2014-07-29, 14:20
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gilgamesh.
Hej, ska på bröllop nu till helgen och funderar lite vads jag ska ha på mig. Klädkoden är "kavaj" men de flesta jag pratat med kommer att ha helkostym. Vet inte om jag ska köra en finare kavaj med skjorta/slips/svarta jeans o.s.v. eller kostym. Trivs i allmänhet ganska dåligt i kostymbyxor så kavajen är mer lockande. Hur hade ni gjort??

Klädkoden kavaj innebär som huvudregel kostym. Oavsett vad du väljer, skippa de svarta jeansen.
Citera
2014-07-29, 14:21
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Hej, ska på bröllop nu till helgen och funderar lite vads jag ska ha på mig. Klädkoden är "kavaj" men de flesta jag pratat med kommer att ha helkostym. Vet inte om jag ska köra en finare kavaj med skjorta/slips/svarta jeans o.s.v. eller kostym. Trivs i allmänhet ganska dåligt i kostymbyxor så kavajen är mer lockande. Hur hade ni gjort??
Klädkoden kavaj betyder att du ska bära kostym. Du ska alltså bära kostym och inte uddakavaj.

E: Sent ute som vanligt
Citera
2014-07-29, 15:11
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Nu brukar jag inte ha klassisk stil till vardags som många här på forumet, men hur man kan inte trivas i kostymbyxor är lite intressant. Mina kostymbyxor är nog dom skönaste byxorna jag äger.
Citera
2014-07-29, 17:25
Medlem
Gilgamesh.s avatar
Ok, kostym som gäller då. Tackar

Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Nu brukar jag inte ha klassisk stil till vardags som många här på forumet, men hur man kan inte trivas i kostymbyxor är lite intressant. Mina kostymbyxor är nog dom skönaste byxorna jag äger.

Tror att det beror på att jag har använt ganska tajta jeans väldigt länge nu och att byta till lite lösare byxor känns lite ovant.
Citera
2014-07-31, 13:27
Medlem
Hej

Jag kommer själv att vara brudgum nu i höst och efterfrågar lite riktlinjer för min klädsel. Angiven dresscode kommer att vara/är mörk kostym. (Hade gärna haft kavaj men undviker denna kod för att undvika missförstånd i största mån). Frack samt smoking går därmed bort av etikettsskäl då gästerna kommer att bära kostym.

Min tanke är att bära en djupt mörkblå kostym med vit skjorta. I övrigt är jag lite mer osäker, bör jag ha tredelat, och går det i så fall att komplettera upp en nuvarande kostym med väst eller hur matchas den in? Är det mest lämpligt med slips/fluga/annat? Vilken typ av sko bör jag rikta in mig på, vilken typ dvs? Är det andra detaljer jag bör ha i åtanke?

Tacksam för hjälp.
Citera
2014-07-31, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jisoul
Hej

Jag kommer själv att vara brudgum nu i höst och efterfrågar lite riktlinjer för min klädsel. Angiven dresscode kommer att vara/är mörk kostym. (Hade gärna haft kavaj men undviker denna kod för att undvika missförstånd i största mån). Frack samt smoking går därmed bort av etikettsskäl då gästerna kommer att bära kostym.

Min tanke är att bära en djupt mörkblå kostym med vit skjorta. I övrigt är jag lite mer osäker, bör jag ha tredelat, och går det i så fall att komplettera upp en nuvarande kostym med väst eller hur matchas den in? Är det mest lämpligt med slips/fluga/annat? Vilken typ av sko bör jag rikta in mig på, vilken typ dvs? Är det andra detaljer jag bör ha i åtanke?

Tacksam för hjälp.

Har du inte en tillhörande väst till kostymen så skippa det. Mörk sidenslips, enfärgad eller med ett diskret mönster. Vit näsduk med flat fold vikning. Skorna bör vara ett par svarta captoe oxfords.
Citera
2015-02-26, 20:07
Medlem
hugabugas avatar
Hej!
Nu är det så, att jag ska på bröllop om 2 veckor, och har lite frågor gällande klädsel.

Kan jag ta min navy-blåa blazer och kombinera denna med mörkbruna, alternativt ljusa chinos, eller blir detta för informellt för denna typ av evenemang?
Ifall det är okej att ha blazer och chinos, ska jag även ha slips isåfall? Om chinos nu anses som en dum idé, finns det någon annan typ av byxor jag kan kombinera med blazern, eller ska jag helt enkelt sluta krångla och ta på mig min kostym?
Citera
2015-02-26, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugabuga
Hej!
Nu är det så, att jag ska på bröllop om 2 veckor, och har lite frågor gällande klädsel.

Kan jag ta min navy-blåa blazer och kombinera denna med mörkbruna, alternativt ljusa chinos, eller blir detta för informellt för denna typ av evenemang?
Ifall det är okej att ha blazer och chinos, ska jag även ha slips isåfall? Om chinos nu anses som en dum idé, finns det någon annan typ av byxor jag kan kombinera med blazern, eller ska jag helt enkelt sluta krångla och ta på mig min kostym?

Om du är 15 år fungerar det, om inte, kostym.
Citera
2015-02-26, 20:18
Medlem
hugabugas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Om du är 15 år fungerar det, om inte, kostym.

Jag var nog inte 15 år sist jag kollade, så den saken kan väl förklaras avslutad då.
Citera
2015-02-26, 20:49
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Hej!

Vad är det för dresscode?
Citera
2015-02-26, 21:12
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Hej!

Som Pörr frågar: Vad är det för dresscode? Håll dig till den! Om du inte behöver ha kostym enligt klädkoden skulle jag fundera på ett par mörkgrå yllebyxor, det kan fungera till en blå blazer den här tiden på året. Det troligaste är dock en kostym. Säkert kort!
Citera
2015-02-26, 23:12
Medlem
hugabugas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Som Pörr frågar: Vad är det för dresscode? Håll dig till den! Om du inte behöver ha kostym enligt klädkoden skulle jag fundera på ett par mörkgrå yllebyxor, det kan fungera till en blå blazer den här tiden på året. Det troligaste är dock en kostym. Säkert kort!

Det är nog inget kostymtvång.
Jag tänkte att en lite mer avslappnad stil kunde fungera i och med att jag inte känner personerna som ska gifta sig särskilt bra (de är min flickväns bekanta), så jag är ju med andra ord inte "best man" eller något i den stilen.
Jag har varit på bröllop i dessa kretsar förut, och det har varit ganska slappa klädstilar, rent av hemska...

Vill helst bara få använda min nyinköpta blazer.
Senast redigerad av hugabuga 2015-02-26 kl. 23:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in