Citat:
Ursprungligen postat av The Barr
Jag ska på bröllop med klädkod kavaj, problemet är att jag för tillfället inte har något annat än en svart kostym tillgänglig. Om det hade varit mörk kostym hade jag tagit en vit skjorta, en något mörkare färgad slips och en matchande bröstnäsduk, men nu är jag lite orolig för att vara överklädd, speciellt då brudgummen överlag är lite negativt inställd till det här med att klä upp sig.
Jag vet att svart kostym inte är en höjdare på bröllop, speciellt kanske när klädkoden dessutom är kavaj, men vad kan man göra för att minska skadan så mycket som möjligt? Ljust färgad skjorta, och ljus slips/bröstnäsduk för att "lätta upp" lite?
Jag är måhända som bambi på hal is när det gäller stilregler, men är ändå ambitiöst inställd. Så ha förtröstan!
Om du har plats för det i din ekonomi kan ju det här vara ett perfekt tillfälle att köpa en ny kostym, typ mörkblå eller grå. Det är inte ett alternativ eller?
För att "lätta upp det lite" brukar man ta bruna skor (kanske mocka t.o.m.), icke-vit skjorta och en mönstrad slips.
Problemet med svart kostym är att vit är den skjortfärg som passar bäst och svarta skor är det som fungerar. Det gör att det är svårare att klä ned en svart kostym.
Sen är svart kostym inte ett bra val men det ger ett mycket mer formellt intryck än annat om man dessutom ser till kombinationsmöjligheterna (svarta skor och vit skjorta).
Lycka till