Citat:
Ursprungligen postat av AMDTerrorist
Ska på bröllop till helgen och är aningen osäker på klädseln.
Klädkoden är kavaj.
Jag går normalt sett klädd i mörka jeans och t-shirt/sweatshirt. Så något utbud av skjortor och kostymer finns dessvärre inte i min garderob.
Har inte jättemycket pengar att lägga på klädseln så jag tänkte använda mig av min kritstrecks kavaj som jag har. Testade den för någon minut sedan och sen sitter väldigt bra på mig.
är det "ok" att ha en kritstreckskavaj på ett bröllop? och vad ska jag kombinera med?
Min tanke är att leta upp ett par kostymbyxor i liknande svart nyans som kavajen och så med en (vit?) skjorta och slips (tips på färg?)
Blir det för tråkigt med vit skjorta? eller räcker det med ev. färg från slipsen för att få det fint.
Alla åsikter är välkomna då detta inte riktigt är min bästa område.
Klädkoden kavaj innebär i regel kostym. För att skilja det från mörk kostym, kan man ha en lite ljusare kostym, eller byta den vita skjortan mot en ljusblå. Eftersom du inte använder kostym så ofta kanske det bästa alternativet är att köpa en mörk kostym, som du har mer användning av. Mitt tips blir en mörkblå eller mörkgrå kostym, ljusblå skjorta, slips i valfri färg och svarta skor. En ljusblå bröstnäsduk är pricken över i. Använd inte svart kostym eller slips, det är bröllop och inte begravning.
Din idé med kavajen och byxor i liknande färg fungerar inte alls. I nödfall kan du ju ringa värden och höra hur de ser på udda kavaj. Om värden tycker att det är ok, köp ett par gråa ullbyxor till kavajen, och en vit skjorta.