2013-07-28, 22:15
Medlem
HerrSvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe_x90
Hur är det med kostymskor med höga skaft till en begravning. Har hyrt en svart kostym, men hade inga skor, så fick låna ett par av en polare, men som har höga skaft, typ upp till ankeln. Aldrig sett sådana kostymskor förut så ingen aning om vad som gäller.

Bör ju inte vara något större problem om de är av oxfordmodell och svarta. Sådana skor var vanliga förr, även vid lite mer formella tillställningar. Sedan lär ju byxorna dölja det mesta. Dock passar de sig kanske bäst på vintern.
Citera
2013-08-02, 16:32
Medlem
Yules avatar
Väcker liv i den här gamla tråden, eftersom jag också är bjuden till bröllop med klädkod "Mörk kostym", eftermiddag.

Har läst att det ska vara finare material, men vill inte råka komma överklädd med något glansigt i stil med balklänning. :S Eller ska det vara sådan tyg? Affärer för fest- och finkläder har ofta klänningar liknande detta: http://partyworld.jmc.nu/img/festklanning.jpg Glansig tyg i ful färg: grön, orange, blått.

Har klickar runt på Fifth Avenue Shoe Repair, Acne, och Filippa K efter klänning som skulle kunna matcha klädkod "Mörk kostym", men de är antingen för urringade, alldeles för korta (långt över knäna) eller i vitt eller svart.

Någon modekunning som känner sig manad att hjälpa?

Tips på klänningar?
Senast redigerad av Yule 2013-08-02 kl. 17:02.
Citera
2013-08-02, 20:08
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yule
Väcker liv i den här gamla tråden, eftersom jag också är bjuden till bröllop med klädkod "Mörk kostym", eftermiddag.

Har läst att det ska vara finare material, men vill inte råka komma överklädd med något glansigt i stil med balklänning. :S Eller ska det vara sådan tyg? Affärer för fest- och finkläder har ofta klänningar liknande detta: http://partyworld.jmc.nu/img/festklanning.jpg Glansig tyg i ful färg: grön, orange, blått.

Har klickar runt på Fifth Avenue Shoe Repair, Acne, och Filippa K efter klänning som skulle kunna matcha klädkod "Mörk kostym", men de är antingen för urringade, alldeles för korta (långt över knäna) eller i vitt eller svart.

Tips på klänningar?
Om du vill ha klänning, det är absolut inget krav, bör den vara i finare material t.ex. siden eller liknande "aftonmaterial". Men den bör inte nå ner till golvet utan vara knälång alternativt lite längre och inte ha bara axlar. Kan dock vara helt fel ute är ingen expert på kvinnlig klädsel.
Senast redigerad av Orzion 2013-08-02 kl. 20:13.
Citera
2013-08-02, 20:29
Medlem
Pörrs avatar
Slår ihop dessa trådar eftersom de trots allt handlar om samma sak.

/Moderator
Citera
2013-08-02, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yule

Tips på klänningar?

Jag hade samma problem med att hitta klänning, det är inte helt optimalt att leta mitt i studenttider.

Esprit blev räddningen, de hade flera som fyllde alla kriterier. Blev tillslut en i chiffong. Nu ändras ju deras utbud över året, men ett tips kan vara att kika där kanske?
Citera
2013-08-04, 00:20
Medlem
Yules avatar
Tack! Ska kolla Esprit. Sprang runt på NK idag och kollade bland annat Karen Millen, som har massa som uppfyller kriterierna, men ingen som föll i min smak.
Citera
2013-08-22, 13:43
Medlem
Ska på bröllop om några veckor, klädkod är "Kostym".
Jag äger en svart, det ska som jag förstått det var okej (även om mörkgrå/blå är att föredra) och jag har inte riktigt råd att införskaffa en ny.

Det jag undrar är ifall jag kan ha ljusblå skjorta till den? Har googlat endel och läst ettikettböcker etc. och tycker det är ganska blandade bud på huruvida det är okej eller om man bara får ha vit.
Har inga snygga vita skjortor men en ljusblå som passar perfekt. Det brukar alltid vara meck för mig med att hitta skjortor som passar, men ifall det kan anses som något som inte är okej så får jag givetvis göra det.

Så: Är ljusblå skjorta okej (om än inte optimalt) när det kommer till kostym?
Citera
2013-08-22, 14:54
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giftpaddan
Jag äger en svart, det ska som jag förstått det var okej (även om mörkgrå/blå är att föredra) och jag har inte riktigt råd att införskaffa en ny.

Det jag undrar är ifall jag kan ha ljusblå skjorta till den? Har googlat endel och läst ettikettböcker etc. och tycker det är ganska blandade bud på huruvida det är okej eller om man bara får ha vit.
Har inga snygga vita skjortor men en ljusblå som passar perfekt. Det brukar alltid vara meck för mig med att hitta skjortor som passar, men ifall det kan anses som något som inte är okej så får jag givetvis göra det.

Svart kostym på bröllop känns väldigt sådär men det kanske är vad de som ska gifta sig har tänkt sig?

Jag hade nog satsat på en grå eller blå kostym ändå, vit skjorta till är ett säkert kort.
Citera
2013-08-23, 11:45
Medlem
Brossys avatar
Hur ser egentligen regeln ut när det kommer till accessoarer vid klädkod "Mörk Kostym"? Är det endast svart som gäller eller är bruna skor, bälte och klocka också acceptabelt? Jag hade tänkt bära en marinblå kostym där knapparna på kostymen är i brunt så därför jag frågar. (Jag äger ingen annan kostym som passar heller)
Citera
2013-08-23, 12:24
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brossy
Hur ser egentligen regeln ut när det kommer till accessoarer vid klädkod "Mörk Kostym"? Är det endast svart som gäller eller är bruna skor, bälte och klocka också acceptabelt? Jag hade tänkt bära en marinblå kostym där knapparna på kostymen är i brunt så därför jag frågar. (Jag äger ingen annan kostym som passar heller)

Klädkoden Mörk kostym innebär svarta accessoarer, inte bruna. Sedan lär det knappast vara någon som bryr sig, vare sig om du kör bruna knappar till i övrigt svarta accessorarer eller kör med bara bruna.
Citera
2013-08-23, 12:27
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Är du säker på att det inte är Mörk kostym? Svart kostym är inte ok på bröllop men om du nu vill ha det känns det som att det kvittar om du har vit eller ljusblå skjorta till. Dock kan du med rätt färger uppnå en skarp kontrast med svart kostym och vit skjorta, men det beror som sagt på vilka färger du själv har.
Citera
2013-08-23, 15:04
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:

Är klädkoden 'Kostym' förväntas du dyka upp i maskeradutstyrsel. Ring värden och fråga om de menar 'Mörk kostym' eller 'Kavaj', vilket även kommer besvara om du kan bära ljusblå skjorta eller inte (etikettmässigt helt okej vid klädkod 'Kavaj', men ett stilbrott till svart kostym).
Senast redigerad av ShogunAssasin 2013-08-23 kl. 15:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in