2007-07-26, 16:15
Medlem
lteshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
TIll en grå kostym hade jag haft en svart skjorta och grå slips i samma färg som kostymen. Möjligen svart slips istället för grå.
Oj, en äkta lantbrukar-outfit.

Några snabba stiltips som motvikt till ovanstående inlägg: skjortan bör vara ljusare än kostymen; slipsen bör vara mörkare än skjortan; har du mönstrad slips är en omönstrad skjorta ett säkert val; vit skjorta är nästan aldrig fel. Svart skjorta till kostym är nästan alltid fel. Svart slips till kostym funkar endast på begravning.
Citera
2007-07-26, 16:24
Medlem
atms avatar
En vit skjorta men ett schysst snitt på kragen.
Ska inte de närmast sörjande ha vit slips på begravningen förresten?
Citera
2007-07-26, 16:27
Medlem
ayanamiis avatar
Inte då, svart skjorta till (svart) kostym är mycket vackert. För att vara extra stilig har man en svart slips till. Eller en röd om man ska vara riktigt fin.
Citera
2007-07-26, 16:35
Medlem
lteshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Inte då, svart skjorta till (svart) kostym är mycket vackert. För att vara extra stilig har man en svart slips till. Eller en röd om man ska vara riktigt fin.
Är säkert jättesnyggt på skolavslutningen i Gällivare. Den röda slipsen ska då också vara i exakt samma färg som sin flickväns klänning.
Citera
2007-07-26, 18:07
Medlem
lefthooks avatar
Ingen reflektion på min fråga angående skjortval?

Slips ja eller nej? Är det ett måste?
Citera
2007-07-26, 19:03
Medlem
Koolaids avatar
Förutom ljusblå så kan du kolla en svagt, svagt laxrosa skjorta, har för mig att Stenströms har en snygg.

Och nej - inte bubbelgum-rosa utan väääldigt svagt.
Citera
2007-07-26, 19:07
Medlem
lteshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lefthook
Ingen reflektion på min fråga angående skjortval?

Slips ja eller nej? Är det ett måste?
Vid klädkoden kavaj förväntas man som man ha slips till sin mörka kostym (dvs mörkt grå eller mörkt blå, undantagsvis svart kostym). Med en mönstrad skjorta är det säkrast att välja en omönstrad slips. Visst går det bra med mönstrad slips också, men det kan vara knivigt att få det att se bra ut med mer än ett mönster. Ett stiltips är att välja en slips som är mörkare än skjortan, vilken i sin tur bör vara ljusare än kostymen. Vit skjorta är ofelbart och ser nästan alltid mest uppklätt ut (vilket naturligtvis är att föredra vid klädkoden kavaj).

Väljer du att ha näsduk i bröstfickan är en vit bomulls- eller linnenäsduk det säkraste valet. Ha aldrig en näsduk i samma tyg som slipsen.

Slutligen: om du, eftersom du är ovan att vara klädd i kostym, tycker att du känner dig "för uppklädd" när du dragit på dig dina kläder och känner för att exempelvis ta bort slipsen, slå omeddelbart bort dessa tankar! Njut istället av tanken på att damerna aldrig kastar så lystna blickar efter dig som när då kommer klädd i en mörk kostym till en fest av det här slaget
Citera
2007-07-26, 23:56
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ltesh
Är säkert jättesnyggt på skolavslutningen i Gällivare. Den röda slipsen ska då också vara i exakt samma färg som sin flickväns klänning.

Eller på syntklubben
Citera
2007-07-27, 10:31
Moderator
Strix m/94s avatar
I det...

...svenska "välfärdssamhället" har vi alltså blivit så fattiga att vi inte har råd att skaffa frack när det är bröllop, och inte ens mörk kostym, tydligen. Knappast välfärd värt namnet.
När det är bröllop bärs givetvis stor högtidsdräkt = frack, om det är eftermiddagsbröllop. Är det förmiddagsbröllop (vilket är aningen osvenskt och därför bör undvikas) bärs jacket. Av herrar, givetvis. Damer kan som vanligt klä sig hur de vill.

Jag gör givetvis undantag för mycket lantliga bröllop, där brudparet kommer till kyrkan i en Volvo 245, årsmodell 1986, iklädda: han sina snyggaste jeans och vit spencerjacka med mintgrön slips, hon urringad volangklänning och romantiska cerisa pumps. De tre oäkta barnen är brudnäbbar, iklädda sina bästa skejarbyxor respektive modern graviditetsklänning och våfflat hår.

I ett sådant läge kommer TS ljusgrå kostym vara ett under av uppkläddhet och jag föreslår vit skjorta och svart eller mörkgrå slips.
Citera
2007-07-27, 20:04
Medlem
Mike Wadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...svenska "välfärdssamhället" har vi alltså blivit så fattiga att vi inte har råd att skaffa frack när det är bröllop, och inte ens mörk kostym, tydligen. Knappast välfärd värt namnet.
När det är bröllop bärs givetvis stor högtidsdräkt = frack, om det är eftermiddagsbröllop. Är det förmiddagsbröllop (vilket är aningen osvenskt och därför bör undvikas) bärs jacket. Av herrar, givetvis. Damer kan som vanligt klä sig hur de vill.

Jag gör givetvis undantag för mycket lantliga bröllop, där brudparet kommer till kyrkan i en Volvo 245, årsmodell 1986, iklädda: han sina snyggaste jeans och vit spencerjacka med mintgrön slips, hon urringad volangklänning och romantiska cerisa pumps. De tre oäkta barnen är brudnäbbar, iklädda sina bästa skejarbyxor respektive modern graviditetsklänning och våfflat hår.

I ett sådant läge kommer TS ljusgrå kostym vara ett under av uppkläddhet och jag föreslår vit skjorta och svart eller mörkgrå slips.
Jag måste erkänna att jag drar stort på smilbanden när jag läser det här.
Jag håller helt och hållet med om att vid bröllop ska det vara lite mer uppklätt än klädkoden kavaj som det verkar vara vid detta fall.
Citera
2007-07-27, 22:13
Medlem
njaes avatar
För min del är det självklart att man har vit skjorta på ett bröllop, av respekt till brudparet (och familjer) vill man naturligtvis ha stilig klädsel. Är man intresserad av modestatement finns det andra tillfällen.
Citera
2007-07-28, 20:04
Medlem
lånar tråden lite... ska också på bröllop i sommar och har inhandlat en kritrandig kostym med grå skjorta till nu undrar jag om nån har nåt tips på nån snygg slips till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in