Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Nej, de 7 punkterna är fakta och logiska konsekvenser som jag sedan drar slutsatser av. Du kan dra dina egna.
Låt oss sticka ut huvudet lite:
- Jag förutspår fällande dom för minst ett mord och
- att TR anger 6/7 av mina punkter i domskälen (Punkten om våld mot Gärd i verkstaden tror jag inte åklagaren har drivit).
Om JJ endast skulle dömas för ett mord förblir ärendet öppet och det återstår att hitta vem som dödade den andre. Vem tror du det kan vara? Man kan inte döma JJ för "åtminstone ett mord" bara för att man inte lyckats visa mer än vad man gjort.
Quick-skandalen lärde oss att inte förlita sig på erkännanden och yviga historier.
Hur hade du resonerat om JJ berättat att han var ute och gick och träffade Gerd som hade fått problem med cykeln? När han hjälpte henne så kan han ha vidrört hennes vader. Sedan har hon kanske kliat sig på benet varefter hon rotat i sin väska. En sådan rövarhistoria skulle inte ha placerat honom på gården men förklarat hur hon fått hans DNA på sig och i väskan.
Att endast förlita sig på DNA är väldigt riskabelt då detta kan planteras (till skillnad från t.ex. fingeravtryck). Det kanske är bäst att föra ärendet hela vägen till HD för en prejudicerande dom.