2026-08-26, 21:09
Medlem
Ser om Svenska fall för FBi säsong 2 avsnitt 7 om Brattåsmorden. Denna gång blir det begripligt, med en bild av gm, hans personlighet och hur han kommit och begett sig därifrån. Varför huset genomsöktes "försiktigt" (utredarna hade inte sett något liknande förut, då lådor och saker brukar vara kastade omkring) och varför Gerds väska och Tors hemarkiv hittades hundra meter från gården i skogen på en höjd. Varifrån mördaren hade utsikt över gården. Att Gerd hittades intill Tor talar, som tidigare påpekats, sitt tydliga språk.
När de hittar och följer stigen som mördaren gick, är det kusligt.

Han är hundra procent skyldig.
Senast redigerad av honn 2026-08-26 kl. 21:43.
Citera
2026-08-26, 21:30
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattbussen4
Försvararen har faktiskt rätt. Och åklagaren gör det lätt för sig genom att de saker som inte talar till målets fördel, de vill hon sonika ta bort från det inträffade som irrelevanta. Eller att rätten inte ska ta någon hänsyn till det.

Den åtalade ska inte kunna bli dömd på detta, även om han är skyldig.

Du har skrivit ditt försa inlägg tråden. Med tanke på ditt tvärsäkra avfärdande så undrar jag hur länge du föjt fallet, och om du har du läst FUP?
Citera
2026-08-26, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Ja, han var ute för att sno, som polisbarn var det väl otänkbart för honom att bli ertappad. Det var hans värsta rädsla. Klart han missade Thors byxficka, men stjäla-det är uppenbart , eftersom han tog kvinnans bank-kort till automaten. Kanske hade hon en kod uppskriven på en lapp i handväskan, men koden kanske inte var bank-koden. Tror att hans egen pappa,kan ha börjat fråga sin son,om detta mord.Och tror att hans far,en gammal polisman nog kan ha misstänkt att sonen varit inblandad.
Var han så annorlunda att en förälder kunde misstänka just honom?
Citera
2026-08-26, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
YESSS! Då blir han fälld, för något :-))
Tycker det är lite obehagligt att se denna enorma skadeglädje
Citera
2026-08-26, 21:47
Medlem
Nattbussen4s avatar
Citat:
Du har skrivit ditt försa inlägg tråden. Med tanke på ditt tvärsäkra avfärdande så undrar jag hur länge du föjt fallet, och om du har du läst FUP?

Som sagt, jag tror inte att han blir dömd för att ha utfört själva morden, hur skyldig han än är.

Åklagaren har överlag en rätt svag bevisning och hans försvarare har kommit med fullt rimliga ifrågasättanden, och åklagaren vill att man ska bortse från det som är besvärande för vad åklagaren påstår.
Citera
2026-08-26, 21:55
Medlem
Citat:

Jag har läst FUP , och jag håller med. Han borde inte bli dömd , även fast hans lögner och förklaringar saknar någon form av logik så tycker jag att det är magstarkt att döma han.

Han döms för mord/medhjälp till mord i tingsrätt men frias helt i hovrätten
Citera
2026-08-26, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter

Kanske för att det är hemskt att komma undan med två mord.
Och trots anhörigas vädjan genom åren om att få veta vad som hänt, har JJ hållit tyst om sin inblandning.
Citera
2026-08-26, 22:05
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nej, de 7 punkterna är fakta och logiska konsekvenser som jag sedan drar slutsatser av. Du kan dra dina egna.

Låt oss sticka ut huvudet lite:
- Jag förutspår fällande dom för minst ett mord och
- att TR anger 6/7 av mina punkter i domskälen (Punkten om våld mot Gärd i verkstaden tror jag inte åklagaren har drivit).
Om JJ endast skulle dömas för ett mord förblir ärendet öppet och det återstår att hitta vem som dödade den andre. Vem tror du det kan vara? Man kan inte döma JJ för "åtminstone ett mord" bara för att man inte lyckats visa mer än vad man gjort.

Quick-skandalen lärde oss att inte förlita sig på erkännanden och yviga historier.

Hur hade du resonerat om JJ berättat att han var ute och gick och träffade Gerd som hade fått problem med cykeln? När han hjälpte henne så kan han ha vidrört hennes vader. Sedan har hon kanske kliat sig på benet varefter hon rotat i sin väska. En sådan rövarhistoria skulle inte ha placerat honom på gården men förklarat hur hon fått hans DNA på sig och i väskan.

Att endast förlita sig på DNA är väldigt riskabelt då detta kan planteras (till skillnad från t.ex. fingeravtryck). Det kanske är bäst att föra ärendet hela vägen till HD för en prejudicerande dom.
Citera
2026-08-26, 22:06
Medlem
Dom är så jävla nära nu…

Nästan komiskt om dom snubblar på mållinjen nu .
Citera
2026-08-26, 22:16
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Det är inte skadeglädje. Lite mer nyanserat går det att tolka mitt inlägg. För verkligheten är inte svart-vit. Det är glädje över att rättvisa (kanske) äntligen kommer skipas. Rättvisa för Tor och Gerd, deras syskon, hans döttrar och deras barn, Gerds söner och deras barn…jag sätter deras rätt till rättvisa högre än att det är jobbigt för gärningsmannen.
Citera
2026-08-26, 22:18
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattbussen4
Som sagt, jag tror inte att han blir dömd för att ha utfört själva morden, hur skyldig han än är.

Åklagaren har överlag en rätt svag bevisning och hans försvarare har kommit med fullt rimliga ifrågasättanden, och åklagaren vill att man ska bortse från det som är besvärande för vad åklagaren påstår.

Vi får helt enkelt ha tålamod- först till 9/9 och sen till en överklagan…en ny rättegång i HR och en nytt dom….Ja , suck…
Citera
2026-08-26, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Om JJ endast skulle dömas för ett mord förblir ärendet öppet och det återstår att hitta vem som dödade den andre. Vem tror du det kan vara? Man kan inte döma JJ för "åtminstone ett mord" bara för att man inte lyckats visa mer än vad man gjort.

Quick-skandalen lärde oss att inte förlita sig på erkännanden och yviga historier.

Hur hade du resonerat om JJ berättat att han var ute och gick och träffade Gerd som hade fått problem med cykeln? När han hjälpte henne så kan han ha vidrört hennes vader. Sedan har hon kanske kliat sig på benet varefter hon rotat i sin väska. En sådan rövarhistoria skulle inte ha placerat honom på gården men förklarat hur hon fått hans DNA på sig och i väskan.

Att endast förlita sig på DNA är väldigt riskabelt då detta kan planteras (till skillnad från t.ex. fingeravtryck). Det kanske är bäst att föra ärendet hela vägen till HD för en prejudicerande dom.

Den som mördade Gerd mördade även Tor med tanke på kropparnas placering och att bägge var övertäckta.
Polisen har hela tiden ansett att det DNA som hittats på Gerd tillhör mördaren.
Han har erkänt en del av gärningen, att han släpat Gerd in i ladan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in