Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Så din rekommendation är att säga: »när jag får vara med du jag tycker om«?
Jag skulle inte tro det. Likaledes ska det vara dem i den efterfrågade meningen.
Om du hade brytt dig om att kolla upp vad som menas med en
determinativ konstruktion (eller determinativt pronomen) hade du förstått att
du /
dig är, så att säga, naturligt "determinativa" i det att referenten alltid är personen som talaren talar till (och att det därför
inte följer att den konstruktion som du nämner fungerar som ett motexempel). Man kan alltså säga att man i regel vet vem som åsyftas när man använder
du /
dig, vilket
inte är fallet för pronomen i 3:e person.
Jämför.
-
Jag vill ha den apelsinen.
-
Vilken apelsin? (Det finns flera apelsiner i talarnas närhet)
-
Den (apelsinen) som ligger i fruktkorgen
EDIT: Eftersom
den /
det är både subjekts- och objektsform på svenska är följande exempel tydligare än det om apelsinen:
-
Jag vill att hon där borta, hon som har en röd tröja på sig är med i vårt lag (sagt vid en laguttagning, se exemplet nedan)
Du /
dig fungerar faktiskt i grund och botten på samma sätt som andra personliga pronomen i determinativa konstruktioner, om än att deras "naturliga determinitivitet" resulterar i att determinativa konstruktioner med
du /
dig blir något mindre vanligt förekommande än samma typ av konstruktioner med pronomen i 3:e person. Likväl är följande helt grammatiskt för (de flesta?) svenska modersmålstalare:
-
Jag vill ha dig, du som håller i bollen (sagt vid t.ex. laguttagning under en idrottslektion där personen som väljer lagmedlemmar inte känner övriga personer vid namn).
För att sammanfatta:
Den ursprungliga frågan gällde valet mellan
de /
dem i följande konstruktion:
När får jag vara med de / dem som jag tycker om
Vilken grupp (av människor?) som åsyftas med användandet av pronomenet i 3:e person plural är inte klart om man bara ser till själva pronomenet i sig (det krävs extra information om referenterna; kontextuell information). Därför använder vi ibland en som-bisats ("
som jag tycker om") för att göra klart vilka personer(?) som åsyftas. Numera menar de flesta att både
de och
dem är acceptablet att använda i denna typ av konstruktioner. Men, om du önskar vara mer "korrekt" (konsekvent) i ditt språkbruk bör du antagligen välja
de framför
dem just av de anledningar som jag förklarat ovan.