2011-07-18, 18:46
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Svart skjorta bär man givetvis aldrig, speciellt inte på begravning.
Okej omformulering, jag bar svart skjorta som 8åring på min farfars begravning, därav dessa vibbar. Som vuxen bär man givetvis inte svart skjorta utan svart kostym, vit skjorta och svart slips (eller vit om det nu är en närstående som gått bort)
Citera
2011-07-18, 19:36
Medlem
mr-bachs avatar
Detta allmänna hat mot den svarta skjortan känns stundtals ganska absurd, har sett många tillfällen då svart skjorta är optimal, även till kostym. Till klädkoden kostym är det väl en annan sak men även där har jag sett bra undantag.

I övrigt anser jag att du skall göra som Kontrapunkten säger.
Citera
2011-07-19, 22:21
Medlem
Pörrs avatar
Sammanfogat tradar.

/Moderator
Citera
2011-07-19, 22:22
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-bach
Detta allmänna hat mot den svarta skjortan känns stundtals ganska absurd, har sett många tillfällen då svart skjorta är optimal, även till kostym. Till klädkoden kostym är det väl en annan sak men även där har jag sett bra undantag.

I övrigt anser jag att du skall göra som Kontrapunkten säger.

Nu ar vi pa vag OT, men jag har svart att se ngt som helst anvandningsomrade for en svart skjorta. Dessutom blir dessa valdigt snabbt solkiga av att tvattas.
Citera
2011-07-24, 22:41
Medlem
metaknights avatar
En följdfråga, läst att vita slipsar endast skall bäras till begravning av närstående. Gäller detta även vita slipsar med mönster, t ex som denna? Tänkte matcha en liknande slips med min vita skjorta jag ska bära till ett bröllop.

tack på förhand!
Citera
2011-07-24, 23:26
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metaknight
En följdfråga, läst att vita slipsar endast skall bäras till begravning av närstående. Gäller detta även vita slipsar med mönster, t ex som denna? Tänkte matcha en liknande slips med min vita skjorta jag ska bära till ett bröllop.

tack på förhand!
Det blir lätt ganska tråkigt om du inte har någon som helst kontrast mellan skjortan och slipsen.
Citera
2011-07-25, 01:00
Medlem
mr-bachs avatar
Den såg väl bra ut, jag ser inte några problem att matcha den på ett fint sätt. Om du har någon (gärna grå) väst kan du ju prova att matcha med denna, det blir snyggt mot mörk kostym.
Citera
2011-07-26, 10:20
Medlem
Ska på bröllop i mitten av september och detta är vad jag tänkte ha på mig:
http://imageshack.us/photo/my-images/687/brllop.png/

Till detta bärs svarta skor från Vagabond och ett svart läderskärp som jag tyvärr inte har bilder på, samt denna klocka från Gant: http://www.uhrbox.de/shop/images/product_images/thumbnail_images/2135_0.jpg

Några klavertramp, eller är detta en godkänd utstyrsel, under förutsättningen att kläderna sitter bra? Klädkoden är kavaj.
Citera
2011-07-27, 09:00
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serenades
Ska på bröllop i mitten av september och detta är vad jag tänkte ha på mig:
http://imageshack.us/photo/my-images/687/brllop.png/

Till detta bärs svarta skor från Vagabond och ett svart läderskärp som jag tyvärr inte har bilder på, samt denna klocka från Gant: http://www.uhrbox.de/shop/images/product_images/thumbnail_images/2135_0.jpg

Några klavertramp, eller är detta en godkänd utstyrsel, under förutsättningen att kläderna sitter bra? Klädkoden är kavaj.

Mest en smaksak från min sida men ogillade bröstnäsduken i kombo med slipsen, dom var lite för lika varandra för min smak.

För övrigt tycker jag gott att du kan lämna klockan hemma en dag som denna. Inte behöver du väl ha koll på tiden under ett bröllop?
Citera
2011-07-27, 13:14
Medlem
Hade äran att mottaga en bröllopsinbjudan igår.

Till min stora förvåning stod det ingen klädkod på inbjudningskortet. Efter lite efterforskningar läste jag att då ingen klädkod är angiven skall man utgå ifrån högtidsdräkt. Stämmer detta?

För att undvika att överklä mig kommer jag ringa värdparet, men jag är ändå intresserad av att veta vad etiketten egentligen säger.
Citera
2011-07-27, 15:44
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helcar

Till min stora förvåning stod det ingen klädkod på inbjudningskortet. Efter lite efterforskningar läste jag att då ingen klädkod är angiven skall man utgå ifrån högtidsdräkt. Stämmer detta?

För att undvika att överklä mig kommer jag ringa värdparet, men jag är ändå intresserad av att veta vad etiketten egentligen säger.

Aldrig hört men kan säkert stämma. Dock hyfsat efterblivet att idag följa nått sånt.
Skulle säga att det enda rätta om man är osäker på klä koden pratar man med värde
Citera
2011-07-27, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helcar

Det stämmer, dock kan du inte förvänta dig att brudparet är medvetna om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in