2013-03-11, 10:19
Medlem
Benny.Monsterkuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Frågan har säkert ställts många gånger tidigare men tråden är ju över 800 sidor lång så jag orkar inte läsa allt. Jag har två bröllop inplanerade i sommar varav ett är mitt eget och jag behöver ett par nya skor till kostymen. Jag har nog köpt allt mellan himmel och jord på internet utom just skor och länkar dräller det ju av här i tråden, det verkar ju bara vara att bestämma hur mycket man vill lägga.

Men, hur "börjar" man, innan man vet vilka storlekar och läster som passar? Köper ni verkligen skor för 2-3-4-5-6000 kr på vinst och förlust?

Och, vad bör jag köpa för skor till mitt bröllop? Jag brukar ha vanliga brogues men jag har förstått att de anses lite mer informella än många andra typer.

Man kan ibland testa skorna i butik i Sverige, med t.ex. Loake och Crocket and Jones. Vad är det för klädkod? Lackskor eller operapumps är det enda som är tillåtet till formell eller semiformell klädsel.

Budgetalternativ(0-2000 kr):
http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=7&shoeid=6559

Mellanalternativ(2000-5000):
http://www.brooksbrothers.com/Formal-Pumps-with-Grosgrain-Ribbon-Bow/139H,default,pd.html?dwvar_139H_Color=BLCK&content pos=4&cgid=0522
http://www.pediwear.co.uk/crockett/products/241.php

Är du dock en mupp och tänker köra mörk kostym eller kavaj som klädkod så tänker jag i protest inte hjälpa dig.
Citera
2013-03-11, 10:20
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Frågan har säkert ställts många gånger tidigare men tråden är ju över 800 sidor lång så jag orkar inte läsa allt. Jag har två bröllop inplanerade i sommar varav ett är mitt eget och jag behöver ett par nya skor till kostymen. Jag har nog köpt allt mellan himmel och jord på internet utom just skor och länkar dräller det ju av här i tråden, det verkar ju bara vara att bestämma hur mycket man vill lägga.

Men, hur "börjar" man, innan man vet vilka storlekar och läster som passar? Köper ni verkligen skor för 2-3-4-5-6000 kr på vinst och förlust?

Och, vad bör jag köpa för skor till mitt bröllop? Jag brukar ha vanliga brogues men jag har förstått att de anses lite mer informella än många andra typer.

Vad har du för dresscode på bröllopet?
Citera
2013-03-11, 10:21
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny.Monsterkuk
Man kan ibland testa skorna i butik i Sverige, med t.ex. Loake och Crocket and Jones. Vad är det för klädkod? Lackskor eller operapumps är det enda som är tillåtet till formell eller semiformell klädsel.

Budgetalternativ(0-2000 kr):
http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=7&shoeid=6559

Mellanalternativ(2000-5000):
http://www.brooksbrothers.com/Formal-Pumps-with-Grosgrain-Ribbon-Bow/139H,default,pd.html?dwvar_139H_Color=BLCK&content pos=4&cgid=0522
http://www.pediwear.co.uk/crockett/products/241.php

Är du dock en mupp och tänker köra mörk kostym eller kavaj som klädkod så tänker jag i protest inte hjälpa dig.

Det där är väl iofs. mestadels trams. Frack- eller smokingbröllop är inte direkt vanliga och bör dessutom undvikas från inbjudarnas sida.
Citera
2013-03-11, 10:42
Medlem
Benny.Monsterkuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Frack- eller smokingbröllop är inte direkt vanliga och bör dessutom undvikas från inbjudarnas sida.

Tyvärr är de det men jag förstår inte varför man skulle undvika det? Det är en viktig högtid och man bör således fira den iförd fina kläder. Trodde jag skulle få ditt stöd, du brukar ju vara ganska konservativ med sånt här
Citera
2013-03-11, 10:58
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny.Monsterkuk
Tyvärr är de det men jag förstår inte varför man skulle undvika det? Det är en viktig högtid och man bör således fira den iförd fina kläder. Trodde jag skulle få ditt stöd, du brukar ju vara ganska konservativ med sånt här

Tack för berömmet angående min konservativa hållning.

Det jag mest reagerar emot är de bröllop (ganska många) där man anger klädkoden till kavaj eller till mörk kostym och där sedan brudgummen själv kör med smoking eller frack, eftersom man då struntar i sin egen klädkod, något man bör undvika.

Och om inte annat är det ganska meckigt för alla gäster att antingen hyra eller köpa frack med alla tillbehör, om inte annat eftersom de flesta faktiskt har en kostym hemma. Jag kan förstå att Kronprinsessan och prins Daniel hade frack (eller aftontoilette som det väl kallades då) men när vanligt folk har det blir det lite väl pretentiöst. Jfr tex. med den danske prins Joachim, som gifte om sig och då körde med vanlig kavaj-kod, både till göster och till sig själv.
Citera
2013-03-11, 10:59
Medlem
IngNilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Frack- eller smokingbröllop är inte direkt vanliga och bör dessutom undvikas från inbjudarnas sida.

Med all respekt måste jag säga att detta låter märkligt. Varför skulle man avstå från en viss klädesnivå vid sitt egen bröllop? Den som håller i kalaset har all rätt att ange den nivå som han vill ha. Om man nu gifter sig i kyrkan kan man inte stipulera vad kyrkobesökarna har på sig, men festen efteråt - i den mån man har en sådan - gör man med precis som man behagar. Jag har varit på flera bröllop med civil högtidsdräkt och det gick alldeles utmärkt för de deltagande att få på sig passande kläder (tom ett par i knätofs). Jag misstänker att du avsåg att man bör undvika att generera extra kostnader för de man bjuder in till kalas. I detta hänseende är det dock så att man oftast känner de personer man bjuder in och därmed också en idé om vilka kläder gästerna har tillgång till. Om man vet att i närmaste ingen har tillgång till smoking eller frack är det inte särskilt slugt att sätta en av dessa koder på inbjudan.
Emellertid går samma resonemang att föra gentemot kostymkod. Det finns numera väldigt många som inte använder, eller ens äger, en kostym och med samma logik borde man som värd ta hänsyn till detta när man sätter klädnivån. Dock, att generalisera och säga att frack och smoking skulle vara opassande vid alla bröllop, utan att man vet till vilket gremium gästerna hör, är inkonsekvent och dumt.

Vidare kan det det ju vara intressant ur uppfostringssynpunkt att sätta en något formellare nivå för att ge folk en anledning att slå till på ex.v. en smoking :-)

tt.
Citera
2013-03-11, 11:02
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngNilsson
Med all respekt måste jag säga att detta låter märkligt. Varför skulle man avstå från en viss klädesnivå vid sitt egen bröllop? Den som håller i kalaset har all rätt att ange den nivå som han vill ha. Om man nu gifter sig i kyrkan kan man inte stipulera vad kyrkobesökarna har på sig, men festen efteråt - i den mån man har en sådan - gör man med precis som man behagar. Jag har varit på flera bröllop med civil högtidsdräkt och det gick alldeles utmärkt för de deltagande att få på sig passande kläder (tom ett par i knätofs). Jag misstänker att du avsåg att man bör undvika att generera extra kostnader för de man bjuder in till kalas. I detta hänseende är det dock så att man oftast känner de personer man bjuder in och därmed också en idé om vilka kläder gästerna har tillgång till. Om man vet att i närmaste ingen har tillgång till smoking eller frack är det inte särskilt slugt att sätta en av dessa koder på inbjudan.
Emellertid går samma resonemang att föra gentemot kostymkod. Det finns numera väldigt många som inte använder, eller ens äger, en kostym och med samma logik borde man som värd ta hänsyn till detta när man sätter klädnivån. Dock, att generalisera och säga att frack och smoking skulle vara opassande vid alla bröllop, utan att man vet till vilket gremium gästerna hör, är inkonsekvent och dumt.

Vidare kan det det ju vara intressant ur uppfostringssynpunkt att sätta en något formellare nivå för att ge folk en anledning att slå till på ex.v. en smoking :-)

tt.

Opassande har jag inte sagt, men som framgår ovan är det de bröllop där brudgummen själv avviker från klädkoden som jag reagerar emot.
Citera
2013-03-11, 11:43
Medlem
Att rekommendera operapumps till bröllop bara för att man själv tycker att det borde vara skomodellen nr1 till brölopp är riktigt korkat.
I Sverige är den mest utbredda och accepterade klädkodwn till brölopp förmodligen mörk kostym, sen kan man ju tycka vad man vill om det.
Citera
2013-03-11, 12:05
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Att rekommendera operapumps till bröllop bara för att man själv tycker att det borde vara skomodellen nr1 till brölopp är riktigt korkat.
I Sverige är den mest utbredda och accepterade klädkodwn till brölopp förmodligen mörk kostym, sen kan man ju tycka vad man vill om det.
Att rekommendera det till frack är väl bara rimligt?
Dock tycker jag som Pörr, att klädkod Kavaj räcker mer än gott.
Citera
2013-03-11, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Att rekommendera det till frack är väl bara rimligt?
Dock tycker jag som Pörr, att klädkod Kavaj räcker mer än gott.

Frågeställningen var nya skor till kostymen på ett bröllop.
Behöver man ställa frågan om skoval antar jag att det primära behovet inte är just operapumps.
Svaret var helt baserat på BMs egna preferenser angående klädkod på svenska bröllop, som desutom inte riktigt är förankrade i verkligheten.
Citera
2013-03-11, 12:33
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Frågeställningen var nya skor till kostymen på ett bröllop.
Behöver man ställa frågan om skoval antar jag att det primära behovet inte är just operapumps.
Svaret var helt baserat på BMs egna preferenser angående klädkod på svenska bröllop, som desutom inte riktigt är förankrade i verkligheten.
Ja men han lämnade trots allt svaret, förutsatt hans föreslagna klädkod. Att den inte är verklighetsförankard håller jag verkligen med om.
Citera
2013-03-11, 14:09
Medlem
Hoppsan, det var visst en öm punkt hos monsterkuken? Jag inser att jag var väldigt vag i min ursprungliga fråga men svaret är "mörk kostym" i bägge fallen. Sen vore det en fördel om skorna gick att använda även i andra sammanhang.

Jag googlade lite snabbt och såg att åtminstone Loake finns att få tag på i Göteborg så jag får ta en sväng till Jedviks snart. Herringshoes hade ju en hel del, både på rea och sekunda.

Nästa fråga kvarstår också, är ett par brogues för informella för mörk kostym? Är slätare oxford ett bättre val?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in