Igår, 13:46
Medlem
Nej de gör de inte. Till Agtonbladet krim säger han att tror att han har gjort det men att det är inte det som det handlar om. Utan om bevisningen är tillräcklig.
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Jag tror inte att det handlar om prestige för GWs del utan om medkänsla för en person som står inför risken att ha oturen att bli oskyldigt dömd.
Citera
Igår, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Ställt utom allt rimligt tvivel är det inte.
Klart det är ställt utom allt tvivel att han har gjort sig skyldig till åtminstone medhjälp till mord. Det har han ju själv vidgått genom att dra in Gerd i ett uthus och lagt henne brevid Tor.
Om åklagaren kan påvisa motiv, och därmed uppsåt, så kommer inte straffspåföljd att bli annorlunda. Jag har sagt 14 år.
Däremot kan brottsrubriceringen ändras från medhjälp till mord till mord.
Citera
Igår, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Javisst, jag menade bara på några saker som kan vara anledningen till att släpspåret är gjort i en kontrollerad, kontinuerlig rörelse till en viss plats.

Sedan om han blev tillsagd att göra det, tillsagd om placering, om någon annan än JJ gått in/ut genom dörren innan etc. det lämnar jag därhän för nu.

Mina två uppfattningar av det hela i slutändan är:
- Antingen var JJ helt ensam i detta och är skyldig till båda morden.
- Fler är inblandade, antingen som mördare, anstiftare eller på plats.

Vad jag inte tror på:
- JJs historia om att snubbla in i situationen och agera som han gör.

Mina uppfattningar är att jag inte tror ett ord på J.J...och heller inte tror att det finns några fler gärningsmän inblandade i detta. Men uppfattningen är också att det mest objektiva och juridiskt rättvisa hade varit att antingen meddelat friande dom ELLER att döma honom för medhjälp till mord, men då endast på G.V.
Citera
Igår, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Klart det är ställt utom allt tvivel att han har gjort sig skyldig till åtminstone medhjälp till mord. Det har han ju själv vidgått genom att dra in Gerd i ett uthus och lagt henne brevid Tor.
Om åklagaren kan påvisa motiv, och därmed uppsåt, så kommer inte straffspåföljd att bli annorlunda. Jag har sagt 14 år.
Däremot kan brottsrubriceringen ändras från medhjälp till mord till mord.

Nej, det har han inte vidgått. Medhjälp till mord är ju någonting man gör före, eller i anslutning, till ett mord. J.J har vidgått att han släpat in den mördade kroppen i ladan, vilket alltså är någonting som skett efter mordet. Den gärningen kan därför inte vara medhjälp till mord, utan snarare brott mot griftefriden och/eller skyddande av brottsling.

Tingsrätten har ju nu visserligen funnit att hon varit vid liv när hon drogs in i ladan, vilket på rent objektiva grunder kan kvalificera medhjälp till mord. Men då har man ju ö.h.t inte bemött frågor som i vilket skick offret var i, samt om J.J vetat/förstått att hon var vid liv när hon släpades in i ladan. För har han inte vetat/förstått det så har han ju inte haft uppsåt till medhjälp till mord.
Citera
Igår, 14:06
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Fast definitionen av "ställt utom rimligt tvivel" är att det skall vara praktiskt taget uteslutet att det kan ha gått till på något annat sätt än vad åklagaren påstår.

Tycker du att det är praktiskt taget uteslutet att det kan ha gått till på något annat sätt? ...och framförallt med tanke på att man dömt till medhjälp till mord och alltså öppnat upp för att det kan ha varit andra personer inblandade?

Jag menar vad säger då att det inte kan vara dessa personer som i ett första skede mördat T.Ö och dragit in honom i ladan - varvid J.J kommer in i bilden i samband med att G.V mördas? ...och framförallt med tanke på att den enda bevisningen som finns från J.J är kopplad till just G.V (läs DNA-spår på fotled samt väskan)
Det är praktiskt taget uteslutet att om JJ ej utfört morden själv så har han medverkat till dem svar ja, utom RIMLIGT tvivel, finns inga rimliga tvivel på han är helt oskyldig här utan han har medverkat/medhjälp till dem.

Står fö ganska bra förklarat i domen med
Citera
Igår, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Det är praktiskt taget uteslutet att om JJ ej utfört morden själv så har han medverkat till dem svar ja, utom RIMLIGT tvivel, finns inga rimliga tvivel på han är helt oskyldig här utan han har medverkat/medhjälp till dem.

Står fö ganska bra förklarat i domen med

Jag tycker inte riktigt du svarar på frågeställningen huruvida det kan vara praktiskt taget uteslutet att det kan ha skett på något annat sätt, givet att fler personer kan har närvarat...

Hur "bra förklarad" denna domen är, har jag bemött i följande inlägg. Svara gärna även på det inlägget, för det är några av mina motargument i frågan om brotten är styrkta eller inte: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas
Citera
Igår, 14:15
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Jag tycker inte riktigt du svarar på frågeställningen huruvida det kan vara praktiskt taget uteslutet att det kan ha skett på något annat sätt, givet att fler personer kan har närvarat...

Hur "bra förklarad" denna domen är, har jag bemött i följande inlägg. Svara gärna även på det inlägget, för det är några av mina motargument i frågan om brotten är styrkta eller inte: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas
Det är det ju inte det är ju därför han döms för medhjälp.
Citera
Igår, 14:17
Medlem
Citat:
Det är det ju inte det är ju därför han döms för medhjälp.

Kan ju återupprepa inlägget igen: Jag menar vad säger då att det inte kan vara dessa personer som i ett första skede mördat T.Ö och dragit in honom i ladan - varvid J.J kommer in i bilden i samband med att G.V mördas? ...och framförallt med tanke på att den enda bevisningen som finns från J.J är kopplad till just G.V (läs DNA-spår på fotled samt väskan)
Citera
Igår, 14:18
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Kan ju återupprepa inlägget igen: Jag menar vad säger då att det inte kan vara dessa personer som i ett första skede mördat T.Ö och dragit in honom i ladan - varvid J.J kommer in i bilden i samband med att G.V mördas? ...och framförallt med tanke på att den enda bevisningen som finns från J.J är kopplad till just G.V (läs DNA-spår på fotled samt väskan)
Det kan vara aliens som dödat tor och gerd men är det rimligt?
Citera
Igår, 14:19
Medlem
Citat:
Det kan vara aliens som dödat tor och gerd men är det rimligt?

Vi pratar inte om aliens. Flytta inte fokus nu. Svara istället..
Citera
Igår, 14:21
Medlem
Är det uteslutet att det kan ha varit två personer som släpade in Gerd i ladan?
Det går nog ganska tungt att släpa en vuxen person i uppförsbacke.
Citera
Igår, 14:23
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Vi pratar inte om aliens. Flytta inte fokus nu. Svara istället..
behöver inte svara på något av dina härskartekniks frågor.

Jag pratar om rimliga tvivel och vad som inte är rimliga tvivel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in