Citat:
Ursprungligen postat av
Noetlovskij
Tack för att du förklarade hur NI resonerar.
Men är det inte väldigt många antaganden du lägger ovanpå uttrycket ”i ett svep”?
Att släpspåret är sammanhängande kan jag köpa. Men hur visar det att JJ visste att Tor låg där?
Hur visar en redan öppen dörr att just JJ tidigare kommit ut ur ladan och slagit Gerd? Dörren kan väl ha varit öppen av en mängd olika orsaker.
Hur man dessutom kan dra slutsatsen att personen inte känt panik, ångest eller äckel utifrån ett släpspår övergår mitt förstånd.
Men visst, det finns tydligen de som kan göra ganska långtgående psykologiska bedömningar på mycket begränsat underlag, ibland tydligen till och med från ett fotografi.
Det kanske mest intressanta är Tor.
Barbro hittade Gerd och larmade kl. 14.25 utan att upptäcka Tor. Tor var övertäckt och hittades först senare på eftermiddagen av kriminaltekniker.
Om Barbro kunde befinna sig där och hitta Gerd utan att upptäcka Tor, på vilken grund kan man då dra slutsatsen att JJ måste ha vetat att Tor låg där bara för att han släpade Gerd dit?
För mig visar ”i ett svep” framför allt att släpningen skett utan något påvisbart längre stopp.
Resten av det du räknar upp är
möjliga förklaringar till fyndet men knappast något som själva släpspåret bevisar.