troligen. Man såg ju allt som visades.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_TV-historia
Med vänlig hälsning
Petter Eremiten

Man brukar räkna att det hela var igång 1957. Det var, som du skriver, testning innan. Med modernt språkbruk vill jag påstå att utrullningen började 1957 och var implementerad 1961.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in