Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Domen verkar enhällig, får tydligen införskaffa en schlips.
På vilket vis felaktig?
Som Pörr redan sagt är kavaj den korrekta benämningen på de ursprungliga tre klädkoderna kavaj, smoking och högtidsdräkt/frack.
Kavaj innebär som regel för män hel kostym med slips eller fluga. På tydligt informella tillställningar kan udda byxor bäras till blazern men bröllop klassas knappast som informellt i det sammanhanget.
Mörk kostym har på senare år smugit sig in som en lite högre nivå än kavaj. Antagligen för att mörkblå eller svart kostym med vit skjorta anses finare då det mer liknar en smoking utan att vara det. Man undviker då dessutom att någon tolkar tillställningen som mindre formell än den är genom att dyka upp i blommig kavaj och röd skjorta etc.
Trots att jag vet att det enligt äldre sed är "fel" hade jag på mitt eget bröllop klädkoden mörk kostym. Detta för att många i bekantskapskretsen skulle tacka nej om smoking eller högtidsdräkt stod som klädkod. Då ville jag i alla fall sätta en viss nivå genom att hålla kostymerna mörka och skjortorna vita.
Den som anordnar en fest är i sin fulla rätt att reglera förutsättningarna. Kan man av någon anledning inte acceptera festens förutsättningar, exempelvis klädkoden, bör man artigt lämna återbud.