2026-09-10, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Varför skulle han torka bort blodet från marken med en handduk?

Ja, han ångrar nog att han inte tände eld på vedboden/ladan i stället. Och ifall det visar sig att han är en mordisk dendrofil måste det ju dessutom kännas extra surt för honom att han åkte fast pga ett släktträd🤭
Citera
2026-09-10, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Varför skulle han torka bort blodet från marken med en handduk?

Han torkade väl av yxan.

Finns det samband för hans intresse för dansbandslåtar och Tors och Gerds dans?
Senast redigerad av honn 2026-09-10 kl. 10:39.
Citera
2026-09-10, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Tror inte han berättat mer om åklagare och domare haft mer auktoritära röster. Kanske var det Tors auktoritet som retade honom. Önskar någon eller något kunnat få musslan att vilja berätta. Carina Bergfeldt? Hur länge orkar någon ljuga om en sån sak? Han har burit sin mörka hemlighet i tjugoett år... ja att gömma ett offer och hålla tyst om sin inblandning är illa nog. Varför gör en annars så skötsam kille så?

Säkert var mordet rätt trivialt också. Dråp mer eller vållande. Han råkar döda den första av en olyckshändelse, sen inser han att han måste göra sig av med den andra, vittnet.
Citera
2026-09-10, 10:17
Medlem
De bevismaterial som domstolen säkrade och samlade in, ställde utom allt rimligt tvivel att mannen hade varit delaktig i dubbelmordet på hemmansgården i Brattås året 2005.

DNA säkrades från Gerd Viklunds ena byxben och hennes strumpor samt också hennes handväska.

Skoförsäljare har inte i folks handväskor att göra.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-09-10, 10:23
Medlem
Kosminskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
De bevismaterial som domstolen säkrade och samlade in, ställde utom allt rimligt tvivel att mannen hade varit delaktig i dubbelmordet på hemmansgården i Brattås året 2005.

DNA säkrades från Gerd Viklunds ena byxben och hennes strumpor samt också hennes handväska.

Skoförsäljare har inte i folks handväskor att göra.

Mvh/@JokerMannen

Vad bestod DNA:t av som GM lämnade på Gerd? Hade kan skadat sig under överfallet på Tor?
Citera
2026-09-10, 10:28
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
? Tror snarare att det krävdes ganska mycket behärskning av dem för att maximera sannolikheten att han skulle säga något. Hade de betett sig mera naturligt hårt hade det blivit tvärstopp.
Behärskning? Vad gav deras pinsamma daltande för resultat? Åklagaren visste och vet att åtalet var generande svagt underbyggt och utstrålade inget hopp om att stärka det under förhandlingen. Ännu ett känslostyrt Hilda-feministiskt magplask.
Citera
2026-09-10, 11:11
Medlem
C.B.G.s avatar
Nu är jag ingen jurist men jag ser inget skäl till varför JJ inte skulle kunna bli frikänd i Hovrätten med ett saftigt skadestånd som tröst.

Han är fälld för medhjälp till mord men åklagaren har inte kunnat identifiera vilka personer det är som han har hjälpt.

Det finns inget mordvapen. Inga vittnen. Inget motiv.

Skoavtrycken i huset motsvarar inte JJ:s egen skostorlek.
Citera
2026-09-10, 11:17
Medlem
Vad gäller Tor finns det väl ingenting som binder JJ till medhjälp till mord?
Citera
2026-09-10, 11:25
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Nu är jag ingen jurist men jag ser inget skäl till varför JJ inte skulle kunna bli frikänd i Hovrätten med ett saftigt skadestånd som tröst.

Beroende på hur lång tid processen tar innan en friande dom har han ett skadestånd på kanske 150k att vänta sig.
Drygt 30k första månaden man är frihetsberövad och något lägre följande månader.

Annat hade det varit om han blivit felaktigt dömd, suttit inne och sedan hade det framkommit att domen varit felaktig.
Då skulle han kunna stämma staten på miljonbelopp.
Citera
2026-09-10, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosminski
Vad bestod DNA:t av som GM lämnade på Gerd? Hade kan skadat sig under överfallet på Tor?

Det undrar jag också. Han berättade att han spytt, men vet ej när, ev. på väg hem. Kanske svett eller snor? Visst kan det vara blod, då Gärd kan ha gjort motstånd. Men det hann Tor tydligen inte göra där han stod med sina hörlurar på sig och (tydligen) lyssnade på radio.
Citera
2026-09-10, 11:31
Medlem
Biggedys avatar
Kan man lyssna på rättegången nånstans?

Edit: hittade
Senast redigerad av Biggedy 2026-09-10 kl. 11:35.
Citera
2026-09-10, 11:31
Medlem
ThorfinnThorssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Det undrar jag också. Han berättade att han spytt, men vet ej när, ev. på väg hem. Kanske svett eller snor? Visst kan det vara blod, då Gärd kan ha gjort motstånd. Men det hann Tor tydligen inte göra där han stod med sina hörlurar på sig och (tydligen) lyssnade på radio.

Om jag inte missminner mig så fanns det inget som tyder på att tor såg överfallet komma, dvs han visste inte att han blev attackerad. Så chansen att han blev skadad då känns låg. Oklart exakt vad det kan vara för dna, men känns ju som att det bör vara hud eller liknande från händerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in