Citat:
Ursprungligen postat av
Rumpollon
precis nu tror verkligen ingen honom.
och varför lydde han order av de mystiska männen och drog in gerd i ladan? Hotade honom? Han måste ju förstå han binder sig till brott här isf och de var ju inte kvar så varför gjorde han så? Hotade honom?
Man måste vara rejält pantad om man tror den här historian ens är möjlig den här historian är borttom rimligt tvivel inte möjlig, dessutom var han bara där en minut och sedan ändrar igen när dna fanns i handvätskan med

Det handlar fortfarande inte om huruvida "man tror honom" eller "huruvida man tror att en berättelse ens skulle kunna vara möjlig".
Det jag (och andra) försökt förklara är ju att det i första hand handlar om bevisningen.
För det fungerar ju så att rätten aldrig börjar med att göra en trovärdighetsbedömning. Utan man börjar ju med att pröva de objektiva delarna i målet (dvs bevisningen som sådan). Om bevisningen sedan håller så går man ju vidare till de subjektiva delarna i målet (dvs den tilltalades berättelse). Men om det är så att den objektiva bevisningen inte håller så behöver egentligen inte rätten ens göra någon trovärdighetsbedömning ö.h.t. För har man ingen tillräcklig bevisning att hänga upp den tilltalades berättelse på, så har man ju heller inget underlag att göra någon trovärdighets-bedömning på. Nu lutar det ju åt att Tingsrätten ansett att den objektiva bevisningen håller, vilket isåfall gjort att man kunnat gå vidare och gjort en trovärdighetsbedömning där det ganska enkelt kunnat konstatera att han inte är trovärdig. Det jag vill säga med detta är att du borde "starta i andra änden" och inte gå rakt in på den tilltalades berättelse.
/Slutligen uppfattar jag det som att du är oerhört fäst vid frågan huruvida skribenter här tror på honom eller inte - och jag tror nog du kan släppa den frågan, för det är nog inte någon i denna tråden som tror på honom och hans historia. Jag tror nog tråden, och vi alla, skulle må bra av att gå vidare lite - och kanske istället prata lite mer om den objektiva bevisningen...för "trovärdig" har han ju aldrig varit. Det är jag säker på att vi alla kan skriva under på. Skulle det nu vara så att det jag säger inte faller i god jord hos dig, så passar jag på att vända mig till alla andra som läser detta; och säga att min nämnda önskan även riktar sig till er.