2010-06-10, 13:20
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinkel
Hm, det stämmer nog ja. Diskret kritstrecksrandigt i så fall. Jag har dock aldrig sett några djärvare mönster på svarta kostymer, tanken är väl att de ska ge ett sobert intryck.

Vi har ju t. ex. Mannheimer Swartlings André Andersson, som kör med ett klassiskt Al Capone-mönster. Inget jag skulle rekommendera i formella sammanhang dock.

http://www.mannheimerswartling.se/sv/Kontaktdatabas/Andre-Andersson/
Citera
2010-06-10, 13:21
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillknodden
så är det okej att ha dessa kritstreckade utanför begravningar eller vad anser ni enligt det "korrekta" sättet?

Jag håller med Heinkel. Även om etiketten (Ack, hemska tanke) numera inte förbjuder svart kostym utanför begravning, kvarstår faktum att vi nordbor sällan gör oss speciellt bra i svart.
Citera
2010-06-10, 13:47
Medlem
Lillknoddens avatar
tack så mycket, förstår ju själv att jag inte kommer bli ivägskickad direkt men tycker det är kul att veta hur det faktiskt står till, dessutom använder jag mest kritstreck när det ska vara mer "finnansmansaktigt"
Citera
2010-06-20, 22:54
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Inte svart på bröllop, inte väst och helst inte fluga, i vart fall inte svart.

Gör om, gör rätt.
Ursäkta att jag lånar tråden.

Jag är också inbjuden till bröllop i mitten av juli. Det är min äldsta kusins dotter som ska gifta sig. På inbjuden står det Klädsel: kostym. Eftersom jag inte vill avslöja i vilken stad det gäller avslöjar jag bara att själva vigselakten ska ske i en slottskyrka o själva bröllopsfesten i ett slott några mil därifrån.

Vigselakten är kl 16 o bröllopsfesten direkt därefter.

Jag kommer att gå i helsvart kostym, svarta strumpor, svarta skor, vit skjorta o en röd/vit randig slips. Jag kan posta bilder framöver om intresse finns.
Citera
2010-06-20, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Ursäkta att jag lånar tråden.

Jag är också inbjuden till bröllop i mitten av juli. Det är min äldsta kusins dotter som ska gifta sig. På inbjuden står det Klädsel: kostym. Eftersom jag inte vill avslöja i vilken stad det gäller avslöjar jag bara att själva vigselakten ska ske i en slottskyrka o själva bröllopsfesten i ett slott några mil därifrån.

Vigselakten är kl 16 o bröllopsfesten direkt därefter.

Jag kommer att gå i helsvart kostym, svarta strumpor, svarta skor, vit skjorta o en röd/vit randig slips. Jag kan posta bilder framöver om intresse finns.

Läs lite uppåt här, så kommer du förstå att folk inte kommer gilla det.
Citera
2010-06-20, 23:14
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Läs lite uppåt här, så kommer du förstå att folk inte kommer gilla det.
Jo, jag har läst hela tråden... vartenda inlägg! Men jag har inte mer än en kostym... en helsvart. Hade det varit i USA eller the UK så hade helsvart varit ett krav. Nu är vi i Sverige o 10 år in på 2000-talet o nu börjar många släppa på det svarta o hellre välja marinblått. Men det är inte så många som har marinblå kostymer. Som bekant är marinblått mörkt mörkt blått. För min egen del står det o faller på min kostym. Accepteras inte min svarta kostym så får jag lämna återbud. O jag har snackat med min kusin o hans fru (som är föräldrarna till bruden) o de har sagt att helsvart är helt ok.
Citera
2010-06-20, 23:52
Medlem
Har svart kostym någonsin varit kutym på bröllop? Är det inte snarare så att användandet av det börjar smyga på mer och mer?
Citera
2010-06-21, 00:08
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Har svart kostym någonsin varit kutym på bröllop? Är det inte snarare så att användandet av det börjar smyga på mer och mer?
Vi har ju just avverkat århundradets bröllop... du vet vilket jag syftar på. Om du då kollar på dom som INTE kom i frack utan i kostym så kom ju i princip 100% av dom i helsvart kostym. En av dom var förra sossebossen Göran Persson.
Citera
2010-06-21, 00:10
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Vi har ju just avverkat århundradets bröllop... du vet vilket jag syftar på. Om du då kollar på dom som INTE kom i frack utan i kostym så kom ju i princip 100% av dom i helsvart kostym. En av dom var förra sossebossen Göran Persson.
Att vara inbjuden till kronprinsessans bröllop är väl inte likställt med att ha koll på vilken färg kostymen skall ha? Om jag inte missminner mig hade MP:s språkrör stoppat bröstnäsduken i fel ficka på sin smokingjacka under konserten i Konserthuset, hur man nu lyckas med det, en stor mängd av dessa herrar hade också helt fel längd på ärmar och byxor.
Citera
2010-06-21, 00:25
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Att vara inbjuden till kronprinsessans bröllop är väl inte likställt med att ha koll på vilken färg kostymen skall ha? Om jag inte missminner mig hade MP:s språkrör stoppat bröstnäsduken i fel ficka på sin smokingjacka under konserten i Konserthuset, hur man nu lyckas med det, en stor mängd av dessa herrar hade också helt fel längd på ärmar och byxor.
Nej, självfallet inte. O det var kanske just detta jag ville belysa. Att det inte är så superstrikt på hur "det ska vara o hur det INTE ska vara". Man kan liksom komma lite grann som man själv tycker förutsatt att står det kostym på inbjudan så kommer man i kostym o står det frack på inbjudan så kommer man i frack osv. Det viktigaste är väl egentligen att så många som möjligt som blir inbjudna kommer på vigselakten o bröllopsfesten. Jag förutsätter att både brudparet o de bådas föräldrar uppskattar detta mer än att alla kommer i exakt de färger som resp brud- o brudgum o dess föräldrar har förväntat sig. Eller... håller du inte med mig!?

Man tager vad man haver, som det så vackert heter!
Citera
2010-06-22, 15:02
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Inte svart på bröllop, inte väst och helst inte fluga, i vart fall inte svart.

Gör om, gör rätt.

Jag håller med om det övriga, men varför inte väst? Det som är så snyggt!
Citera
2010-06-22, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Jag håller med om det övriga, men varför inte väst? Det som är så snyggt!

För att du har inte tredelad kostym på bröllop. Du ska inte vara mer uppklädd än brudgummen, och utan kavaj, med bara väst, ser du ut som en hotellportier eller servitör..så skippa manskorsetten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in