2013-09-03, 19:09
Medlem
Hur rädda en ful kostym

Hej!
Nu är det så att jag bjudit med min franska pojkvän på en så kallad gasque (en finare middag med spex och tal och sådant) på en av nationerna vid Uppsala universitet. Dock insåg jag nu precis att dresscoden är kavaj och att min killes kostym är enligt mitt tycke inte så värst fin... Byxorna matchar inte riktigt med kavajen som dessutom är på tok för bred i axlarna (båda delarna är dock grå, men kavajen är glansig och lite ljusare). Det är det alldeles för mycket begärt att be honom att köpa en ny kostym och hyra har jag på känn är dyrt det med, därför undrar jag vad ni har för tips för att rädda situationen åtminstone lite. Skor? Slips? Bröstnäsduk? Strumpor? Är det verkligen så katastrofartat som jag tror?

Hälsningar en tjej som bryr sig för mycket!
Citera
2013-09-03, 19:12
Medlem
Tror du måste bifoga en bild så att man kan bedöma hur illa det egentligen är! En illasittande kavaj med fel mått och som helt enkelt inte är snygg, är tyvärr bortom räddning. Slips eller inte.

Edit: I värsta fall hade jag struntat i kavajen och bara kört på byxorna tillsammans med en vit skjorta och ett par bruna Loakes på fötterna.
Senast redigerad av Schlampa 2013-09-03 kl. 19:18.
Citera
2013-09-03, 19:19
Medlem
hyra runt en 500.ing kan jag tänka mig..

finns betydligt billigare på second hand...
Citera
2013-09-03, 19:33
Medlem
kebabsvarvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eatingbananas
Hej!
Nu är det så att jag bjudit med min franska pojkvän på en så kallad gasque (en finare middag med spex och tal och sådant) på en av nationerna vid Uppsala universitet. Dock insåg jag nu precis att dresscoden är kavaj och att min killes kostym är enligt mitt tycke inte så värst fin... Byxorna matchar inte riktigt med kavajen som dessutom är på tok för bred i axlarna (båda delarna är dock grå, men kavajen är glansig och lite ljusare). Det är det alldeles för mycket begärt att be honom att köpa en ny kostym och hyra har jag på känn är dyrt det med, därför undrar jag vad ni har för tips för att rädda situationen åtminstone lite. Skor? Slips? Bröstnäsduk? Strumpor? Är det verkligen så katastrofartat som jag tror?

Hälsningar en tjej som bryr sig för mycket!
Finns en del second hand i Uppsala du kan ta en titt på. Att matcha byxor och kavaj som kostym är något som i stort sett aldrig fungerar och bör inte användas. Som tidigare skrivet så tror jag tyvärr inte att schysta detaljer kommer bära upp en illa sittande kostym. Svarta skor gäller.
Citera
2013-09-03, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlampa
Tror du måste bifoga en bild så att man kan bedöma hur illa det egentligen är! En illasittande kavaj med fel mått och som helt enkelt inte är snygg, är tyvärr bortom räddning. Slips eller inte.

Edit: I värsta fall hade jag struntat i kavajen och bara kört på byxorna tillsammans med en vit skjorta och ett par bruna Loakes på fötterna.

Utan slips då menar du? Men är det verkligen okej enligt dresscoden? På akademiska tillställningar är ju kavaj mer eller mindre samma dresscode som mörk kostym...
Citera
2013-09-03, 22:00
Medlem
FFJJPPs avatar
Lägg upp en bild! Kör med fluga utan kavaj då, kan nog inte gå så värst fel, köp en billig kavaj på till exempel Dressman?
Citera
2013-09-03, 22:10
Medlem
kebabsvarvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFJJPP
Lägg upp en bild! Kör med fluga utan kavaj då, kan nog inte gå så värst fel, köp en billig kavaj på till exempel Dressman?
Klädkoden "kavaj" betyder kostym, "udda kavaj" betyder att man ska bära uddakavaj med uddabyxor.
Citera
2013-09-04, 08:31
Medlem
Pörrs avatar
Sammanfogat trådar.

/Moderator
Citera
2013-09-04, 08:32
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabsvarv
Klädkoden "kavaj" betyder kostym, "udda kavaj" betyder att man ska bära uddakavaj med uddabyxor.

Är det dagtid, utomhus och på sommaren skulle det också kunna på med uddakavaj, men så verkar det ju inte vara i detta fall.
Citera
2013-09-06, 11:34
Medlem
preben12s avatar
Ska på en lite finare tillställning imorgon där klädkoden är mörk kostym och jag är totalt oduglig när det kommer till vilka färger som går ihop.

Har en marinblå kostym samt en vit skjorta, vad för slips kan tänkas passa till detta? Tänker mig en blå-/grön-randig, är jag helt ute och cyklar då?
Citera
2013-09-06, 11:37
Medlem
Tresbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Ska på en lite finare tillställning imorgon där klädkoden är mörk kostym och jag är totalt oduglig när det kommer till vilka färger som går ihop.

Har en marinblå kostym samt en vit skjorta, vad för slips kan tänkas passa till detta?

Brun med vita prickar eller mörkblå med vita prickar alternativt inget mönster fast samma färger.
Citera
2013-09-06, 12:03
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preben12

Har en marinblå kostym samt en vit skjorta, vad för slips kan tänkas passa till detta? Tänker mig en blå-/grön-randig, är jag helt ute och cyklar då?

Lite beroende på dina egna färger fungerar det mesta. Dock kan det bli lite väl mycket kontrast mellan vit skjorta och marinblå kostym om du inte har dessa kontraster själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in