2011-05-18, 01:36
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleh97
Vill du ha en riktigt fin kostym så hade jag valt antingen gucci eller prada, dock får du nog räkna med att de kostar mellan 15.000 och 20.000
Man bör också räkna med att man för det priset kan få något verkligt bra (förutsatt att man vet vart man ska vända sig), där priset motiveras av ordentlig konstruktion och traditionsenligt hantverk, i stället för en av lyxmodehusen hårt marknadsförd produkt som i de flesta fall kostar mer än den smakar.
Citera
2011-05-18, 10:30
Medlem
Pörrs avatar
Sammanfogat trådar.

/Moderator
Citera
2011-06-24, 12:17
Medlem
watashi-was avatar
Jag håller på att spåna på en grå kostym till ett bröllop inom snar framtid (gäst), vit skjorta alt. ljusblå säger de flesta, tror jag kör på en vit. Men vilken färg på slipsen?

Det är också väldigt svårt att säga grå bara, men om den är mörkgrå går det mer bort än säg ljusgrå?
Citera
2011-06-27, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av watashi-wa
Jag håller på att spåna på en grå kostym till ett bröllop inom snar framtid (gäst), vit skjorta alt. ljusblå säger de flesta, tror jag kör på en vit. Men vilken färg på slipsen?

Det är också väldigt svårt att säga grå bara, men om den är mörkgrå går det mer bort än säg ljusgrå?

Jag tycker en mörkblå slips med polka dots gör sig riktigt bra till mörkgrå kostym och vit skjorta.
Citera
2011-07-01, 13:06
Medlem
kungboreds avatar
ska på bröllop i helgen och på inbjudan är det "mörk kavaj"
Jag vill ha en rutig skjorta (har ungefär tio stycken) men vad ska jag har för slips till en rutig skjorta och får man ha rutig skjorta till den klädkoden?
har googlat runt för att se någon slags kombo men inte hittat något bra!
Citera
2011-07-01, 13:10
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungbored
ska på bröllop i helgen och på inbjudan är det "mörk kavaj"
Jag vill ha en rutig skjorta (har ungefär tio stycken) men vad ska jag har för slips till en rutig skjorta och får man ha rutig skjorta till den klädkoden?
har googlat runt för att se någon slags kombo men inte hittat något bra!
Man får förmoda att värden avsåg mörk kostym och inte mörk kavaj - det sistnämnda är såvitt jag vet ingen vedertagen klädkod. Då gäller vit skjorta och diskret, konservativt mönstrad slips.
Citera
2011-07-01, 13:14
Medlem
kungboreds avatar
fel av mig. Det stod bara Kavaj i inbjudan. gäller samma regel då? vit skjorta?
Citera
2011-07-01, 13:27
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
fel av mig. Det stod bara Kavaj i inbjudan. gäller samma regel då? vit skjorta?
I så fall går det alldeles utmärkt med rutig skjorta. Omönstrad helfärgad mörkblå sidenslips är ett säkert kort nästan oavsett färg/mönster på skjorta och kostym, men det finns så klart en massa kombinationer som skulle kunna funka. Känsla för mönstermatchning är något som kan ta tid att utveckla men det viktigaste är kanske att skapa konstrast mellan olika mönster, t.ex. bör du om du kombinerar rutig skjorta och randig slips se till att det är stor skillnad i storlek/upplevd intensitet mellan rutor och ränder, samt se till att det hela inte lämnar ett plottrigt intryck.
Citera
2011-07-01, 13:42
Medlem
kungboreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinkel
I så fall går det alldeles utmärkt med rutig skjorta. Omönstrad helfärgad mörkblå sidenslips är ett säkert kort nästan oavsett färg/mönster på skjorta och kostym, men det finns så klart en massa kombinationer som skulle kunna funka. Känsla för mönstermatchning är något som kan ta tid att utveckla men det viktigaste är kanske att skapa konstrast mellan olika mönster, t.ex. bör du om du kombinerar rutig skjorta och randig slips se till att det är stor skillnad i storlek/upplevd intensitet mellan rutor och ränder, samt se till att det hela inte lämnar ett plottrigt intryck.

Ok, det låter bra!
Tanken har även slagit mig att ha en går kostym. får man det under sommarbröllop? när jag provade den kände jag mig som en frikyrkopastor =/ är det helt galet att köra röd/vit-rutig skjorta till grå kostym? och isådanafall, förslag på slipsfärg?
Citera
2011-07-01, 13:56
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ok, det låter bra!
Tanken har även slagit mig att ha en går kostym. får man det under sommarbröllop? när jag provade den kände jag mig som en frikyrkopastor =/ är det helt galet att köra röd/vit-rutig skjorta till grå kostym? och isådanafall, förslag på slipsfärg?

Har du en rödrutig skjorta gör du bäst i att ha en enfärgad slips - lämpligtvis röd sådan.
Citera
2011-07-01, 13:57
Medlem
Pörrs avatar
Brutit ut inlägg från annan tråd.

/Moderator
Citera
2011-07-01, 14:03
Medlem
Gazebos avatar
Citat:
Ok, det låter bra!

Grå kostym går utmärkt, särskilt eftersom du har en mindre formell skjorta. Kombinera med enfärgad eller diskret mönstrad slips i mörkblått eller grönt. En vit linnenäsduk i bröstfickan också, så är du hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in