Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Jag har fått en liknande biverkning av Cocillana-Etyfin då jag fick gallstas. Av mina livs värsta smärtor så rankas den i topp ihop med uttänjt korsband, spontan pneumothorax (lungkollaps).
Jag vred mig så jag låg med huvudet vid fotändan på sängen. På akuten den natten var det en till som kommit in med samma symtom som också tagit Cocillana och jag vet två till som haft groteska magsmärtor.
Det finns tydligen ingenting man kan ta som är hostdämpande vilket är ganska jobbigt om man hostar hela natten och får sömnen förstörd.
Det är oroväckande att medicinen forfarande är tillåten.
Skatteskolk
Av Cocillana-Etyfin får även jag gallstensanfallsliknande smärtor (trots opererad för gallsten)
Däremot har vi i vår familj (inkl bekantskapskrets) aldrig fått biverkningar av Noskapin, inte någon jag känner heller.
Men det är ju så att man reagerar på biverkningar - inte när det fungerar väl.
Men enl. FASS.se Noskapin, bipacksedel:
Vilka biverkningar kan läkemedlet ge?
Vanliga: Huvudvärk, dåsighet.
Mindre vanliga: Yrsel, bröstsmärtor, illamående, kräkningar, buksmärtor, hudutslag.
Sällsynta: Överkänslighetsreaktioner, andnöd, snuva, hallucinationer, inflammation i ögats yttre hinna.
Hos vissa personer kan Noskapin ge upphov till intensiva buk/bröstsmärtor ½-4 timmar efter intag. Smärtorna går över av sig själv efter 1-3 timmar.
länk:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19960614000064&DocTypeID =7&UserTypeID=2
Mvh