2012-06-15, 08:49
Medlem
Vad tycker ni om följande skor när det anges typ ledigt eller sommarfin och dyl på bröllopsinbjudningarna?

http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&colset=1&styleid=1579&shoeid=5799&brandi d=6&catid=132&oldcolid=3047&stype=0&colourid=3046

Är det för informellt även då, tänker mig kanske chinos och kavaj i övrigt?
Citera
2012-06-15, 08:53
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Vad tycker ni om följande skor när det anges typ ledigt eller sommarfin och dyl på bröllopsinbjudningarna?

http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&colset=1&styleid=1579&shoeid=5799&brandi d=6&catid=132&oldcolid=3047&stype=0&colourid=3046

Ja (det är för informellt). Driving loafers har man i bilen, det skulle vara som att dyka upp i tennis/seglar-skorna.

Sedan gillar jag inte skorna överhuvudtaget, men det är en annan femma.
Citera
2012-06-15, 12:44
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83

Jepp, de är på tok för informella. Dessa är mer formella (men fortfarande inte formella), kan det kanske vara något? Eller varför inte ett par pennyloafers av mer "ordentlig" modell? Eller ett par derbys?
Citera
2012-06-15, 16:13
Medlem
The Barrs avatar
Jag ska på bröllop med klädkod kavaj, problemet är att jag för tillfället inte har något annat än en svart kostym tillgänglig. Om det hade varit mörk kostym hade jag tagit en vit skjorta, en något mörkare färgad slips och en matchande bröstnäsduk, men nu är jag lite orolig för att vara överklädd, speciellt då brudgummen överlag är lite negativt inställd till det här med att klä upp sig.

Jag vet att svart kostym inte är en höjdare på bröllop, speciellt kanske när klädkoden dessutom är kavaj, men vad kan man göra för att minska skadan så mycket som möjligt? Ljust färgad skjorta, och ljus slips/bröstnäsduk för att "lätta upp" lite?

Jag är måhända som bambi på hal is när det gäller stilregler, men är ändå ambitiöst inställd. Så ha förtröstan!
Citera
2012-06-15, 19:56
Medlem
GryningsMytomanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Barr
Jag ska på bröllop med klädkod kavaj, problemet är att jag för tillfället inte har något annat än en svart kostym tillgänglig. Om det hade varit mörk kostym hade jag tagit en vit skjorta, en något mörkare färgad slips och en matchande bröstnäsduk, men nu är jag lite orolig för att vara överklädd, speciellt då brudgummen överlag är lite negativt inställd till det här med att klä upp sig.

Jag vet att svart kostym inte är en höjdare på bröllop, speciellt kanske när klädkoden dessutom är kavaj, men vad kan man göra för att minska skadan så mycket som möjligt? Ljust färgad skjorta, och ljus slips/bröstnäsduk för att "lätta upp" lite?

Jag är måhända som bambi på hal is när det gäller stilregler, men är ändå ambitiöst inställd. Så ha förtröstan!
Om du har plats för det i din ekonomi kan ju det här vara ett perfekt tillfälle att köpa en ny kostym, typ mörkblå eller grå. Det är inte ett alternativ eller?

För att "lätta upp det lite" brukar man ta bruna skor (kanske mocka t.o.m.), icke-vit skjorta och en mönstrad slips.

Problemet med svart kostym är att vit är den skjortfärg som passar bäst och svarta skor är det som fungerar. Det gör att det är svårare att klä ned en svart kostym.
Sen är svart kostym inte ett bra val men det ger ett mycket mer formellt intryck än annat om man dessutom ser till kombinationsmöjligheterna (svarta skor och vit skjorta).

Lycka till
Citera
2012-06-16, 23:07
Medlem
lundagrens avatar
Slipstips önskas till okunnig matchare!

Bröllop. Har en mörkgrå kostym med väldigt diskreta rostbruna rutor. TIll detta har jag att välja på ljusblå, blå/vit rutig(ljus) eller lite mörkare(havsblå?) vit/blå randig.

Vilken skjorta och vilken slips ska jag köra?
Har en blå slips med vita pricka som är rätt snygg, kan man köra den? Köper gärna en ny slips om det skulle finnas ngt bra att matcha med.
Citera
2012-06-17, 07:37
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Slipstips önskas till okunnig matchare!

Bröllop. Har en mörkgrå kostym med väldigt diskreta rostbruna rutor. TIll detta har jag att välja på ljusblå, blå/vit rutig(ljus) eller lite mörkare(havsblå?) vit/blå randig.

Vilken skjorta och vilken slips ska jag köra?
Har en blå slips med vita pricka som är rätt snygg, kan man köra den? Köper gärna en ny slips om det skulle finnas ngt bra att matcha med.
Står det någon speciell klädkod på inbjudan? Så som Mörk kostym eller Kavaj (läs: kostym). Om det är den senare som påbjuds så funkar det ypperligt med din ljusblå skjorta och (mörk?)blå slips med polkadots.
Citera
2012-06-17, 13:46
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Står det någon speciell klädkod på inbjudan? Så som Mörk kostym eller Kavaj (läs: kostym). Om det är den senare som påbjuds så funkar det ypperligt med din ljusblå skjorta och (mörk?)blå slips med polkadots.

Oj glömde. Det är mörk kostym som gäller.
Tack för svar.
Citera
2012-06-17, 13:52
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Oj glömde. Det är mörk kostym som gäller.
Tack för svar.
Okej, då kan du behålla den mörkblå slipsen.
Skjortan skall vara vit, gärna med fransk manschett men det är ingen nödvändighet.
Skorna skall vara svarta och nyputsade.

Ta gärna bild på kostymen om du känner dig osäker huruvida den är passande för tillfället eller inte.
Citera
2012-06-17, 14:51
Medlem
AriGold-s avatar
Jag har fått en inbjudan till ett bröllop med klädkoden kostym. Är det okej att köra en mörkgrå kostym, vit dubbelmanschett skjorta matchat med en marinblå(?) slips samt en vit näsduk

Någon som har tips på kvalitetsskor i prisklassen 2000-3000?
Citera
2012-06-17, 15:00
Medlem
zala's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AriGold-
Jag har fått en inbjudan till ett bröllop med klädkoden kostym. Är det okej att köra en mörkgrå kostym, vit dubbelmanschett skjorta matchat med en marinblå(?) slips samt en vit näsduk

Ja och Septieme Largeur.
Citera
2012-06-17, 15:04
Medlem
GryningsMytomanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AriGold-

Ja det låter bra.

https://www.flashback.org/p36882057#p36882057
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in