2013-03-11, 14:13
Medlem
speeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Frågan har säkert ställts många gånger tidigare men tråden är ju över 800 sidor lång så jag orkar inte läsa allt. Jag har två bröllop inplanerade i sommar varav ett är mitt eget och jag behöver ett par nya skor till kostymen. Jag har nog köpt allt mellan himmel och jord på internet utom just skor och länkar dräller det ju av här i tråden, det verkar ju bara vara att bestämma hur mycket man vill lägga.

Men, hur "börjar" man, innan man vet vilka storlekar och läster som passar? Köper ni verkligen skor för 2-3-4-5-6000 kr på vinst och förlust?

Och, vad bör jag köpa för skor till mitt bröllop? Jag brukar ha vanliga brogues men jag har förstått att de anses lite mer informella än många andra typer.

Köp skorna hos care of carl, dem erbjuder fria returer så om du inte orkar vänta med att byta så kan du beställa flera storlekar på en gång och sedan bara behålla de som sitter bra.

edit: Dem säljer bla Loake 1880
Citera
2013-03-11, 14:34
Medlem
Svarta oxfords, möjligtvis kvarts eller halv-brogues. Eller kanske en wholecut.
Jag personligen gillar en vanlig slät captoe bäst i nästan alla lägen.
Citera
2013-03-11, 14:35
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Hoppsan, det var visst en öm punkt hos monsterkuken? Jag inser att jag var väldigt vag i min ursprungliga fråga men svaret är "mörk kostym" i bägge fallen. Sen vore det en fördel om skorna gick att använda även i andra sammanhang.

Jag googlade lite snabbt och såg att åtminstone Loake finns att få tag på i Göteborg så jag får ta en sväng till Jedviks snart. Herringshoes hade ju en hel del, både på rea och sekunda.

Nästa fråga kvarstår också, är ett par brogues för informella för mörk kostym? Är slätare oxford ett bättre val?
Svarta skor är ett måste.

http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=7&shoeid=2388
Aldwych är en klassiker i sådana här sammanhang. Möjligtvis att du kan bära en sparsamt utsmyckad sko.

http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=7&shoeid=2388
Citera
2013-03-11, 16:12
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Hoppsan, det var visst en öm punkt hos monsterkuken? Jag inser att jag var väldigt vag i min ursprungliga fråga men svaret är "mörk kostym" i bägge fallen. Sen vore det en fördel om skorna gick att använda även i andra sammanhang.

Jag googlade lite snabbt och såg att åtminstone Loake finns att få tag på i Göteborg så jag får ta en sväng till Jedviks snart. Herringshoes hade ju en hel del, både på rea och sekunda.

Nästa fråga kvarstår också, är ett par brogues för informella för mörk kostym? Är slätare oxford ett bättre val?

Jag skulle nog hålla nere mönstring och dylikt till ett minimum. Antingen en svart wholecut, plain cap toe eller, möjligtvis, en austerity brogue (om du nu verkligen vill ha någon sorts mönster).
Citera
2013-03-11, 16:18
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Jag skulle nog hålla nere mönstring och dylikt till ett minimum. Antingen en svart wholecut, plain cap toe eller, möjligtvis, en austerity brogue (om du nu verkligen vill ha någon sorts mönster).
Är det bara jag här som mer eller mindre avskyr austerity brogues?

För övrigt tycker jag att ett par svarta (eller djupt mörkbruna) släta captoes är det bästa valet i bröllopsfrågan.
Citera
2013-03-11, 16:28
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike

För övrigt tycker jag att ett par svarta (eller djupt mörkbruna) släta captoes är det bästa valet i bröllopsfrågan.

Japp.

Citera
2013-03-11, 16:55
Medlem
doughies avatar
Citat:

Jag gillar austerity brogues. Nästan mer än "vanliga" brogues faktiskt. Kanske något för Skoaktiebolaget att ta in?

Andra meningen i ditt inlägg håller jag dock med om till punkt och pricka.
Citera
2013-03-11, 17:15
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Det är förbannat fult skulle jag säga.
Citera
2013-03-11, 20:33
Medlem
Benny.Monsterkuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Tack för berömmet angående min konservativa hållning.

Det jag mest reagerar emot är de bröllop (ganska många) där man anger klädkoden till kavaj eller till mörk kostym och där sedan brudgummen själv kör med smoking eller frack, eftersom man då struntar i sin egen klädkod, något man bör undvika.

Och om inte annat är det ganska meckigt för alla gäster att antingen hyra eller köpa frack med alla tillbehör, om inte annat eftersom de flesta faktiskt har en kostym hemma. Jag kan förstå att Kronprinsessan och prins Daniel hade frack (eller aftontoilette som det väl kallades då) men när vanligt folk har det blir det lite väl pretentiöst. Jfr tex. med den danske prins Joachim, som gifte om sig och då körde med vanlig kavaj-kod, både till göster och till sig själv.

Nej man ska givetvis ha samma klädkod till sig själv som till sina gäster. Klädkoden ska dock vara formell klädsel.

Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Frågeställningen var nya skor till kostymen på ett bröllop.

Oj, missade det. Tar tillbaka det jag skrev.
Citera
2013-03-12, 09:28
Medlem
Tack pojkar, nu vet jag lite mer vad jag skall leta efter. Jag börjar nog med att leta efter lite slätare modeller, en oxford captoe som Loake Aldwych eller liknande.
Citera
2013-05-02, 13:42
Medlem
Vit eller ljusblå skjorta till Marinblå kostym?

Hej,

Ska på en god väns bröllop nästa vecka och har tänk och köra Marinblå kostym, bruna skor och brunt skärp. Jag har varit inställd på att köra vit skjorta men har fått höra av bla min syster att det är ljusblå som gäller och är snyggast med en marinblå kavaj. Stämmer verkligen detta?

Jag har alltid utgått ifrån att det är vitt som gäller på en tillställning som bröllop..
Citera
2013-05-02, 13:49
Medlem
AndrewBernards avatar
Hur lyder klädkoden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in