Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Frack- eller smokingbröllop är inte direkt vanliga och bör dessutom undvikas från inbjudarnas sida.
Med all respekt måste jag säga att detta låter märkligt. Varför skulle man avstå från en viss klädesnivå vid sitt egen bröllop? Den som håller i kalaset har all rätt att ange den nivå som han vill ha. Om man nu gifter sig i kyrkan kan man inte stipulera vad kyrkobesökarna har på sig, men festen efteråt - i den mån man har en sådan - gör man med precis som man behagar. Jag har varit på flera bröllop med civil högtidsdräkt och det gick alldeles utmärkt för de deltagande att få på sig passande kläder (tom ett par i knätofs). Jag misstänker att du avsåg att man bör undvika att generera extra kostnader för de man bjuder in till kalas. I detta hänseende är det dock så att man oftast känner de personer man bjuder in och därmed också en idé om vilka kläder gästerna har tillgång till. Om man vet att i närmaste ingen har tillgång till smoking eller frack är det inte särskilt slugt att sätta en av dessa koder på inbjudan.
Emellertid går samma resonemang att föra gentemot kostymkod. Det finns numera väldigt många som inte använder, eller ens äger, en kostym och med samma logik borde man som värd ta hänsyn till detta när man sätter klädnivån. Dock, att generalisera och säga att frack och smoking skulle vara opassande vid alla bröllop, utan att man vet till vilket gremium gästerna hör, är inkonsekvent och dumt.
Vidare kan det det ju vara intressant ur uppfostringssynpunkt att sätta en något formellare nivå för att ge folk en anledning att slå till på ex.v. en smoking :-)
tt.