Flashback bygger pepparkakshus!
2010-06-15, 18:17
Medlem
Noskapin används aldrig på Sahlgrenska sjukhuset pga att så många får biverkningar...
Citera
2010-08-16, 12:41
Medlem
Jrgens avatar
Ingen som har några källor med information om vad det egentligen är som händer? Råkade ut för detta i går natt, fast då med buksmärtor, inte i bröstet. Värre smärtor har jag aldrig upplevt. Går inte att göra annat än att bara ligga och vrida sig på golvet. Svimmade faktiskt av smärtan. Tyvärr fanns det folk som fick mig vid medvetande igen, hade varit skönt att vara medvetslös genom detta. Gick över på under 2 timmar, men jävlar vad ont det gör.

Skulle gärna se någon länk på engelska. Allt jag hittar om detta är svenska sidor där folk gnäller över hur ont det gör.
Senast redigerad av Jrgen 2010-08-16 kl. 12:49.
Citera
2010-11-30, 21:20
Medlem
ultraprutts avatar
Käkade ett piller Noskapin ikväll för första gången. Ungefär samtidigt som jag tyckte att hostan lugnat ner sig så fick jag jävligt ont i magen, aldrig haft så ont i magen förr. Jävla fittpiller.
Citera
2011-02-01, 22:51
Bannlyst
Hejsan!

Lite underligt att jag hittar denna tråden då jag googlade på svåra buksmärtor pga Noskapin.

Igårkväll tog jag 2st Noskapin emot lätt rethosta, efter cirka en timme fick jag såna otrolig kramp i magsäcken, precis under revbenen och ovanför tarmarna.
Det blev gradvis värre och värre, efter ytterligare 30 mins kräktes jag upp allt maginnehåll, låg i sängen i fosterställning och bara vred huvudet lite utanför sängkanten och spydde så jag inte kunde andas, (kändes som att jag var på väg att dö). Jag var nu helt säker på att min blindtarm hade spruckit och jag behövde akut sjukvård.

Jag ropar på min farsa (kl är runt 2 på natten), farsan kommer upp på mitt och rum jag berättar om situationen för honom.

Han klär på mig då jag är helt oförmögen att röra mig, gråter i ren panik också, sedan bär han ut mig till bilen och vi åker iväg till akuten i Uppsala, Akademiska Sjukhuset.

Den smärtan jag upplevde under den guppiga bilresan är den värsta jag upplevt hela mitt liv, haft svår näckspärr, ryggskott, brutna ben och armar, samt rosfeber innan. INGENTING kommer ens i närheten av denna smärta...

Väl inne på sjukan får jag gå före alla i kön då jag mer eller mindre skriker på de 2 männen före i kön att jag håller på dö och behöver hjälp. Blir genast visad till ett rum lite längre bak i en korridor och lägger mig på en brits.

Lägger mig ner i fosterställning och andas med mycket små andetag då detta är det ända som hjälper LIIIIIIIITE lite granna.

Nu är kl runt 4 på morgonen och läkaren kommer in ganska fort, bara nån minut efter jag lagt mig ner. Han frågar ut mig lite när smärtorna kom och hur intensiva de är, han klämmer lite i mellangärdet och runt tarmarna (runt naveln). Han påpekar att jag har en kramp i magsäcken och att jag ska få kramplösande, han frågar också om jag har tagit någon narkotika eller läkemedel senaste 12 timmarna.

Berättar då om Noskapin och han reagerade inte ens, blir kvar tills halv 9 på morgonen då jag somnade ca 10 minuter efter sjuksköterskan stoppat upp en stolpiller i röven på mig, så vet inte om det hjälte, blev bara så otroligt trött och somnade på nån minut.

Kännde ingenting dagen efteråt, men nu vet jag att de är de där helvetes Noskapin, VARNING ALLESAMMANS!
Citera
2011-02-25, 20:02
Medlem
Stryops avatar
Tog en tablett för 2 timmar sedan och ligger nu på lagergolvet på firman och kvider av smärta. Hurihelvete får jag bort buksmärtorna?!

Snabb hjälp tack!!
Citera
2011-02-25, 20:18
Medlem
Stryops avatar
Har hulkat galla i 15 min nu och nu börjar magen lugna ner sig, fyfan önskar inte ens min bäste fiende denna medicin.
Citera
2011-02-25, 21:00
Medlem
Skatteskolks avatar
Jag har fått en liknande biverkning av Cocillana-Etyfin då jag fick gallstas. Av mina livs värsta smärtor så rankas den i topp ihop med uttänjt korsband, spontan pneumothorax (lungkollaps).

Jag vred mig så jag låg med huvudet vid fotändan på sängen. På akuten den natten var det en till som kommit in med samma symtom som också tagit Cocillana och jag vet två till som haft groteska magsmärtor.

Det finns tydligen ingenting man kan ta som är hostdämpande vilket är ganska jobbigt om man hostar hela natten och får sömnen förstörd.

Det är oroväckande att medicinen forfarande är tillåten.

Skatteskolk
Citera
2011-02-25, 21:18
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Jag har fått en liknande biverkning av Cocillana-Etyfin då jag fick gallstas. Av mina livs värsta smärtor så rankas den i topp ihop med uttänjt korsband, spontan pneumothorax (lungkollaps).

Jag vred mig så jag låg med huvudet vid fotändan på sängen. På akuten den natten var det en till som kommit in med samma symtom som också tagit Cocillana och jag vet två till som haft groteska magsmärtor.

Det finns tydligen ingenting man kan ta som är hostdämpande vilket är ganska jobbigt om man hostar hela natten och får sömnen förstörd.

Det är oroväckande att medicinen forfarande är tillåten.

Skatteskolk

Av Cocillana-Etyfin får även jag gallstensanfallsliknande smärtor (trots opererad för gallsten)
Däremot har vi i vår familj (inkl bekantskapskrets) aldrig fått biverkningar av Noskapin, inte någon jag känner heller.
Men det är ju så att man reagerar på biverkningar - inte när det fungerar väl.

Men enl. FASS.se Noskapin, bipacksedel:
Vilka biverkningar kan läkemedlet ge?

Vanliga: Huvudvärk, dåsighet.

Mindre vanliga: Yrsel, bröstsmärtor, illamående, kräkningar, buksmärtor, hudutslag.

Sällsynta: Överkänslighetsreaktioner, andnöd, snuva, hallucinationer, inflammation i ögats yttre hinna.

Hos vissa personer kan Noskapin ge upphov till intensiva buk/bröstsmärtor ½-4 timmar efter intag. Smärtorna går över av sig själv efter 1-3 timmar.

länk: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19960614000064&DocTypeID =7&UserTypeID=2
Mvh
Citera
2011-02-25, 21:39
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Av Cocillana-Etyfin får även jag gallstensanfallsliknande smärtor (trots opererad för gallsten)
Däremot har vi i vår familj (inkl bekantskapskrets) aldrig fått biverkningar av Noskapin, inte någon jag känner heller.
Men det är ju så att man reagerar på biverkningar - inte när det fungerar väl.

Men enl. FASS.se Noskapin, bipacksedel:
Vilka biverkningar kan läkemedlet ge?

Vanliga: Huvudvärk, dåsighet.

Mindre vanliga: Yrsel, bröstsmärtor, illamående, kräkningar, buksmärtor, hudutslag.

Sällsynta: Överkänslighetsreaktioner, andnöd, snuva, hallucinationer, inflammation i ögats yttre hinna.

Hos vissa personer kan Noskapin ge upphov till intensiva buk/bröstsmärtor ½-4 timmar efter intag. Smärtorna går över av sig själv efter 1-3 timmar.

länk: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19960614000064&DocTypeID =7&UserTypeID=2
Mvh

I Bigger Strong Faster så läste en joppe upp biverkningar av alla möjliga udda slag och sen visade han att det var C-vitamin. Så man kan få biverkningar av allt, men det är individuellt så klart.

Dock ska man ju inte behöva få så sjukt ont. Då sover man nog bättre med hosta, men vid hosta så tar jag själv Mollipect så slemmet blir lite lösare och lättare hostas upp. Det är synd bara att den inte är förmån på den längre som för några år sen.

Peppar, peppar. Jag var sjuk senast i höstas och ska fan klara mig i vår!

Om Cocillan-Etyfin och Noskapin går bort, vad finns då utöver Mollipect? Helst som omfattas av läkemedelsförmånen aka högkostnadsskyddet.

Skatteskolk
Citera
2011-06-24, 12:00
Medlem
irrblosss avatar
Har nu riktigt jobbig rethosta och har inte sovit riktigt på två nätter. Har ett paket Noskapin hemma, som jag egentligen borde kasta eftersom jag tog en tablett en gång för något år sedan och fick riktigt ont i bröstet. Trodde nästan jag hade fått fel på hjärtat. Ni andra som beskriver liknande biverkningar av Noskapin, har ni något tips på något receptfritt hostdämpande medel som funkar utan sådana biverkningar?
Citera
2011-06-26, 17:52
Medlem
Honungsvatten kanske? Har även hört att alvedon ska vara milt hostdämpande
Citera
2011-09-10, 23:04
Medlem
FYFAN!!!!! Tog noskapin för cirka fyra år sedan och kom ihåg att det gjorde förjävla ont.

Idag, sjuk som man är, bad jag sambon köpa hostmedcin och det blev Nipaxon. Tänkte inte mer på det utan tog en tablett för cirka fem timmar sedan. Och sen kom buksmärtorna som ett brev på posten. Nipaxon är ju samma jävla skit som Noskapin. Nu efter cirka fyra timmar har det äntligen klingat av och känns bara som magknip.

Jag har spenderat mina senaste timmar med att kallsvettas, hyperventilera, kräkas av smärta och nästan svimma. DET ENDA JAG HOPPADES PÅ UNDER DESSA FYRA TIMMAR VAR ATT DÖ. Hur i helvette kan man sälja dessa tabletter när det verkar som att rätt många får dessa biverkningar?? Det var smärta som jag tänker mig är värre än att föda barn. Hade jag inte haft så jävla ont hade jag ringt ambulans direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in