2026-08-25, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Nej, friar HD är nog loppet kött för åklagaren.

?
För att det skall gå till HD måste ju fallet först ha behandlats av HR och sedan måste någon part begära PT från HD.

Beviljas ej PT vid överklagan så är ju ”loppet kött” för den parten.
Citera
2026-08-25, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
?
För att det skall gå till HD måste ju fallet först ha behandlats av HR och sedan måste någon part begära PT från HD.

Du om även jag fattar att det var en felskrivning...

Vi ska inte vara så petiga, den automatiska rättstavningen är ibland jobbig och det kan bli väldigt fel ibland 😅.

Vi måste ge varandra utrymme att kunna skriva fel utan att bli påhoppade direkt 🫡.
Citera
2026-08-25, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Okej, det var inte snällt att köra över dina fötter, dettförstås! Men hon kanske har adhd och var stressad och ouppmärksam?

Jag hoppas att han frias. Tänk om han var "medhjälpare" och skyddar någon. Hemskt bara det, men finns det utrymme för att någon annan kan ha gjort det?

Jag tycker det finns utrymme. Han kan vara medhjälpare. Vem som skulle ha gjort vad är i sådana fall svårt att veta i detta läge.
Kanske mördade hans ev. kumpan båda BO, kanske mördade han båda eller bara en.

Kan även vara så att han mördade Tor medan kumpanen mördade Gerd, varvid han fick uppgiften att släpa in kroppen i ladugården, eftersom en kropp är tung om kumpanen inte orkade (kvinnlig)?
Tror mordet på Gerd var en panikhandling eftersom hon var där på fel dag.

Kan inte förstå hans motiv annars, särskilt som han inte verkade bekant med paret. Ville han råna borde han ha kunnat slinka in i huset. Ingen brukar väl bära cash i ladugården. Slår man bara ihjäl sitt offer brukar man väl inte få veta om och var det skulle finnas pengar.

Våld kanske har varit motivet eftersom hans syster berättade om att han hade dekorerat sitt hem med bilder på blod.

Mitt resonemang blir spretigt, sorry.
Citera
2026-08-25, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
?

Klart jag menar HR. Det förstod nog de flesta.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-25 kl. 20:27.
Citera
2026-08-25, 20:28
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Det sneda hugget har väl satts i samband med den låga takhöjden inne.

Men tyngden på klyvyxor gör det helt enkelt svårt för en ovan att få till ett rakt hugg med kraften rakt neråt. Huvudet på yxan vill "wobbla" i sidled. Särskilt om huggaren är dåligt koncentrerad, till exempel upprörd. Eller trött, det är då man kan skada sig om man missar och inget tar emot i god tid. Men det gjorde det ju här förstås.

Det finns inga genvägar till det perfekta hugget Övning, övning, övning.

Den övningen tror jag JJ aldrig fått, trots att han bott på landet.

Misshugget i kinden (om inte beroende på takhöjden) tyder på ett hugg i upprört tillstånd av en ovan person. Sannolikt längre också med en längre väg för yxhuvudet att wobbla. Att JJ skulle ha tagit sig tid att välja ut en mindre och mer lätthanterlig klyvyxa bland Tors 30 ögonstenar tror jag inte på.

Står det något i FUP om JJ:s vana att svinga en yxa?
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-08-25 kl. 20:39.
Citera
2026-08-25, 20:43
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av electricteapot
​Det stämmer förmodligen inte.

Polisens daktning innebär inte nödvändigtvis att en fotografering genomförs. Miljön och bildens karaktär tyder i stället på att fotografiet kommer från KV.
Dock så har han synts i de klassiska gröna kläderna man bär såsom häktad. De du tänker på förekommer förvisso inom Kriminalvården också, men då som kläder på anstalt. När jag satt inne för några år sedan fasade de mer eller mindre ut de gamla klassiska "tvåfärgade" t-shirtsen i typ olivgrön och mörkblå färg samt alla andra kläder som på något sätt hade något som gick att identifiera dem som just kläder tillhörande Kriminalvården. Jag gissar för övrigt att detta görs då den här typen av kläder har blivit eftertraktade som samlarobjekt -- särskilt just de med insydda "KV"-emblem.

De nya kläderna var i stort sett i en och samma gråa färg. Med risk för att jag minns fel så var de dock en mörkare än den gråa färg som syns på vad som ser ut som en t-shirt på MGM. Det skulle alltså lika gärna kunna vara så som han var klädd vid gripandet, för han borde som sagt inte ha daktats på anstalt eftersom han inte är placerad i anstalt än.
Citat:
Sida 1586
Polis går in i Johans lägenhet på Västgötagatan 23A i Katrineholm med anledning av att han ska frihetsberövas i ärendet. Polis har nyckel till bostaden och går in tyst, när polis kommer in sitter Johan i sovrum/vardagsrum med hörlurar på och med en bärbar dator i knät. Johan har ett par mjukisbyxor, strumpor och en t-shirt på sig.
Dessvärre framgår inte färgen på kläderna. Men grå får väl sägas vara en inte alltför ovanlig färg på just mjukiskläder man bär hemma.

Studerar man hans bild i sitt CV framgår det att han tycks bära en rätt "generisk" enfärgad t-shirt utan några ytterligare detaljer. Min fördom om oss autister i allmänhet, och om JJ såsom en extremt introvärt person i synnerhet, är den att de sällan lägger överdrivet mycket tid på saker som rör mode, utan fokuset ligger snarare på funktionalitet och bekvämlighet. Smålustig anekdot för övrigt: även jag har sökt tjänst som arkivarieassistent.

De gånger jag har fotograferats av snuten har det dessutom alltid skett i mina kläder jag gripits i. Hur det förhöll sig på anstalten när jag inställt mig minns jag däremot inte just nu, men jag tror inte jag fotograferades i Kriminalvårdens kläder då heller.

Gjorde ett litet försök till någon slags jämförelsebild.

För övrigt beställde jag innehållsförteckningarna till de båda tilläggsprotokollen som jag bör ha i min brevlåda lagom till helgen förutsatt att det skickas under morgondagen. I den bör det dels framgå om något av dessa innehåller aktuell bild, men det kan även vara användbart för andra i tråden i syfte att plocka ut exempelvis enbart det sista förhöret med JJ, vilket om man har "tur" inte behöver vara på fler än 9 sidor varför det också går att få hemskickat gratis.

Jag återkommer när jag fotograferat av dessa såvida de inte hinner dyka upp innan.
Citera
2026-08-25, 20:52
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag vet inte om vi ka slå fast någon särskild yxvana hos GM:
- Tor gick av allt att döma med en skottkärra i händerna när han fick ett yxhugg på höger kind snett framifrån. Vi vet inte hur hårt eller välriktat det hugget var, mer än att Tor föll till marken. Därefter utdelades två horisontella yxhugg i bakhuvudet. Knappast något vi behöver en vikinga-krigare till.
- Gärd har huggits med tre (3!) hugg i bakhuvudet och inte avlidit omedelbart. Inte heller detta pekar på någon speciell expertis.
Sex yxhugg, både vertikala och horisontella, för att döda två personer. Inga missade hugg, vad det verkar. Sannolikt har gärningsmannen haft ett rejält stresspåslag. De tre huggen mot Gärd har dessutom sannolikt utdelats under någon form av tumult.

Hade det, under dessa omständigheter, rört sig om ett hugg utfört av en person som inte är van att hantera yxor, så hade en fullträff kunnat bero på slumpen. Kanske även två. Men inte sex.

Sen finns det ju många som kan hantera en yxa, så enbart yxvana ger inte en kortlista på mistänkta. Men det kanske kan hjälpa till att utesluta en och annan.

Lägg till det att gärningsmannen måste vara en riktigt kall typ, utan spärrar.
Citera
2026-08-25, 20:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Sex yxhugg, både vertikala och horisontella, för att döda två personer. Inga missade hugg, vad det verkar. Sannolikt har gärningsmannen haft ett rejält stresspåslag. De tre huggen mot Gärd har dessutom sannolikt utdelats under någon form av tumult.

Hade det, under dessa omständigheter, rört sig om ett hugg utfört av en person som inte är van att hantera yxor, så hade en fullträff kunnat bero på slumpen. Kanske även två. Men inte sex.

Sen finns det ju många som kan hantera en yxa, så enbart yxvana ger inte en kortlista på mistänkta. Men det kanske kan hjälpa till att utesluta en och annan.

Lägg till det att gärningsmannen måste vara en riktigt kall typ, utan spärrar.
Det är ju det brutala att hugga ner två pensionärer med yxa så att blodet stänker som sticker ut. Vem gör det?

Å andra sidan har vi just sett en (närmast) ostraffad 18-åring hacka eller sticka ner 4 jämnårig med ett svärd. Så uppenbarligen kan man debutera med väldigt grovt våld, under speciella förutsättningar.
Citera
2026-08-25, 21:14
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är ju det brutala att hugga ner två pensionärer med yxa så att blodet stänker som sticker ut. Vem gör det?

Å andra sidan har vi just sett en (närmast) ostraffad 18-åring hacka eller sticka ner 4 jämnårig med ett svärd. Så uppenbarligen kan man debutera med väldigt grovt våld, under speciella förutsättningar.
En bra fråga, som jag tycker det är svårt att hitta ett bra svar på i detta fall.

Ett så brutalt och hänsynslöst tiillvägagångssätt skulle kunna tyda på personligt hat. Men vid sådana fall är det inte ovanligt att gärningsmannen fortsätter sitt våld långt efter att offret fått tillräckliga skador för att avlida. Här avbryts dock våldet mot TÖ snabbt, och han döljs ordentligt. Stämmer väl inte riktigt med ett personligt hatmotiv?

Vid affärsuppgörelser som går snett går man väl normalt inte fram så hårt och brutalt?

Sadistiskt är det knappast heller. Det verkar ha gått ut på att slå ihjäl snabbt som möjligt.

Vad finns kvar? Kanske ett vansinnesutbrott p g a missbruk eller tillfällig mental ohälsa? Eller ett välplanerat dåd där själva dödande är syftet? Annat?
Citera
2026-08-25, 21:19
Medlem
Är det öppna dörrar till tingsrätten imorgon? DVS kan man bara åka dit och lyssna? Har aldrig varit på en rättegång, men enligt tingsrättens hemsida ska ju "de flesta" fall vara tillgängliga för allmänheten. Funderar på om man ska ta en sväng till Härnösand kanske.

Någon som vet vad man i så fall kan förvänta sig där imorgon? Är det slutplädering?
Citera
2026-08-25, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av windowhats
Är det öppna dörrar till tingsrätten imorgon? DVS kan man bara åka dit och lyssna? Har aldrig varit på en rättegång, men enligt tingsrättens hemsida ska ju "de flesta" fall vara tillgängliga för allmänheten. Funderar på om man ska ta en sväng till Härnösand kanske.

Någon som vet vad man i så fall kan förvänta sig där imorgon? Är det slutplädering?

Rättsläkare för stängda dörrar och slutplädering
Citera
2026-08-25, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Jag tycker det finns utrymme. Han kan vara medhjälpare. Vem som skulle ha gjort vad är i sådana fall svårt att veta i detta läge.
Kanske mördade hans ev. kumpan båda BO, kanske mördade han båda eller bara en.

Kan även vara så att han mördade Tor medan kumpanen mördade Gerd, varvid han fick uppgiften att släpa in kroppen i ladugården, eftersom en kropp är tung om kumpanen inte orkade (kvinnlig)?
Tror mordet på Gerd var en panikhandling eftersom hon var där på fel dag.

Kan inte förstå hans motiv annars, särskilt som han inte verkade bekant med paret. Ville han råna borde han ha kunnat slinka in i huset. Ingen brukar väl bära cash i ladugården. Slår man bara ihjäl sitt offer brukar man väl inte få veta om och var det skulle finnas pengar.

Våld kanske har varit motivet eftersom hans syster berättade om att han hade dekorerat sitt hem med bilder på blod.

Mitt resonemang blir spretigt, sorry.

Nä det är intressant att läsa dina och andra tankegångar. Det kan finnas en fascination för våld. Svårt att förklara varför man vill ha skräckinjagande motiv på väggen med blodiga människor. Han beskrivs ju som så snäll och försynt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in