2009-05-24, 15:16
Medlem
claymanns avatar
Antar det är smör som är bäst endå.. Men endå inte så bra, så får väl äta det i måttliga mängder, jag som älskar smör
Citera
2009-05-24, 19:06
Medlem
Roll8ors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Smör och margarin (för matlagning) innehåller lika mycket fett och energi så skillnaden på mössen kan inte bero på det. Jag kan dock tänka mig andra förklaringar:
1. margarin smakar skit - så mössen gav helt enkelt f-n i att äta av det
2. margarin är skit - så mössen blev magsjuka

Så kan man se det, jag tror dock inte möss skulle säga nej till margarin om de var hungriga. Med tanke på att möss äter det mesta. Labtestet byggde väl på att försöksdjuren faktiskt åt av det.
Citera
2009-05-25, 04:16
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claymann
Där förespråkade dom margarin och dom sa att det var myt om att smör är bättre, man skall uppenbarligen äta margarin, gärna deras becel som var hela 60% margarin.. Känns ju inte hälsosamt..

Vet ni hur det ligger till? Visa gärna källa om ni har någon
Margarin sätter inte sin fula, omestrade fot i min käft.

Dom använder massor av reklam för att få dig att tro att margarin är någon form av hälsoprodukt. Så är naturligtvis inte fallet. Det är extremt billigt att producera i förhållande till riktigt smör som görs på grädde från riktig mjölk från en riktig ko.

Använd istället mindre smör om du tycker det är lite väl mycket kalorier du får i dig.
Citera
2009-05-25, 23:14
Medlem
prettygirls avatar
Margarin är ett illasmakande jävla skit som ingen borde befatta sig med. Fattar inte varför det produceras överhuvudtaget. Nyttighetsfaktorn bekommer mig överhuvudtaget inte, jag äter det jag tycker är gott och margarin faller därmed bort.
Citera
2009-05-26, 00:10
Medlem
wonderlands avatar
Smör är den vinnande kandidaten i alla lägen. Smör är gott och naturligt, margarin är skit.

Dock måste jag säga att förvånatsvärt många av mina kompisar är uppvuxna med Lätta etc. och använder det även som vuxna.
Citera
2009-05-26, 17:25
Medlem
magpies avatar
Läs i Äkta vara och Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson. Även Not on the label av Felicity Lawrence ger lite vägledning i ämnet.

Personligen steker jag i smör (för smaken) och olivolja. Vid stekning är det enbart panering som suger åt sig fett. Köttbitar och annat tar inte åt sig stekfettet.
Citera
2010-01-27, 11:28
Medlem
Man kan nästan tro att Margarin är sponsrat av läkemedelsindustrin.
Jävla skit. Att folk går på det där är en gåta.
Citera
2010-01-27, 13:25
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Läs i Äkta vara och Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson. Även Not on the label av Felicity Lawrence ger lite vägledning i ämnet.

Personligen steker jag i smör (för smaken) och olivolja. Vid stekning är det enbart panering som suger åt sig fett. Köttbitar och annat tar inte åt sig stekfettet.

Den hemliga kocken är väl en skitsnackare av rang? Dåre eller geni (beror väl på hur man ser det) som profiterar på ämnen som för närvarande är på tapeten.
Citera
2010-01-27, 13:51
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Den hemliga kocken är väl en skitsnackare av rang? Dåre eller geni (beror väl på hur man ser det) som profiterar på ämnen som för närvarande är på tapeten.
Jag är också ganska trött på honom. Men det var nog han som placerade ämnet på tapeten, åtminstone i Sverige, så han har inte bara hoppat på ett tåg som någon annan har startat.

OnT: Förutom att smör är så fruktansvärt gott, så är jag övertygad om att det är bättre för oss än margarin.
Citera
2012-07-19, 14:30
Moderator
Humbugs avatar
Det är på tiden att vi dödar myten om margarinets hälsoeffekter. Måhända innehåller det andra fetter än smör, men det innehåller också en hel del tillsatser, för att inte tala om hur det framställs. Denna beskrivning för tillverkning av margarin hittade jag på en blogg:

Citat:
•Fett utvinns ur exempelvis rapsoljefröer med hjälp av extraktionsbensin.
•Fettet syrabehandlas med fosforsyra och sedan används lut för att få bort lecitin och fria fettsyror.
•Oljan bleks för att avlägsna den naturliga färgen. Lukt och lösningsmedelsrester tvättas bort, så kallad deodorisering.
•Om fettet ska härdas, d v s få en fastare form används vätgas och nickel.
•Om man använt palmolja nedkyls den och filtreras ibland tillsammans med lösningsmedel för att kunna dela upp i fraktioner med olika smältpunkt.

Inhandla endast riktigt smör gjort på grädde. Minsta tillsats i maten är förkastligt.
Citera
2012-07-19, 16:40
Medlem
DartFrogs avatar
Margarin togs väl fram under smörbristens tid,
ska behandlas med samma respekt som surrogatkaffe!

Nu blir det lite färskpot, salt o SMÖÖÖÖR!
Citera
2012-07-19, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-otto
Men margarin tål högre temperatur än smör om jag har förstått det rätt?

Vad ska man använda som är bra att steka i, men inte skvätter som olja och inte bränns som smör?

Har provat rapsolja och smör i samma panna, och det kommer ju ganska nära margarin.

ister, kokosfett eller smörolja.
Senast redigerad av chipskungen 2012-07-19 kl. 17:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in