2016-08-05, 18:31
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brogueman
Jag tycker nog han bör sätta på sig skjorta, skor och strumpor också.

psflax - Brogueman 0 - 1
Citera
2016-08-05, 20:51
Medlem
Pörrs avatar
Sammanfogat trådar.

/Moderator
Citera
2016-08-05, 22:26
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Vad är kostym chinos?

Chino är ett tyg och en kostym är kavaj med byxa i samma tyg samt snitt.
Citera
2016-08-06, 02:40
Medlem
Illusioners avatar
Ska på bröllop om nån vecka. Har noll koll på vad jag bör bära. Klädkoden är "mörk". Då är väl en mörkblå kostym OK? Vilken färg på skjortan bör jag ha? Slips eller fluga? Vilka skor?
Citera
2016-08-06, 11:04
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Ska på bröllop om nån vecka. Har noll koll på vad jag bör bära. Klädkoden är "mörk". Då är väl en mörkblå kostym OK? Vilken färg på skjortan bör jag ha? Slips eller fluga? Vilka skor?
"Mörk" är inte en etablerad klädkod, du får ringa värden och fråga huruvida det är mörk kostym som avses, eller om de vill att man bara dyker upp i generellt mörka kläder.

Vad gäller mörk kostym består den klädseln av:
– Mörkt färgad kostym, utan skrikiga mönster eller liknande.
– Vit skjorta, enkel- eller dubbel manschett.
– Sober, mörkt färgad slips eller fluga.
– Svarta skor, oxfordmodell, utan för mycket perforeringar eller liknande som gör skon mindre elegant.
Citera
2016-08-06, 11:51
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
"Mörk" är inte en etablerad klädkod, du får ringa värden och fråga huruvida det är mörk kostym som avses, eller om de vill att man bara dyker upp i generellt mörka kläder.

Vad gäller mörk kostym består den klädseln av:
– Mörkt färgad kostym, utan skrikiga mönster eller liknande.
– Vit skjorta, enkel- eller dubbel manschett.
– Sober, mörkt färgad slips eller fluga.
– Svarta skor, oxfordmodell, utan för mycket perforeringar eller liknande som gör skon mindre elegant.
Ja, mörk kostym är det som gäller, kollade upp det.

Tack för svaret.

Har du några mer direkta tips? Vad är en rimlig budget för en person som använder kostym 1-2 gånger per år? Kan man få kläder + skor som är OK för under 5000?
Citera
2016-08-06, 12:03
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Ja, mörk kostym är det som gäller, kollade upp det.

Tack för svaret.

Har du några mer direkta tips? Vad är en rimlig budget för en person som använder kostym 1-2 gånger per år? Kan man få kläder + skor som är OK för under 5000?
På under en vecka? Nej.
Citera
2016-11-14, 12:57
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Det här fick mig att klia mig i huvudet ordentligt, från Mats Danielssons Etikettbloggen:

Citat:
Den kritstrecksrandiga kostymen anses vara den fjärde nivån på mörk kostym. Finast är en mörkblå, därefter en mörkt grå, sedan svart och sist kritstrecksrandig.

De fungerar även med en färgad skjorta och blir därmed mer av den mindre formella formen av kavaj.

Fantiserar karln fritt?
Citera
2016-11-14, 13:51
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Det här fick mig att klia mig i huvudet ordentligt, från Mats Danielssons Etikettbloggen:

Fantiserar karln fritt?

Ja. Freud och Jung torde jubla i himlen.

Sedan är det väl det vanliga, att några rättskällor för rätt och fel sällan finns men detta borde i alla fall vara något nytt jämfört med tidigare.

Dels har han med svart, vilket inte är bra alls. Färgad skjorta låter också som något nytt, och om inte annat förpassar det den vita skjortan till soptippen från dess sista säkra bastion och det känns ju lite märkligt även det.
Citera
2016-11-14, 19:26
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Ja. Freud och Jung torde jubla i himlen.

Sedan är det väl det vanliga, att några rättskällor för rätt och fel sällan finns men detta borde i alla fall vara något nytt jämfört med tidigare.

Dels har han med svart, vilket inte är bra alls. Färgad skjorta låter också som något nytt, och om inte annat förpassar det den vita skjortan till soptippen från dess sista säkra bastion och det känns ju lite märkligt även det.

Och biten där han delar upp klädkoder i olika nivåer, t.ex. "mörk kostym" i fyra, har du hört talas om det tidigare?
Citera
2016-11-14, 21:50
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Och biten där han delar upp klädkoder i olika nivåer, t.ex. "mörk kostym" i fyra, har du hört talas om det tidigare?

Icke. För det skulle ju i så fall innebära att det bland kritstreckskostymer skulle finnas ytterligare tre sub-nivåer: blå, antracit och svart och då är vi upp i sex nivåer för mörk kostym och lägger vi till att det också tydligen ska vara ok med olika skjortor är det kanske arton olika nivåer av klädkoden mörk kostym.
Citera
2017-01-28, 13:18
Medlem
vitapumpss avatar
Lång traditionell brudklänning eller kort?

Var för en tid sedan brudtärna vid ett bröllop då en av mina väninnor gifte sej. Det var ett bröllop i en kyrka med många bröllopsgäster. Vanligtvis brukar bruden vid kyrkbröllop bära en klassisklång brudklänning men min väninna hade valt en kort klänning. Det tyckte jag var jättesnyggt och blev alldeles heltänd på hennes initiativ.

Min mamma berättade för mej att när hennes mamma dvs min mormor gifte sej 1961 hade hon vit kort klänning vid sitt bröllop i kyrkan. Men min mamma däremot hade lång klänning när hon stod brud 1980. Jag tycker det är intressant att se hur även bröllopsmodet skiftat under åren. Verkar som om min väninna inspirerats av 1960-talet. Och söker man på nätet kan man se att även om långklänningar dominerar finns det många prov på korta klänningar.

Här är några snygga korta brudklänningar:

http://g01.a.alicdn.com/kf/HTB1BkkzIpXXXXcTXFXXq6xXFXXXf/Vintage-Lace-Appliques-Sweetheart-Ruffles-Short-Mini-Wedding-Dress-2016-Bridal-Gowns-Vestidos-De-Nov ias.jpg

http://www.highlanddress-hire.com/sv/images//dress_new/Wedding-Dresses/Dramatic-Yarn-Layered-Ruffle-Strapless-Short-9.jpg

Jag tog själv en funderare hur jag skulle klä mej om jag skulle gifta mej i år. Naturligtvis skulle det bli kyrkbröllop. Jag vikarierar ju som kyrkomusiker då och då vid behov. Därför är valet av lokal självklart.

Inspirerad av min väninna skulle jag kanske välja denna kortabrudklänning. Tycker den är jättehäftig med sin krinolinaktiga fluffighet. Till denna skulle jag ha chokladbruna strumpor och vita lackpumps. Jag skulle också välja en kortbrudslöja och givetvis skulle jag be att få låna kyrkans brudkrona. Jag tycker den här kombinationen ser väldigt snygg ut och passar mej precis.

Nu undrar jag vad har ni haft för typ av brudklänning när ni gifte er ? Och om du som går i bröllopstankar vilken bröllopsklänning skulle du vilja ha?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in