2012-06-13, 16:42
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Domen verkar enhällig, får tydligen införskaffa en schlips.

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Står det angiven klädkod (vilken iofs är felaktigt angiven, men men)
På vilket vis felaktig?
Citera
2012-06-13, 16:54
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1

På vilket vis felaktig?

Traditionellt brukar man använda antingen kavaj eller mörk kostym som klädkod.
Citera
2012-06-13, 21:15
Medlem
SambalOeleks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1

På vilket vis felaktig?
Som Pörr redan sagt är kavaj den korrekta benämningen på de ursprungliga tre klädkoderna kavaj, smoking och högtidsdräkt/frack.

Kavaj innebär som regel för män hel kostym med slips eller fluga. På tydligt informella tillställningar kan udda byxor bäras till blazern men bröllop klassas knappast som informellt i det sammanhanget.

Mörk kostym har på senare år smugit sig in som en lite högre nivå än kavaj. Antagligen för att mörkblå eller svart kostym med vit skjorta anses finare då det mer liknar en smoking utan att vara det. Man undviker då dessutom att någon tolkar tillställningen som mindre formell än den är genom att dyka upp i blommig kavaj och röd skjorta etc.

Trots att jag vet att det enligt äldre sed är "fel" hade jag på mitt eget bröllop klädkoden mörk kostym. Detta för att många i bekantskapskretsen skulle tacka nej om smoking eller högtidsdräkt stod som klädkod. Då ville jag i alla fall sätta en viss nivå genom att hålla kostymerna mörka och skjortorna vita.

Den som anordnar en fest är i sin fulla rätt att reglera förutsättningarna. Kan man av någon anledning inte acceptera festens förutsättningar, exempelvis klädkoden, bör man artigt lämna återbud.
Citera
2012-06-13, 21:27
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SambalOelek
Som Pörr redan sagt är kavaj den korrekta benämningen på de ursprungliga tre klädkoderna kavaj, smoking och högtidsdräkt/frack.

Kavaj innebär som regel för män hel kostym med slips eller fluga. På tydligt informella tillställningar kan udda byxor bäras till blazern men bröllop klassas knappast som informellt i det sammanhanget.

Mörk kostym har på senare år smugit sig in som en lite högre nivå än kavaj. Antagligen för att mörkblå eller svart kostym med vit skjorta anses finare då det mer liknar en smoking utan att vara det. Man undviker då dessutom att någon tolkar tillställningen som mindre formell än den är genom att dyka upp i blommig kavaj och röd skjorta etc.

Trots att jag vet att det enligt äldre sed är "fel" hade jag på mitt eget bröllop klädkoden mörk kostym. Detta för att många i bekantskapskretsen skulle tacka nej om smoking eller högtidsdräkt stod som klädkod. Då ville jag i alla fall sätta en viss nivå genom att hålla kostymerna mörka och skjortorna vita.

Den som anordnar en fest är i sin fulla rätt att reglera förutsättningarna. Kan man av någon anledning inte acceptera festens förutsättningar, exempelvis klädkoden, bör man artigt lämna återbud.

Du menar mörkgrå, va?
Citera
2012-06-14, 11:39
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SambalOelek

Fint förklarat, jag har även kollat wikipedia.

Jag hade uppenbarligen inte koll på hela innebörden av "mörk kostym" och det framstår nu som självklart att jag bör bära slips/fluga.
Citera
2012-06-14, 11:46
Medlem
Pörrs avatar
Satt med mobilen igår och var lite kort, men anledningen att inbjudarna antagligen har valt koden "kostym" (som då inte finns) är att folk som inte har läst på universitet inte förstår att kavaj inte betyder jeans, kavaj och t-shirt, därav koden kostym.
Citera
2012-06-14, 22:54
Medlem
Ajberts avatar
Är bjuden på bröllop i sommar där klädkoden är något så ovanligt(?) som fri klädsel. Har i vilket fall inhandlat en mörkgrå kostym men jag funderar lite på skjorta och slips. Är det bara vit skjorta som gäller (om vi nu bortser från klädkoden) eller funkar det med typ ljusblå skjorta? Och vad för slips kan isåfall passa bra till detta?
Citera
2012-06-14, 22:56
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajbert
Är bjuden på bröllop i sommar där klädkoden är något så ovanligt(?) som fri klädsel. Har i vilket fall inhandlat en mörkgrå kostym men jag funderar lite på skjorta och slips. Är det bara vit skjorta som gäller (om vi nu bortser från klädkoden) eller funkar det med typ ljusblå skjorta? Och vad för slips kan isåfall passa bra till detta?

Ljusblå skjorta fungerar bra, och en passande slips till detta kan vara en mörkblå ullslips.
Citera
2012-06-14, 23:00
Medlem
bleus avatar
Citat:

Med den luddiga klädkoden kan man ju fan klä sig hur som, enligt mörk kostym eller kavaj precis som du vill. Förmodligen vill värdparet se något "ledigare" klädsel, men hör vad brudgummen kommer bära och klä dig därefter. Men en kostym borde inte vara fel, vill du klä ned det kan du köra på bruna skor och någon skjorta som inte är vit.
Citera
2012-06-14, 23:33
Medlem
Ajberts avatar
Tack för svaren. Brudgummen är klädd i frack som jag förstår det. Så på så vis lär jag ju inte vara överklädd, men det ska bli intressant att se om någon vågar sig dit i shorts och t-shirt.

Hur funkar oxfordskjorta till kostym? Inga problem antar jag?
Citera
2012-06-15, 00:06
Medlem
GryningsMytomanens avatar
Citat:
Beror lite på vem du frågar och vilken kostym du använder. Då oxford är ett ledigt material fungerar det inte vid formella tillfällen men det kan absolut fungera som nedtoning till en ganska formell kostym.

Klädkod mörk kostym - fungerar inte.
Kostym men utan specifik klädkod - varför inte?
Ledigare kostymer - kör på.
Kavaj (ej klädkod utan plagget kavaj) - yes!

Mina egna åsikter
Citera
2012-06-15, 07:40
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Tack för svaren. Brudgummen är klädd i frack som jag förstår det. Så på så vis lär jag ju inte vara överklädd, men det ska bli intressant att se om någon vågar sig dit i shorts och t-shirt.

Det visar ju också på dålig förståelse för hur man bjuder in, att man själv kör med frack för att på så sätt ligga på en högre nivå än sina gäster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in