2013-05-02, 14:24
Medlem
Det är inget fel alls på blå skjorta. Jag tycker ofta det är snyggare. Vill du öka formalitetsgraden använder du vit skjorta och svarta skor, men det beror på sammanhanget.
Citera
2013-05-02, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av City69
Bruna skor är i mitt tycke överlägset snyggast till blå kostym
Då tycker vi olika. Jag kanske bara är ovan.

Oavsett vilket är bruna skor fel till klädkoden mörk kostym, men än så länge vet vi inte vad som gäller här.
Citera
2013-05-02, 14:26
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phrenicus
Samtidigt är det en ytterst användbar kombination då man inte känner till en mer exakt klädkod

Jo, kanske. Men är det då inte enklare att helt enkelt bara ta reda på klädkoden en gång för alla, och sedan "take it from there"? Personligen tycker jag att det skulle vara tråkigt att lägga roliga pengar på en rätt tråkig outfit, bara för att vara på någon sorts säker sida...

Vad gäller skofrågan styrs denna av två saker, vilket redan påpekats: 1) formalitetsgraden på klädseln, och 2) personlig smak. Kräver formaliteten inget särskilt, kan du gå helt på vad du själv tycker ser bäst ut (vilket ingen kan avgöra åt dig, tyvärr).
Citera
2013-05-02, 14:38
Medlem
tack för input!

Har ringt och tagit reda på det och mörkbruna skor är helt OK! Även marinblå kostym! Då är det matchining av skjorta och slips och näsduk kvar att försöker hitta en fin matchning.
Citera
2013-05-02, 14:40
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sean_
tack för input!

Har ringt och tagit reda på det och mörkbruna skor är helt OK! Även marinblå kostym! Då är det matchining av skjorta och slips och näsduk kvar att försöker hitta en fin matchning.

Gött! Då är du halvvägs framme! Nu är det bara det roliga kvar...

Lycka till.
Citera
2013-05-02, 14:51
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Det du ska tänka på när det gäller bröllop är att du ska göra så lite som möjligt för att dra till dig uppmärksamheten. Klär du dig alltför snyggt/flashigt/whatever så stjäl du uppmärksamheten från brudparet. Det är viktigare att brudgummen är snyggare än du än att du är snygg. Lite så kan du tänka.
Skitsnack. Man ska alltid klä sig så snyggt man bara kan. Däremot kan man dra ner på flashigheten både ett och två steg ibland.

Angående skor: Jag skulle säga att det är skit samma huruvida du väljer mörkbrunt eller svart. Jag personligen hade burit svarta skor till ett bröllop i kostym, helt enkelt för att det kanske passar sig bättre och för att det ger ett förbannat professionellt intryck om det görs rätt. Inget utstrålar makt och pondus som ett par riktigt bra svarta skor till en marinblå kostym.
Citera
2013-05-02, 14:55
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Angående skor: Jag skulle säga att det är skit samma huruvida du väljer mörkbrunt eller svart. Jag personligen hade burit svarta skor till ett bröllop i kostym, helt enkelt för att det kanske passar sig bättre och för att det ger ett förbannat professionellt intryck om det görs rätt. Inget utstrålar makt och pondus som ett par riktigt bra svarta skor till en marinblå kostym.

Men nu var det ju så att han skulle gå som gäst på ett bröllop. Inte som VD på en bolagsstämma för Lehman Brothers, eller regerande världsmästare i tungviktsboxning.

Nä, Gurkan - var är din italienska feeling? Bakis från Valborg fortfarande?
Citera
2013-05-02, 15:31
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Men nu var det ju så att han skulle gå som gäst på ett bröllop. Inte som VD på en bolagsstämma för Lehman Brothers, eller regerande världsmästare i tungviktsboxning.
Man vill väl alltid se ut som om man jkobbar på Goldman Sachs, eller? Bröllop eller inte så vill man att folk vänder sig om och tänker "Jävlar, den där snubben har något".

Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Nä, Gurkan - var är din italienska feeling? Bakis från Valborg fortfarande?
Jag kan inte tänka mig något mer italienskt än att propagera för svarta skor (till blått dessutom ) när resten av världen har insett det förträffliga med svarta skor. Herr Gurka: alltid två steg före, alltid två gånger så snygg.
Citera
2013-05-02, 15:46
Medlem
Pörrs avatar
Sammanfogat trådar.

/Moderator
Citera
2013-05-02, 16:43
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Man vill väl alltid se ut som om man jkobbar på Goldman Sachs, eller? Bröllop eller inte så vill man att folk vänder sig om och tänker "Jävlar, den där snubben har något".

Jag kan inte tänka mig något mer italienskt än att propagera för svarta skor (till blått dessutom ) när resten av världen har insett det förträffliga med svarta skor. Herr Gurka: alltid två steg före, alltid två gånger så snygg.

Inte på bröllop, i vart fall inte om du vill framstå som något så när väluppfostrad. Visst, jag kan hålla med om att det är svårt, men att sticka ut på ett sätt så att folk vänder sig om får du vänta med till ditt eget bröllop, och då är det dessutom din nyblivna fru som folk ska vända sig om efter.

Av de bröllop jag har varit på skulle jag nog våga påstå att jag på alla (dvs. drygt tio) utom ett (då var jag tjugotre och allmänt klädvilsen) varit bättre klädd än brudgummen, men absolut inte på ett sätt som folk lagt märke till.
Citera
2013-05-02, 17:01
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Inte på bröllop, i vart fall inte om du vill framstå som något så när väluppfostrad. Visst, jag kan hålla med om att det är svårt, men att sticka ut på ett sätt så att folk vänder sig om får du vänta med till ditt eget bröllop, och då är det dessutom din nyblivna fru som folk ska vända sig om efter.

Av de bröllop jag har varit på skulle jag nog våga påstå att jag på alla (dvs. drygt tio) utom ett (då var jag tjugotre och allmänt klädvilsen) varit bättre klädd än brudgummen, men absolut inte på ett sätt som folk lagt märke till.
Nu blandar jag friskt mellan humor och allvar och de blir det missförstånd? Min poäng är att jag aldrig kommer klä mig dåligt för att någon annan ska se bra ut. Däremot kan man tona ner det hela både ett och tre steg. Ska på bröllop i sommar och då blir det grå kostym, navy pindot, randig skjorta och svarta skor. På intet sätt något häpnadsväckande och det kommer väcka föga uppmärksamhet men jag kommer var bland de bäst klädda. Det krävs nog en invigd för att vända sig om när Pörr går förbi i sin mycket enkla men stilfulla bröllopsutstyrsel men du kommer fortfarande vara mycket välklädd. Med stor sannolikhet bättre än brudgummen. Betyder det att du borde dressa ner med ett par Björn Borg-loafers?
Citera
2013-05-02, 17:05
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Nu blandar jag friskt mellan humor och allvar och de blir det missförstånd? Min poäng är att jag aldrig kommer klä mig dåligt för att någon annan ska se bra ut. Däremot kan man tona ner det hela både ett och tre steg. Ska på bröllop i sommar och då blir det grå kostym, navy pindot, randig skjorta och svarta skor. På intet sätt något häpnadsväckande och det kommer väcka föga uppmärksamhet men jag kommer var bland de bäst klädda. Det krävs nog en invigd för att vända sig om när Pörr går förbi i sin mycket enkla men stilfulla bröllopsutstyrsel men du kommer fortfarande vara mycket välklädd. Med stor sannolikhet bättre än brudgummen. Betyder det att du borde dressa ner med ett par Björn Borg-loafers?

Ironi på nätet bland oss aspergare går sällan hem.

Angående det fetade var det precis vad jag menade, så jag antar att vi nog är ense egentligen (även om det där med Björn Borg-loafers låter som ett fräscht grepp i min annars konservativa garderob ).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in