2022-12-10, 21:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarpenterTim
Inte ätit mackor på år och dag men åt ALLTID med Bregott

om jag skulle äta en macka idag skulle det bli med SMÖR. Betydligt goare!! Kan äta rent smör med sked.

Bara å ställa fram lite smör i en liten skål som får stå i rumstemp i några dagar/tills lillskålen e slut sen fyller man på

Ja precis. Smör klarar sig i rumstemp, man tar ut lite åt gången. Det är egentligen inga problem men folk har noja på att det ska vara i kylet.

Annars tycker jag mellanprodukterna är goda, men de tar slut väldigt fort så de är inte så ekonomiska.

Uppvuxen med Flora och Lätt och lagom, så jag hade inga krav alls förrän jag började köpa mer äkta mat. Det var förvånansvärt svårt att gå tillbaka till lättmargarin, man blir bortskämd. Men hoppas det bara varar ett tag, men just nu vägrar jag smörpriserna.
Citera
2022-12-10, 21:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Man kan , men smör gör ju allt godare
Margarin kan man med fördel göra rent toaletten med
Ungefär så

Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Skulle inte klassa bregott som margarin, om jag får lov att vara lite aspig. Det är en blandning av smör och raps. Margarin är olika härdade fetter och kemikalier.

När jag var liten kallade vi det man hade på mackan smör och det man lagade mat med margarin. Vad det än var på riktigt. Det stör mig i efterhand.

Nu säger jag bordsmargarin och lättmargarin om det man har på mackan, eller smörblandning eller bordssmör om det är sorten Bregott. Smör och margarin kallar jag det man lagar mat med, efter vilket det är.

Kommer köpa margarin nästa gång, smöret är nästan slut. Det får duga tills priserna blir bättre.

Sedan föredrar jag margarin i bakning som ska stelna eftersom det blir rinnigt med riktigt smör.

Man får hoppas det blir tid med smör och Gårdsgoda snart igen, men just nu är det viktigare att djuren får sin favoritmat.

Det känns konstigt för mig om folk inte vet skillnaden på margarin och smör.
Citera
2022-12-10, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja precis. Smör klarar sig i rumstemp, man tar ut lite åt gången. Det är egentligen inga problem men folk har noja på att det ska vara i kylet.

Annars tycker jag mellanprodukterna är goda, men de tar slut väldigt fort så de är inte så ekonomiska.

Uppvuxen med Flora och Lätt och lagom, så jag hade inga krav alls förrän jag började köpa mer äkta mat. Det var förvånansvärt svårt att gå tillbaka till lättmargarin, man blir bortskämd. Men hoppas det bara varar ett tag, men just nu vägrar jag smörpriserna.

har smörpriserna gått upp så mkt? runt hundringen för ett kg låg de på den billigaste som jag köpte senast på Willys - Valios osaltade

vad låg de på innan?
Citera
2022-12-10, 21:46
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
har smörpriserna gått upp så mkt? runt hundringen för ett kg låg de på den billigaste som jag köpte senast på Willys - Valios osaltade

vad låg de på innan?

Handlar också på Willys men alla har inte samma pris. Beror på var man bor.

Här har smör gått upp med över 100 %.
Citera
2022-12-10, 23:50
Medlem
Efter prishöjningarna har jag gått över från Bregott till Valio Gårdsgoda då det mig veterligen är i stort sett samma sak. Använder dem för att det i alla fall smakar smör.

Men angående att använda riktigt smör på mackan, borde det inte funka att skära av en bit och köra i mikron i några sekunder...?
Citera
2022-12-11, 00:43
Medlem
RattHaverists avatar
Citat:

vad låg de på innan?

Sirkka enoch nitti.
Senast redigerad av RattHaverist 2022-12-11 kl. 00:49.
Citera
2022-12-11, 01:30
Medlem
Narutoshippchops avatar
Bregott eller inget alls.
Citera
2022-12-11, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blodpixel
Efter prishöjningarna har jag gått över från Bregott till Valio Gårdsgoda då det mig veterligen är i stort sett samma sak. Använder dem för att det i alla fall smakar smör.

Bra tips. Verkar innehålla mindre smör än standard-Bregott (64% respektive 75%) men mer än Bregott Mellan (60%). Eftersom jag tycker det senare är rätt OK, men inte riktigt lika gott som standard-Bregott, kan det kanske vara värt att prova.
Citera
2022-12-11, 03:24
Medlem
Mandingos avatar
Efter att min kära hustru köpte en sån där hushållsassistent kör jag vispat smör, med inblandning av kallpressad rapsolja och brynt smör... lämna ett smörpaket ute i rumstemp, skär av en fjärdedel och bryn i en kastrull (bryn, inte bränn...) resten av smöret i vispmaskinen, låt snurra tills det ser fluffigt ut, i med det brynta smöret, lite i taget, sen matar man i rapsolja i lagom mängd.. finns inget godare på en macka, jag förvarar det i en bytta på bänken, brer min macka och smular över rejält med flingsalt... underbart i kombo med lufttorkad skinka, vällagrad ost, prickig korv eller min favorit; uppfräst falukorv...
Citera
2022-12-11, 03:43
Medlem
Smör eller Bregott (vilket är smör+rapsolja) är det enda som kommer över min tröskel. Margarin är en plastkräm som borde dött ut på 70-talet.
Citera
2022-12-11, 07:27
Medlem
Cindells avatar
Skillnaden på smör och margarin
Senast redigerad av Cindell 2022-12-11 kl. 07:36.
Citera
2022-12-11, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Skulle inte klassa bregott som margarin, om jag får lov att vara lite aspig. Det är en blandning av smör och raps. Margarin är olika härdade fetter och kemikalier.

Bregott är bordsmargarin, vare sig du vill klassa det som något annat eller inte. Arla förlorade i marknadsdomstolen och får inte marknadsföra Bregott som smör då produkten innehåller mindre än 80% smör.

Men även 80% borde inte räcka om man fyller på resten med vegetabiliska, billiga, canceroljor. Men den snåle får betala med hälsan istället för med plånboken.

OnT: Vi använder enbart smör. Har det ståendes i skafferiet, i en glaskupa, och detta fungerar ypperligt. Äter inte mycket smörgåsar men använder det gärna till matlagningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in