Citat:
Ursprungligen postat av
SittFint
Jo, jag köper absolut att det finns risk för missförstånd, vilket jag inte förstod tidigare då jag inte ens kände till en annan betydelse. Så jag kan absolut köpa att det kan finnas anledning att undvika uttrycket.
Vad jag däremot vänder mig emot var påståendet om att man borde använda "peka finger" i pekfingerbetydelsen för att undvika missförstånd. Man kommer garanterat bli missförstådd oftare om man gör det än om man använder det i betydelsen att visa långfingret.
Det beror nog på i vilken krets yttrandet fälls. Det är ju välbekant att många unga svenskar är svaga på sitt modersmåls traditionella idiomatik, och till exempel tror att en
björntjänst är en särskilt stor och rejäl tjänst. I sådana kretsar ska man kanske anbefalla försiktighet med uttrycket.
Men dina ersättninigsförslag
peka med pekfingret eller bara
peka fungerar inte för den traditionella svenska retsamma pekfingerpekningen, eftersom inget av dessa på minsta sätt markerar att
peka finger åt ngn i dess hävdvunna betydelse alltså implicerar
retsamhet, och att det dessutom kan användas i bildlig bemärkelse, där det också kan beteckna
att tillskriva ngn annan skuld eller ansvar. Och då blir det ganska mycket man måste ändra på bara för att anpassa sig till att en del yngre svenskar inte har klart för sig bakgrunden till det svenska idiomet
peka finger åt.