Citat:
Det är ungefär där jag också får problem med domen.
Jag får inte ihop tingsrättens resonemang.
Det verkar inte vara bevisat bortom rimligt tvivel att Gärd levde när Johan släpade in henne i ladan. Johan säger att han trodde att hon redan var död. Vad gjorde han då, konkret, för att hjälpa till att döda henne?
När det gäller Tor blir det ännu konstigare. Om Tor redan var död och Johan inte visste att han låg under presenningen hur kan Johan då ha hjälpt till att mörda honom?
Jag tror inte på Johans berättelse. Men det är inte samma sak som att medhjälp till två mord är bevisat.
Därför tror jag att hovrätten kan fria honom, inte för att hans berättelse verkar trovärdig, utan för att åtalet inte verkar hålla hela vägen
Det verkar inte vara bevisat bortom rimligt tvivel att Gärd levde när Johan släpade in henne i ladan. Johan säger att han trodde att hon redan var död. Vad gjorde han då, konkret, för att hjälpa till att döda henne?
När det gäller Tor blir det ännu konstigare. Om Tor redan var död och Johan inte visste att han låg under presenningen hur kan Johan då ha hjälpt till att mörda honom?
Jag tror inte på Johans berättelse. Men det är inte samma sak som att medhjälp till två mord är bevisat.
Därför tror jag att hovrätten kan fria honom, inte för att hans berättelse verkar trovärdig, utan för att åtalet inte verkar hålla hela vägen
Även om vi accepterar att Gerd faktiskt levde när hon släpades återstår frågan vad JJ själv visste.
Att rättsläkaren i efterhand kan konstatera att fynden talar för att hon levde innebär inte automatiskt att JJ förstod det.
Och beträffande Tor tycker jag frågan blir ännu intressantare. TR skriver att JJ handlat ”med vetskap om att även Tor Öberg låg död i ladugården”.
Vad är den objektiva bevisningen för just den vetskapen?
Att JJ placerade Gerd bredvid platsen där Tor låg är naturligtvis ett indicium, men är det verkligen tillräckligt för att slå fast att JJ visste att Tor låg där?
Tor var så pass dold i en klädhög att Barbro hittade Gerd utan att upptäcka Tor.
Det var först senare på eftermiddagen som kriminaltekniker hittade honom.
Jag har svårt att se hur man kommer hela vägen till medhjälp till två mord bortom rimligt tvivel.