2011-07-01, 14:19
Medlem
kungboreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gazebo
Grå kostym går utmärkt, särskilt eftersom du har en mindre formell skjorta. Kombinera med enfärgad eller diskret mönstrad slips i mörkblått eller grönt. En vit linnenäsduk i bröstfickan också, så är du hemma.

Ok! haha, det finns många olika typer av människor på flashback och jag verkar ha hittat de mest hjälpsamma!

Just nu lutar det åt grå kostym, mörkblårandig skjorta, röd slips... hoppas det inte är för pajas bara
Citera
2011-07-01, 15:30
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungbored
Ok! haha, det finns många olika typer av människor på flashback och jag verkar ha hittat de mest hjälpsamma!

Just nu lutar det åt grå kostym, mörkblårandig skjorta, röd slips... hoppas det inte är för pajas bara

I det här forumet är vi trevliga.

Så länge du har en enfärgad slips och kostym går det mesta. Har du kavajen på (vilket du givetvis har fram till dess brudgummen tar av sin kavaj) syns ju egentligen bara manschetterna, kragen och lite av bröstet och då gör det inte så mycket att detta är mönstrat.
Citera
2011-07-06, 02:41
Medlem
watashi-was avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brut
Jag tycker en mörkblå slips med polka dots gör sig riktigt bra till mörkgrå kostym och vit skjorta.

Du gör mig väldigt konfunderad här, vet inte om jag tycker det låter bu eller bä. Du har inte möjligen någon bild/länk?

Jag har fortfarande inte bestämt mig angående slipsfärg så tips är välkommet.
Citera
2011-07-06, 22:51
Medlem
Heinkels avatar
Är ett par trevliga derbies till avslappnad kostym (sensommarbröllop med klädkod kavaj) ok eller är oxfords att föredra? Vad anser ni om bruna skor till klädkod kavaj?
Citera
2011-07-07, 08:47
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinkel
Är ett par trevliga derbies till avslappnad kostym (sensommarbröllop med klädkod kavaj) ok eller är oxfords att föredra? Vad anser ni om bruna skor till klädkod kavaj?

Derby's (egennamn böjs inte, har en annan forumprofil lärt mig)!

Jag hade undvikit det, men det är mest för att jag tycker att oxfords är så mycket snyggare än Derby's. Bruna skor till klädkod: kavaj är inga problem, särskilt inte som kavajbröllop brukar vara mitt på dagen och man därför inte heller retar galla på eventuella bakåtsträvare som sitter i sina svarta Lloyd-loafers och anser att man inte har bruna skor efter kl. 18:00.

Själv ska jag på två bröllop i höst med klädkod: mörk kostym och då har man inte bruna skor enligt mig.
Citera
2011-07-07, 10:35
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Derby's (egennamn böjs inte, har en annan forumprofil lärt mig)!

Jag hade undvikit det, men det är mest för att jag tycker att oxfords är så mycket snyggare än Derby's. Bruna skor till klädkod: kavaj är inga problem, särskilt inte som kavajbröllop brukar vara mitt på dagen och man därför inte heller retar galla på eventuella bakåtsträvare som sitter i sina svarta Lloyd-loafers och anser att man inte har bruna skor efter kl. 18:00.

Själv ska jag på två bröllop i höst med klädkod: mörk kostym och då har man inte bruna skor enligt mig.
Jag var också av uppfattningen att bruna skor skulle gå bra (och nästan vara att föredra) vid klädkod kavaj, men så läste jag detta i Ribbings spalt: "Kavaj är den lägsta graden av de fyra formella klädselangivelserna. Formellt och till exempelvis en större bjudning eller bröllop innebär det för män kostym, mörk eller mellanmörk, men inte ljus. Inte heller är det korrekt med udda byxor och kavaj. Ljus eller vit skjorta slips eller fluga i milda färger och svarta skor är rätt tillbehör." - alltså inget uttryckligen om bruna skor, men detta förvånade mig lite.

Ja, det tycks stämma att Derby (precis som skotypen Oxford) är ett egennamn, som således bör versaliseras samtidigt som det inte går att böja. Dessutom är det ju över huvud taget fel med engelska böjningsformer på svenska, så ett slarvigt 'derbies' är nog till och med dubbelt fel. Jag tror också att det blir knepigt med apostrof ('Derby's'); det torde uppfattas som engelskt apostrofgenitiv vilket rimmar illa på båda språken. Så om vi ska vara petiga kanske Derby-skor, Derbyskor eller skor av modell Derby är att föredra?
Citera
2011-07-07, 14:04
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinkel
Jag var också av uppfattningen att bruna skor skulle gå bra (och nästan vara att föredra) vid klädkod kavaj, men så läste jag detta i Ribbings spalt: "Kavaj är den lägsta graden av de fyra formella klädselangivelserna. Formellt och till exempelvis en större bjudning eller bröllop innebär det för män kostym, mörk eller mellanmörk, men inte ljus. Inte heller är det korrekt med udda byxor och kavaj. Ljus eller vit skjorta slips eller fluga i milda färger och svarta skor är rätt tillbehör." - alltså inget uttryckligen om bruna skor, men detta förvånade mig lite.

Ja, det tycks stämma att Derby (precis som skotypen Oxford) är ett egennamn, som således bör versaliseras samtidigt som det inte går att böja. Dessutom är det ju över huvud taget fel med engelska böjningsformer på svenska, så ett slarvigt 'derbies' är nog till och med dubbelt fel. Jag tror också att det blir knepigt med apostrof ('Derby's'); det torde uppfattas som engelskt apostrofgenitiv vilket rimmar illa på båda språken. Så om vi ska vara petiga kanske Derby-skor, Derbyskor eller skor av modell Derby är att föredra?

Beträffande Ribbing anser jag att hon har fel.

Angående det grammatiska har du nog rätt i din analys, även om det blev väldigt besvärligt plötsligt.
Citera
2011-07-17, 22:05
Medlem
metaknights avatar
bumpar igång tråden! Har en fråga som berör samma ämne.

Jag har en tredelad (ljus)grå kostym och undrar om det är ok att bara bära väst+byxor(skippa kavajen). Anledningen till det är att bröllopet är i ett varmt land, och vill helst bära väst då jag har en smal kropp där västen liksom "slimmar" till den.

Tänkte även, västen har en svart bakre del, går det att kombinera den med en svart skjorta(egyptisk bomull-glansig?) och silver slips?

Tack för svar!
Citera
2011-07-18, 13:44
Medlem
Hatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metaknight

Jag har en tredelad (ljus)grå kostym och undrar om det är ok att bara bära väst+byxor(skippa kavajen). Anledningen till det är att bröllopet är i ett varmt land, och vill helst bära väst då jag har en smal kropp där västen liksom "slimmar" till den.

Tänkte även, västen har en svart bakre del, går det att kombinera den med en svart skjorta(egyptisk bomull-glansig?) och silver slips?

Tack för svar!
OffT: Inte bättre att skapa en ny tråd istället för denna fyra år gamla?

OnT: Svart skjorta känns verkligen in som passande till ett bröllop - dessutom i ett varmt land. Får också känslan att om västen är svart på baksidan och skjortan svart kommer kommer den grå delen se ut som en stor haklapp. Personligen skulle jag köra på en vit skjorta (ev någon annan ljusfärgad), hoppat västen och använt kavajen. Och helt klart en slips, fast inte silvrig.
Citera
2011-07-18, 14:37
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:

Tack för svar!

Svart skjorta ger begravningsvibbar, med silvrig slips ser du ut som en förortsturk tyvärr.
Det enda rätta är kostymen, skippa västen om de är för varmt. Skjortan bör vara vit och slipsen sober
Citera
2011-07-18, 16:46
Medlem
Kontrapunktens avatar
Citat:

Tack för svar!

Nej, nej och nej. Behåll kavajen, ljus skjorta och slipsen i en vettig färg. Det är ett bröllop ni ska på, inte ett förortsdisko.
Citera
2011-07-18, 17:28
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
Svart skjorta ger begravningsvibbar

Svart skjorta bär man givetvis aldrig, speciellt inte på begravning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in