2012-02-28, 21:25
Medlem
Brossys avatar
Ska på bröllop mitt i sommaren (Juli) och klädkoden är "Kavaj". Skulle det vara acceptabelt att komma i en linnekostym med linneskjorta utan slips? Är ju trots allt ett bröllop och folk kanske tycker linnekostym är lite för ledigt. Hade den tanken eftersom det förmodligen kommer bli jäkligt varmt.
Citera
2012-02-28, 21:37
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brossy
Ska på bröllop mitt i sommaren (Juli) och klädkoden är "Kavaj". Skulle det vara acceptabelt att komma i en linnekostym med linneskjorta utan slips? Är ju trots allt ett bröllop och folk kanske tycker linnekostym är lite för ledigt. Hade den tanken eftersom det förmodligen kommer bli jäkligt varmt.

Vilken tid på dagen är det? Om det är dagtid borde linnekostym fungera, däremot är jag mer tveksam till linneskjorta och/eller slipslöst.

Alternativet är ju alltid att ringa värdparet och fråga (men min erfarenhet är att värdar/värdinnor sällan har någon vidare koll på detta heller).
Citera
2012-02-28, 21:37
Medlem
Gazebos avatar
Citat:

Linnekostym låter godtagbart. Jag är mer osäker kring skjortan. Slipsen kan du inte skippa!
Citera
2012-02-28, 21:38
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Om du bär linnekostym hade jag nog valt en bommulsskjorta för att få lite kontrast och en virkad slips för att lyfta det hela och få något som kan liknas vid formalitet. Det är dock rent utstyrseltekniska detaljer och jag vet inte vad de som kan klädkoder bättre än jag förespråkar.
Citera
2012-02-28, 22:09
Medlem
Brossys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Vilken tid på dagen är det? Om det är dagtid borde linnekostym fungera, däremot är jag mer tveksam till linneskjorta och/eller slipslöst.

Alternativet är ju alltid att ringa värdparet och fråga (men min erfarenhet är att värdar/värdinnor sällan har någon vidare koll på detta heller).

Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Om du bär linnekostym hade jag nog valt en bommulsskjorta för att få lite kontrast och en virkad slips för att lyfta det hela och få något som kan liknas vid formalitet. Det är dock rent utstyrseltekniska detaljer och jag vet inte vad de som kan klädkoder bättre än jag förespråkar.

Bör inte plaggen vara i samma material för att det ska se bäst ut? Eller iaf tunna plagg med tunna plagg. Annars funderade jag på marinblå kostym med ljusblå skjorta och ljusblå slips. Till detta bruna accessoarer (Klocka, skor, bälte).
Citera
2012-02-28, 22:14
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Bör inte plaggen vara i samma material för att det ska se bäst ut? Eller iaf tunna plagg med tunna plagg. Annars funderade jag på marinblå kostym med ljusblå skjorta och ljusblå slips. Till detta bruna accessoarer (Klocka, skor, bälte).
Nja, linnekostym tillsammans med en tunn bomullsskjorta känns mycket mer passande vid ett bröllop. Om du lägger till en linneskjorta blir det för mycket Ernst Kirschsteiger. Slipsen är tyvärr inte frivillig.
Vad är det för färg på den?
Citera
2012-02-28, 22:34
Medlem
Brossys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Nja, linnekostym tillsammans med en tunn bomullsskjorta känns mycket mer passande vid ett bröllop. Om du lägger till en linneskjorta blir det för mycket Ernst Kirschsteiger. Slipsen är tyvärr inte frivillig.
Vad är det för färg på den?

Har inte inhandlat varken linnekostym eller linneskjorta ännu, skall dock göras inför sommaren. Så ingen färg är bestämd ännu.
Citera
2012-02-28, 22:38
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Har inte inhandlat varken linnekostym eller linneskjorta ännu, skall dock göras inför sommaren. Så ingen färg är bestämd ännu.
Då föreslår jag en blå sådan med en virkad slips i passande färg.
Citera
2012-03-24, 09:36
Medlem
Ska på bröllop till helgen och är aningen osäker på klädseln.
Klädkoden är kavaj.

Jag går normalt sett klädd i mörka jeans och t-shirt/sweatshirt. Så något utbud av skjortor och kostymer finns dessvärre inte i min garderob.
Har inte jättemycket pengar att lägga på klädseln så jag tänkte använda mig av min kritstrecks kavaj som jag har. Testade den för någon minut sedan och sen sitter väldigt bra på mig.

är det "ok" att ha en kritstreckskavaj på ett bröllop? och vad ska jag kombinera med?
Min tanke är att leta upp ett par kostymbyxor i liknande svart nyans som kavajen och så med en (vit?) skjorta och slips (tips på färg?)

Blir det för tråkigt med vit skjorta? eller räcker det med ev. färg från slipsen för att få det fint.

Alla åsikter är välkomna då detta inte riktigt är min bästa område.
Citera
2012-03-24, 15:25
Medlem
Gazebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AMDTerrorist
Ska på bröllop till helgen och är aningen osäker på klädseln.
Klädkoden är kavaj.

Jag går normalt sett klädd i mörka jeans och t-shirt/sweatshirt. Så något utbud av skjortor och kostymer finns dessvärre inte i min garderob.
Har inte jättemycket pengar att lägga på klädseln så jag tänkte använda mig av min kritstrecks kavaj som jag har. Testade den för någon minut sedan och sen sitter väldigt bra på mig.

är det "ok" att ha en kritstreckskavaj på ett bröllop? och vad ska jag kombinera med?
Min tanke är att leta upp ett par kostymbyxor i liknande svart nyans som kavajen och så med en (vit?) skjorta och slips (tips på färg?)

Blir det för tråkigt med vit skjorta? eller räcker det med ev. färg från slipsen för att få det fint.

Alla åsikter är välkomna då detta inte riktigt är min bästa område.

Klädkoden kavaj innebär i regel kostym. För att skilja det från mörk kostym, kan man ha en lite ljusare kostym, eller byta den vita skjortan mot en ljusblå. Eftersom du inte använder kostym så ofta kanske det bästa alternativet är att köpa en mörk kostym, som du har mer användning av. Mitt tips blir en mörkblå eller mörkgrå kostym, ljusblå skjorta, slips i valfri färg och svarta skor. En ljusblå bröstnäsduk är pricken över i. Använd inte svart kostym eller slips, det är bröllop och inte begravning.

Din idé med kavajen och byxor i liknande färg fungerar inte alls. I nödfall kan du ju ringa värden och höra hur de ser på udda kavaj. Om värden tycker att det är ok, köp ett par gråa ullbyxor till kavajen, och en vit skjorta.
Citera
2012-04-25, 13:21
Medlem
Hej, jag ska på min flickväns brors bröllop och undrar vad jag ska ha på mig.
Min flickvän ska ha en vit klänning med små gula blommor på.

Nu funderar vi på vad jag ska ha.

Alternativ 1: Kostymbyxor, vit skjorta, gul fluga med eller utan kavaj.
Alternativ 2: Kostymbyxor, gul skjorta, svart fluga med eller utan kavaj.

Hittar ingen gul fluga ute i butikerna, inte heller någon skjorta med passande färg.

Tips på vart man kan hitta gul fluga eller gul skjorta?
Eventuellt tips på andra alternativ till vad jag ska ha på mig.
Citera
2012-04-25, 13:26
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tipstillbrollop
Hej, jag ska på min flickväns brors bröllop och undrar vad jag ska ha på mig.
Min flickvän ska ha en vit klänning med små gula blommor på.

Nu funderar vi på vad jag ska ha.

Alternativ 1: Kostymbyxor, vit skjorta, gul fluga med eller utan kavaj.
Alternativ 2: Kostymbyxor, gul skjorta, svart fluga med eller utan kavaj.

Hittar ingen gul fluga ute i butikerna, inte heller någon skjorta med passande färg.

Tips på vart man kan hitta gul fluga eller gul skjorta?
Eventuellt tips på andra alternativ till vad jag ska ha på mig.

Fråga 1: vad är det för klädkod?

Din flickvän kan givetvis inte ha vit klänning på ett bröllop, eftersom detta är förbehållet bruden. Och fluga utan kavaj!? Nej, det låter ju inget vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in