2026-09-09, 18:52
Medlem
Solstol28s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det jag reagerar på är att många tror att det var normalt att ha massor med kontanter hemma för tjugofem år sedan, som att man inte betalade med kort eller Bankgiro.

En bekant körde lantbrevbärarbilen på landsbygden vid det årtalen. Vid pensionstid så var det många som tog ut hela pensionen via honom när den kom och några dagar senare satte in samma minus nån 5-hundring. Då hade dom fått hålla i pengarna några dagar.
Senast redigerad av Solstol28 2026-09-09 kl. 19:27.
Citera
2026-09-09, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Det finns så många saker som inte stämmer med JJ som person och att han skulle varit där helt ensam - före, under eller efter dåden...

Jag vet att jag ältar gammalt bös nu, men kan inte riktigt släppa:

Sakerna som försvann ur huset.
De har ju inte kunnat knyta JJ till Tor och Gärd på något vis, de kände inte varandra eller kände till varandra alls att döma av vad som framkommit. VARFÖR skulle JJ ta med sig lagfarterna och Tors PASS? Han bör ju inte ha vetat ett dugg om Tors förehavanden med fastigheter, mark och skog, affärer etc. Sökandet i huset gick lugnt och metodiskt till och sakerna som försvann är så udda, men väldigt specifika på samma gång.

Jag börjar luta mer mot:
1. JJ skulle på uppdrag av annan få tag i de här dokumenten och passet mot betalning. Det var allt. Han behövde också snabba pengar pga arbetslöshet. Han tog sig dit en dag då Gärd inte borde ha varit där, men allt sket sig. Morden var inte planerade, det "bara blev så", men han fick med sig det beställaren efterfrågat. JJ är dubbelmördaren i ett uppdrag som gått helt åt helvete.

2. JJ var där tillsammans med andra av samma anledning som ovan, fast han var kanske satt som utkik eller liknande på gårdsplan. Någon annan mördade Tor och Gärd då det ballade ur och JJ stod förskräckt och såg på och blev sedan beordrad att "ta hand om" Gärd medan de andra ägnade sig åt genomsökning av huset eller drog där ifrån. Av rädsla lyder han.

Gemensamt för båda scenarier ovan är att JJ kan vara en sån person som efter en sån här händelse blir tillsagd: "Det har kan vi aldrig någonsin berätta om för någon. Vi ska ta det med oss i graven", och verkligen håller på det. Även fast han sitter i rätten och riskerar livstid vägrar han röja någon annan. Det ska med dem i graven, för så var det sagt.

3. Vansinnesdåd. JJ gick dit och mördade av hjärtats lustar. Men VARFÖR denna genomsökning och de udda sakerna som försvann?

Jag får inte ihop det.

JJ är inblandad och skyldig till antingen ett eller två mord. Eller inget, bara medhjälp. Men han var inte ensam på platsen, eller så fanns det fler som visste om att han skulle dit den dagen och varför. Detta vill jag hävda.
Version 1 och 2 går helt bort i min värld. Om JJ haft ett kontaktnät hade det framkommit något som åtminstone hintat om det, men av allt att döma var han extremt ensam och isolerad. Ingen eller ingenting lyckats styrka att han umgåtts med någon över huvud taget.
Citera
2026-09-09, 18:59
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Snudd på rättsskandal. Döms för medhjälp när ingen annan person kunnat knytas till brottsplatsen.
Sant.Han kommer lindrigt undan.Han borde dömts till livstid för dubbelmord.Det finns inga andra tänkbara GM.
I Hovrätten bör JJ få livstid.
Citera
2026-09-09, 19:01
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Version 1 och 2 går helt bort i min värld. Om JJ haft ett kontaktnät hade det framkommit något som åtminstone hintat om det, men av allt att döma var han extremt ensam och isolerad. Ingen eller ingenting lyckats styrka att han umgåtts med någon över huvud taget.

Då är ju, förutom vansinnesdåd/lustmord, alternativ 4: Att det faktiskt gått till som han säger. Han ramlade in i situationen, tog hand om Gärds kropp och har sedan hållit käften.

Men han har väl inte ens kunnat lämna signalement på de som sa till honom att flytta kroppen? Var de kvinnor? Män? Utländska? Skägg? Kostym? Ingenting väl.

Och varför försvann lagfarter och ett pass? JJ kan ju inte haft något intresse av det överhuvudtaget.
Senast redigerad av Noetlovskij 2026-09-09 kl. 19:06.
Citera
2026-09-09, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Sant.Han kommer lindrigt undan.Han borde dömts till livstid för dubbelmord.Det finns inga andra tänkbara GM.
I Hovrätten bör JJ få livstid.
Utsagorna om fler gärningspersoner är ju i grunden bara lösryckt byskvaller om någon suspekt bil som eventuellt ska ha synts till.

Bara för att det finns ett par okända skoavtryck i bostadshuset behöver de inte ha ett smack med morden att göra.

Blir fan galen.
Citera
2026-09-09, 19:08
Medlem
Citat:
Då är ju, förutom vansinnesdåd/lustmord, alternativ 4: Att det faktiskt gått till som han säger. Han ramlade in i situationen, tog hand om Gärds kropp och har sedan hållit käften.

Men han har väl inte ens kunnat lämna signalement på de som sa till honom att flytta kroppen? Var de kvinnor? Män? Utländska? Skägg? Kostym? Ingenting väl.
Alternativ 4 verkar högst orimligt av de skäl du själv uppger.

Vansinnesdådet ligger närmast till hands för mig: JJ har smugit och spejat vid huset som den märklige smygare han är, blivit ertappad och förlorat besinningen över att bli påkommen som en smygande fluktare.
Citera
2026-09-09, 19:10
Medlem
Citat:
Och varför försvann lagfarter och ett pass? JJ kan ju inte haft något intresse av det överhuvudtaget.
Jag tror att någon eller några som varit helt ovetande om morden har varit inne i huset och rotat och roffat åt sig. Men det är förstås min personliga teori.
Citera
2026-09-09, 19:11
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Alternativ 4 verkar högst orimligt av de skäl du själv uppger.

Vansinnesdådet ligger närmast till hands för mig: JJ har smugit och spejat vid huset som den märklige smygare han är, blivit ertappad och förlorat besinningen över att bli påkommen som en smygande fluktare.

Å andra sidan finns det ju inget i hans historia eller personlighet som säger att han skulle vara en smygande, fluktande snuskpelle.

Vi tror olika helt enkelt, och det är OK. Jag bara hoppas att vi en dag får veta sanningen.
Citera
2026-09-09, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
En bekant körde lantbrevbärarbilen på landsbygden vid det årtalen. Vid pensionstid så var det många som tog ut hela pensionen via honom när den kom och några dagar senare satt samma minus nån 5-hundring. Då hade dom fått hålla i pengarna några dagar.

Yngre personer använde bankkort. Äldre personer kontanter. Lite samma som idag. Vid tiden för brottet fanns till och med Minuten kvar.
Citera
2026-09-09, 19:24
Medlem
Citat:
Och varför försvann lagfarter och ett pass?
Det här är ju mycket märkligt.
Jag tvivlar på att JJ var ensam vid vid brottet.
Citera
2026-09-09, 19:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det bör noteras att slutsatsen är att TR anser att fler personer varit på mordplatsen?

Medhjälp till mord är lite "Mäh"!

Vi får se vad HR kommer fram till i sinom tid.
Det står det ju inte i domen; man skriver att ”Han har därmed i vart fall främjat gärningarna och styrkt en eventuell annan gärningsman i dennes uppsåt.”

Citera
2026-09-09, 19:34
Medlem
Citat:
Å andra sidan finns det ju inget i hans historia eller personlighet som säger att han skulle vara en smygande, fluktande snuskpelle.

Vi tror olika helt enkelt, och det är OK. Jag bara hoppas att vi en dag får veta sanningen.
Sant. Inget utöver att han ofta tog väldigt långa skogspromenader där han uppgett att han oftast hållit sig undan vältrafikerade stigar, att han är nästan patologiskt tillknäppt och hemlighetsfull, att han i smyg ställde ut en staty i ett friluftsområde i K-holm.

Små hintar om att han varit bra mycket kufigare än den propra fasad han hållit utåt.

Ja, jag hoppas vi blir varse någon gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in