2010-03-13, 13:35
Medlem
techno_the_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorMongo
Brothers brukar väl alltid ha någon studentkampanj med kavaj, byxa, skjorta och slips för runt tvåtusen kronor. Det blir kanske inte skräddarsytt men...
Annars kan du hyra kläder på t.ex. Hennings i Skövde eller Lidköping. Vet dock inte om de hyr ut kostymer, frackar, smokingar och annat har dom dock!
Hennings vet jag hyr ut bara smokingar & frackar inte kostymer
ringde för något år sen & frågade dom, kostymer hyrde dom inte ut & att hyra en smoking där en dag skulle kosta 2000kr lät lite väl mycket ansåg jag
men ska kolla upp Brothers så får tacka för tipset

Har för övrigt efter lite googlande nu hittat mig en kostym som jag tror skulle passa mig
färgen är Beige & byxorna likaså skulle denna färg kunna passa på ett bröllop måntro?.
Senast redigerad av techno_the_king 2010-03-13 kl. 13:43.
Citera
2010-05-26, 18:58
Medlem
Ska på bröllop på lördag och behöver hjälp! Har försökt googla till mig detta, men tycker det står lite olika..

Klädselkod på inbjudningen är kavaj. Med detta i åtanke; är det rimligt att ta på sig svart kostym, med svart väst och svart fluga. Blir det overkill eller vad ska jag tänka på? Läst på en del ställen att svart väst / fluga är fel, och att det istället bör vara färgad väst/fluga.

Är väst too much med denna klädkod?
Citera
2010-05-26, 19:02
Medlem
Pörrs avatar
Inte svart på bröllop, inte väst och helst inte fluga, i vart fall inte svart.

Gör om, gör rätt.
Citera
2010-05-26, 19:15
Medlem
Ett bra tips till samtliga;
om TS frågar om han kan ha svart kostym, och svaret blir "nej, det kan man verkligen inte ha på bröllop", så låter det ganska rimligt att inte ni heller kan ha svart kostym på bröllop.

Med det sagt, en majoritet kommer antagligen att bära svart kostym om klädkoden är mörk kostym - och ett par stycken vid klädkod kavaj - och det är inte bara yngre. Det gör det självfallet inte okej, men ni kommer inte att bli lynchade om ni dyker upp i en sådan.

Är klädkod kavaj så rör det sig oftast om att man vill tillåta ljusare kostymer.
Citera
2010-06-03, 11:54
Medlem
Färgval, kostym

Går i tankarna om ett kostymköp. Vill använda kostymen till framtida festligheter såsom bröllop, sittningar, middagar eller dylikt. Det är då färgvalet jag behöver hjälp med. Det står mellan marin/mörkblå eller en svart kostym. Men eftersom jag inte är säker på vilken som är säkrast kort vill jag ha eran hjälp.

Sen en liten fråga till. Funkar ljusblå skjorta till en marinblå/mörkblå kostym?
Citera
2010-06-03, 11:56
Medlem
fuse-s avatar
Jag skulle kört på vit shorta. Marinblå eller svart kostym är en smaksak. Båda funkar i praktiken
Citera
2010-06-03, 12:06
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RangerDanger
Går i tankarna om ett kostymköp. Vill använda kostymen till framtida festligheter såsom bröllop, sittningar, middagar eller dylikt. Det är då färgvalet jag behöver hjälp med. Det står mellan marin/mörkblå eller en svart kostym. Men eftersom jag inte är säker på vilken som är säkrast kort vill jag ha eran hjälp.

Sen en liten fråga till. Funkar ljusblå skjorta till en marinblå/mörkblå kostym?

Svart till begravningar och grå/marinblå för resten, du behöver båda! Ljusblå skjorta fungerar till både grå och blå kostym.
Citera
2010-06-03, 12:40
Medlem
milkmannenknas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinen
Svart till begravningar och grå/marinblå för resten, du behöver båda! Ljusblå skjorta fungerar till både grå och blå kostym.

Korrekt! Men om han ska ta en som passar till alla tillfällen så är det svart. Man kan inte gå på bröllop i blå kostym, på bröllop är det svart som gäller !
Citera
2010-06-03, 12:45
Medlem
Endemisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milkmannenkna
Korrekt! Men om han ska ta en som passar till alla tillfällen så är det svart. Man kan inte gå på bröllop i blå kostym, på bröllop är det svart som gäller !

Svart har man ENBART på begravning.
Citera
2010-06-03, 12:46
Medlem
milkmannenknas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endemisk
Svart har man ENBART på begravning.

Jag hoppas att du inte är seriös
Citera
2010-06-03, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milkmannenkna
Jag hoppas att du inte är seriös

Jag hoppas för allt guld i världen att du inte är det då han har helt rätt. Svart kostym används enbart vi begravning, vid övriga tillfällen så används mörkblå, grå eller någon brun nyans.

Jag rekommenderar en mörkgrå då den passar till dom flesta tillställningar.
Citera
2010-06-03, 13:04
Medlem
milkmannenknas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enthastic
Jag hoppas för allt guld i världen att du inte är det då han har helt rätt. Svart kostym används enbart vi begravning, vid övriga tillfällen så används mörkblå, grå eller någon brun nyans.

Jag rekommenderar en mörkgrå då den passar till dom flesta tillställningar.

Studenter exempelvis, ALLTID svart förutom föråldrade fjortisar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in