2016-06-27, 09:06
Medlem
blomodlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
"Finbyxor" även om det är ett hemskt ord. Någon ullbralla hade varit att rekommendera.
Typ kostymbyxor? Vad för färg passar bra till en riktigt mörkblå kavaj?
Citera
2016-06-27, 09:54
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomodlaren
Typ kostymbyxor? Vad för färg passar bra till en riktigt mörkblå kavaj?

Ja, kostymbyxor. Till det passar det mesta bortsett från riktigt mörkblått och svart.
Citera
2016-06-29, 20:24
Medlem
SoulAmazins avatar
Ska på bröllop i helgen och har nu skräddarsytt en mörkblå kostym.

Tycker ni att slips är ett måste? Är inte jättenära brudgummen och jag undviker slips helst. Klädkoden är kavaj.

Ifall det är bättre att köra på slips, vilken färg är optimalt för ett bröllop när man har vit skjorta? Ljusblå?
Senast redigerad av SoulAmazin 2016-06-29 kl. 20:32.
Citera
2016-06-29, 21:07
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Ska på bröllop i helgen och har nu skräddarsytt en mörkblå kostym.

Tycker ni att slips är ett måste? Är inte jättenära brudgummen och jag undviker slips helst. Klädkoden är kavaj.

Ifall det är bättre att köra på slips, vilken färg är optimalt för ett bröllop när man har vit skjorta? Ljusblå?

Ja, du ska ha slips. Kör en mörkblå, det bryter snyggt mot en vit skjorta och blir bra till den mörkblåa kostymen.
Citera
2016-07-01, 11:42
Medlem
Frolmlansts avatar
Nu är jag lite i klistret. Jag har en i släkten som skall konfirmeras. Och det är väl första konfirmationen i vår släkt på minst 10 år. Det var med andra ord ett tag sedan. Och värden till denna tillställning har inte direkt angivit någon klädkod. Som välklädd vill jag ju dock göra rätt, eftersom jag i andra sammanhang är rätt klädd.

Har för mig att det är mörk kostym som gäller vid konfirmation? Eftersom det är en religiös högtid torde ju formalitetsgraden vara tämligen hög. Om så är fallet, vad hade passat bäst av följande: Mörkgrå, enkelknäppt kostym med mycket diskreta kritstrecksränder eller marinblå, klassiskt dubbelknäppt kostym?

Givetvis vit skjorta och diskret slips till.
Citera
2016-07-01, 20:51
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frolmlanst
Nu är jag lite i klistret. Jag har en i släkten som skall konfirmeras. Och det är väl första konfirmationen i vår släkt på minst 10 år. Det var med andra ord ett tag sedan. Och värden till denna tillställning har inte direkt angivit någon klädkod. Som välklädd vill jag ju dock göra rätt, eftersom jag i andra sammanhang är rätt klädd.

Har för mig att det är mörk kostym som gäller vid konfirmation? Eftersom det är en religiös högtid torde ju formalitetsgraden vara tämligen hög. Om så är fallet, vad hade passat bäst av följande: Mörkgrå, enkelknäppt kostym med mycket diskreta kritstrecksränder eller marinblå, klassiskt dubbelknäppt kostym?

Kör på den tvåradiga kostymen.
Citera
2016-07-02, 00:54
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Ja, du ska ha slips. Kör en mörkblå, det bryter snyggt mot en vit skjorta och blir bra till den mörkblåa kostymen.

Gick på ditt råd och köpte en mörkblå slips.

Ser bra ut!
Citera
2016-07-02, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frolmlanst

Av min, visserligen ganska begränsade, erfarenhet av sommarkonfirmationer, tenderar nog inte formalitetsgraden vara särskilt hög. Konfirmanderna har avgjort inte kostym, och det är nog även ganska ovanligt bland de vuxna.

Jag hade definitivt undvikit dubbelknäppt. Och vit skjorta. Uddabyxor, kavaj och slips känns som en mer rimlig nivå, kanske.
Citera
2016-07-09, 11:39
Medlem
blomodlarens avatar
Känner mig relativt vilsen ang. vilken färg jag kan ha på byxorna till mörkblå uddakavaj. Till ett förmiddagsbröllop. Tips någon?
Citera
2016-07-09, 12:24
Medlem
Citat:
Känner mig relativt vilsen ang. vilken färg jag kan ha på byxorna till mörkblå uddakavaj. Till ett förmiddagsbröllop. Tips någon?

Beige fungerar väl alltid.
Citera
2016-07-09, 14:58
Medlem
Citat:

Gråa tycker jag. Eller beige som föregående talare sa.
Citera
2016-07-09, 20:03
Medlem
blomodlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Beige fungerar väl alltid.

Citat:
Ursprungligen postat av hampuseriksson
Gråa tycker jag. Eller beige som föregående talare sa.

Provade ett par gråa idag. Set väldigt snyggt ut, så kör på det! Fluga på bröllop? Bra eller dåligt? Knyter givetvis min egen, ingen clip-on.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in