2013-05-02, 22:46
Medlem
Spodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Spontant tycker jag det låter snyggt. Vilken tid ska du vara där? Ju senare desto mer ok är det att ha en mörkblå kostym. Eftersom våren börjar övergå i sommar hade jag nog valt en lite ljusare kostym.

Ganska sent. Tillställningen där klädkoden gäller börjar nog inte förens nio.

Edit: En ljusare kostym är på grund av garderobsmässiga begränsningar inte möjlig. Det enda jag egentligen kan ändra på är skjorta, skor, slips och näsduk. Och kombinationen svart kostym/bruna skor (eller svart kostym med något alls för den delen) tycker jag inte heller är snygg. Det är därför jag har mörkblå!
Senast redigerad av Spode 2013-05-02 kl. 22:49.
Citera
2013-05-02, 22:52
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Spontant tycker jag det låter snyggt. Vilken tid ska du vara där? Ju senare desto mer ok är det att ha en mörkblå kostym. Eftersom våren börjar övergå i sommar hade jag nog valt en lite ljusare kostym.

Nu är ju jag personligen inte så förtjust i kombinationen bruna skor och svart kostym, men det handlar nog mest om ovana från min sida.

Det har ju ingen betydelse i det här fallet eftersom han ska ha en mörkblå kostym.
Sen vet jag inte vad du menar med att våren börjar övergå i sommar?
Våren är ju bara i sin början.
Citera
2013-05-02, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spode
Ganska sent. Tillställningen där klädkoden gäller börjar nog inte förens nio.

Edit: En ljusare kostym är på grund av garderobsmässiga begränsningar inte möjlig. Det enda jag egentligen kan ändra på är skjorta, skor, slips och näsduk. Och kombinationen svart kostym/bruna skor (eller svart kostym med något alls för den delen) tycker jag inte heller är snygg. Det är därför jag har mörkblå!
Om du känner dig osäker så bör du kolla upp exakt vilken klädkod som gäller. Just "kavaj" är en ganska osäker klädkod. Förr betydde den just "mörk kostym", men idag betyder den ofta det som förr kallades "udda kavaj".

Angående skorna skrev jag helt enkelt fel.

Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Det har ju ingen betydelse i det här fallet eftersom han ska ha en mörkblå kostym.
Jag skrev fel.
Citat:
Sen vet jag inte vad du menar med att våren börjar övergå i sommar?
Våren är ju bara i sin början.
Jag är optimist. För mig är det snart tidig sommar.
Senast redigerad av patwotrik 2013-05-02 kl. 22:55.
Citera
2013-05-06, 18:41
Medlem
Mr. Flynns avatar
Bröllop i juni och behöver lite klädtips. Inbjudans klädkod säger kavaj vilket jag är väl medveten innebär mörk kostym. Personligen använder jag aldrig kostym så tanken att investera i detta är knappast lockande.

Bruden har sagt att hon ej ville det skulle stå kavaj som klädkod men att det inte gick att få annorlunda av någon anledning. Hon vill i alla fall att det skall vara lite festligt/uppklätt utan för den delen kräva kostym.

Mina tankar går i uddakavaj skjorta och några snyggare byxor. Tar gärna emot alla förslag på plagg och färger. Är inte speciellt insatt så all input är av värde och uppskattat. Slips fluga eller näsduk? Känner mig lite lätt vilse faktiskt.
Citera
2013-05-06, 19:50
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Flynn
Bröllop i juni och behöver lite klädtips. Inbjudans klädkod säger kavaj vilket jag är väl medveten innebär mörk kostym. Personligen använder jag aldrig kostym så tanken att investera i detta är knappast lockande.

Bruden har sagt att hon ej ville det skulle stå kavaj som klädkod men att det inte gick att få annorlunda av någon anledning. Hon vill i alla fall att det skall vara lite festligt/uppklätt utan för den delen kräva kostym.

Mina tankar går i uddakavaj skjorta och några snyggare byxor. Tar gärna emot alla förslag på plagg och färger. Är inte speciellt insatt så all input är av värde och uppskattat. Slips fluga eller näsduk? Känner mig lite lätt vilse faktiskt.
Klädkod kavaj tordes innebära kostym inte mörk kostym om personen inte av någon anledning går efter gamla klädkoder då kavaj tidigare betydde just mörk kostym. Förslår köpa av en kostym i någon form av mörkare blå färg, en sådan lär du ha nytta av flera gånger i livet.
Citera
2013-05-07, 10:47
Medlem
doughies avatar
Tema cocktail?!?!?!?!?
Citera
2013-05-07, 11:04
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Tema cocktail?!?!?!?!?
Det är väl ingenting? Jag snubblade för ett par dagar sedan över klädkoden "Svart kostym med fluga". Jag tänker inte gå.

Ring och fråga värden.
Citera
2013-05-07, 11:25
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Det är väl ingenting? Jag snubblade för ett par dagar sedan över klädkoden "Svart kostym med fluga". Jag tänker inte gå.

Ring och fråga värden.

Vadå, svart kostym och fluga är väl snyggt?

Ja, jag får väl göra det. Cocktail är ett konstigt val av tema...
Citera
2013-05-07, 11:25
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Tema cocktail?!?!?!?!?

En trevlig uddakavaj och byxor på det så brukar man vara hemma.
Citera
2013-05-07, 12:01
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Vadå, svart kostym och fluga är väl snyggt?

Ja, jag får väl göra det. Cocktail är ett konstigt val av tema...

Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
En trevlig uddakavaj och byxor på det så brukar man vara hemma.

Cocktail-fest associerar jag annars till smokingklädsel, men det kanske bara är jag. Nu när vädret blir bättre lär alla dessa trevliga klädkoder, sommarfin, skärgårdsklädd och liknande komma till pass igen.
Citera
2013-05-07, 17:56
Medlem
Spodes avatar
Citat:
Tema cocktail?!?!?!?!?

Ribbing to the rescue.
http://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2011/12/23/cocktailklader/

Dock gör jag samma association som Pörr, och tänkte spontant smoking. Men det känns väl (tyvärr) som otroligt att det var så värden tänkte.
Citera
2013-05-07, 19:45
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoteborgsKex
Ska på bröllop nu i sommar. Klädkod kavaj.

Står i valet mellan mörkblå och grå kostym. Den grå är rättså ljusgrå och den mörkblå snarare midnattsblå. Till dessa ska jag bära en vit skjorta och mörkblå virkad slips. Har tänkt bruna oxfords, finns det egentligen något alternativ? (Tänker inte ha svarta skor)

Tips?

Jag hade kört den gråa om den är ljusare och det är ett sommarbröllop. Vad gäller skor är det nog inte så mycket annat att välja mellan, möjligtvis ett par wholecuts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in