Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Derby's (egennamn böjs inte, har en annan forumprofil lärt mig)!
Jag hade undvikit det, men det är mest för att jag tycker att oxfords är så mycket snyggare än Derby's. Bruna skor till klädkod: kavaj är inga problem, särskilt inte som kavajbröllop brukar vara mitt på dagen och man därför inte heller retar galla på eventuella bakåtsträvare som sitter i sina svarta Lloyd-loafers och anser att man inte har bruna skor efter kl. 18:00.
Själv ska jag på två bröllop i höst med klädkod: mörk kostym och då har man inte bruna skor enligt mig.
Jag var också av uppfattningen att bruna skor skulle gå bra (och nästan vara att föredra) vid klädkod kavaj, men så läste jag detta i Ribbings spalt: "Kavaj är den lägsta graden av de fyra formella klädselangivelserna. Formellt och till exempelvis en större bjudning eller bröllop innebär det för män kostym, mörk eller mellanmörk, men inte ljus. Inte heller är det korrekt med udda byxor och kavaj. Ljus eller vit skjorta slips eller fluga i milda färger och
svarta skor är rätt tillbehör." - alltså inget uttryckligen om bruna skor, men detta förvånade mig lite.
Ja, det tycks stämma att Derby (precis som skotypen Oxford) är ett egennamn, som således bör versaliseras samtidigt som det inte går att böja. Dessutom är det ju över huvud taget fel med engelska böjningsformer på svenska, så ett slarvigt 'derbies' är nog till och med dubbelt fel. Jag tror också att det blir knepigt med apostrof ('Derby's'); det torde uppfattas som engelskt apostrofgenitiv vilket rimmar illa på båda språken. Så om vi ska vara petiga kanske
Derby-skor,
Derbyskor eller
skor av modell Derby är att föredra?