Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-11, 09:02
  #133
Moderator
manamanahs avatar
Trådar sammanfogade.

Mod
Citera
2022-12-11, 09:08
  #134
Medlem
S.O.Stolps avatar
Jag kan ha vad som helst på mackerna, utom margarin. Bregott, Lätta, smör eller en skvätt olivolja spelar ingn roll. De smakar ändå inget särskilt. Pålägget är ju de som smakar. Jag rostar mina mackor lite lätt så att klägget jag brer på smälter.
Citera
2022-12-11, 09:14
  #135
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-otto
Men margarin tål högre temperatur än smör om jag har förstått det rätt?

Vad ska man använda som är bra att steka i, men inte skvätter som olja och inte bränns som smör?


Har provat rapsolja och smör i samma panna, och det kommer ju ganska nära margarin.
När jag gick från margarin till olja skvätte det som fan tills jag insåg att man måste steka med lägre temperatur med olja.

Hatten av till alla som gör eget smör.

Eftersom jag är nyfiken av naturen så har jag frågat hur man gjorde förr (typ 30-tal). Och i stan hade inte alla kylskåp. Det visade sig att det behövdes inte alls i städer som Göteborg.
Dels var det kortare väg mellan bonden, mejeri och konsument (inte som nu med enorma centraler). Så mjölk och smör var färskare. Sedan såldes smör i 125g förpackningar. Kärringarna var hemma och kunde handla varje dag i mjölkbutiken man hade runt hörnet. Så smör klarade sig bra i skafferiet och hann aldrig bli dåligt.
Citera
2022-12-11, 09:31
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag kan ha vad som helst på mackerna, utom margarin. Bregott, Lätta, smör eller en skvätt olivolja spelar ingn roll. De smakar ändå inget särskilt. Pålägget är ju de som smakar. Jag rostar mina mackor lite lätt så att klägget jag brer på smälter.

Lätta ÄR margarin.
Citera
2022-12-17, 18:11
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Vad har du för belägg att Lätt & Lagom är inflammatoriskt?

Det låter som att du killgissar hej vilt.
Vad menas med inflammatoriskt?
Citera
2022-12-18, 09:23
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmatsburk
Vad menas med inflammatoriskt?

Att det orsakar inflammationer i kroppen som kan leda till sjukdomar, cancer osv. "Lätt och lagom" är ju rena skiten så det kan säkert bidra till en ohälsosam livsstil.
Men man behöver inte sätta sig in i allt. Skit är skit och sen är det upp till var och en vad man gör med informationen.
När sjukdomarna kommit hos de som tror all mat är så hälsosam så får de fn skylla sig själva tycker jag.
Dottern jobbar som ansvarig inom cancer på sjukhus så man har ju förstått att det inte är någon lek.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback