Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-05-22, 18:59
Medlem
Hej allihopa,

har dragits med en jobbig rethosta som hållit mig uppe ett antal nätter så jag köpte Noskapin i tablettform på apoteket. Ligger på soffan o softar, lite halvdåsig, när jag börjar känna en obehaglig tryckande smärta i bröstet o mellangärdet. Tänker, aja det måste va den där biverkningen jag läste om på paketet, läs här:

Citat:
Vilka biverkningar kan läkemedlet ge?
Vanliga: Huvudvärk, dåsighet.
Mindre vanliga: Yrsel, bröstsmärtor, illamående, kräkningar, buksmärtor, hudutslag.
Sällsynta: Överkänslighetsreaktioner, andnöd, snuva, hallucinationer, inflammation i ögats yttre hinna.
Hos vissa personer kan noskapin ge upphov till intensiva buk/bröstsmärtor ½-4 timmar efter intag. Smärtorna går över av sig själv efter 1-3 timmar.

Källa: Fass.se

Men det gör bara ondare och ondare och jag tror fan i helvete jag ska tuppa av av smärtorna, min kompis ringer 112 för jag sitter o skriker som jag har fått en hjärtattack och vill att han ska knocka mig för jag pallar inte mer och definitivt inte i 3 TIMMAR. Fattar inte hur man kan sälja den skiten på apoteket...Nu undrar jag vad det egentligen var som hände fysiskt i kroppen? Varför dessa bröstsmärtor uppstår? Det står inget ingående om det på fass nämligen och jag vill veta om det är nåt ämne jag inte tål så jag kan undvika det i framtiden för det där vill jag fan inte va med om igen . Hjälp.
Citera
2009-05-22, 19:03
Bannlyst
Fått exakt samma biverkning av noskapin. Bland den värsta smärtan jag upplevt i hela mitt liv.

Nu tar jag aldrig noskapin längre kan jag lova
Citera
2009-05-22, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sofia:)
Fått exakt samma biverkning av noskapin. Bland den värsta smärtan jag upplevt i hela mitt liv.

Nu tar jag aldrig noskapin längre kan jag lova
Samma här... var typ 9-10 och trodde att jag skulle dö
Citera
2009-05-22, 21:51
Moderator
blomvattnares avatar
Jag sällar mig till kören.
Jag har tagit Noskapin två gånger, och aldrig mer.
Citera
2009-05-22, 22:01
Medlem
Japp har upplevt samma smärta (och trodde jag skulle dö) när jag provade Noskapin för några år sedan...
Säger bara ALDRIG mer igen

och int faen släppte smärtan efter 1-3 timmar !!...Vad jag minns så höll den i i minst 5-6 timmar innan jag somnade av pur utmattning
Citera
2009-05-22, 22:32
Medlem
Wobs avatar
Ja, den smärtan har jag stått ut med ett antal gånger innan jag kom på vad jag fick den av. Hemskt. Det står att noskapin påverkar hostcentrum i hjärnan. Den fuckar väl helt enkelt upp mer än den ska i hostcentrum.
Citera
2009-05-24, 12:56
Medlem
Snoppzors avatar
Bröstsmärtorna anses vara så ovanligt förekommande att läkaren sällan informerar patienten om att det finns en risk. Givetvis är det värdelöst, det kanske inte är det första man väntar sig från en centralt verkande hostdämpare.
Citera
2009-05-24, 16:10
Medlem
Eliza CTs avatar
Jag har använt Noskapin i många år mot rethosta. Har haft turen att aldrig råka ut för liknande.
Så långt det är möjligt använder jag dock citronmelissthe som första hjälpen.
Mvh
Citera
2009-05-24, 16:50
Medlem
applemanias avatar
Detta har jag och hela min familj upplevt. Använder fortfarande Noskapin men tar endast halva tabletter.
Citera
2009-09-21, 16:27
Medlem
Anguis.in.herbas avatar
Låter ju helt sjukt att det är den folk använder om så många får dessa smärtor
Citera
2009-09-21, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anguis.in.herba
Låter ju helt sjukt att det är den folk använder om så många får dessa smärtor

Där gjorde din hjärna en kullerbytta va? Eller tror du på allvar att det skulle vara vanligt med smärtor bara för att några skriver här om det?

Tänkt på att dom som får ont är mer benägna att skriva än dom som inte fått ont?
Citera
2009-12-21, 22:20
Bannlyst
Tog två sådana nyss, p.g.a att jag hade sån sjukt irriterande rethosta. Fick lite senare riktigt ont i magen... men inte bröstet, dock överdoserade jag så det förtjänar jag väl... 1 tablett gav mig inga bieffekter innan för övrigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in