Citat:
Ursprungligen postat av
electricteapot
Det stämmer förmodligen inte.
Polisens daktning innebär inte nödvändigtvis att en fotografering genomförs. Miljön och bildens karaktär tyder i stället på att fotografiet kommer från KV.
Dock så har han synts i de klassiska gröna kläderna man bär såsom häktad. De du tänker på förekommer förvisso inom Kriminalvården också, men då som kläder på anstalt. När jag satt inne för några år sedan fasade de mer eller mindre ut de gamla klassiska "tvåfärgade" t-shirtsen i typ olivgrön och mörkblå färg samt alla andra kläder som på något sätt hade något som gick att identifiera dem som just kläder tillhörande Kriminalvården. Jag gissar för övrigt att detta görs då den här typen av kläder har blivit eftertraktade som samlarobjekt -- särskilt just de med insydda "KV"-emblem.
De nya kläderna var i stort sett i en och samma gråa färg. Med risk för att jag minns fel så var de dock en mörkare än den gråa färg som syns på vad som ser ut som en t-shirt på MGM. Det skulle alltså lika gärna kunna vara så som han var klädd vid gripandet, för han borde som sagt inte ha daktats på anstalt eftersom han inte är placerad i anstalt än.
Citat:
Sida 1586
Polis går in i Johans lägenhet på Västgötagatan 23A i Katrineholm med anledning av att han ska frihetsberövas i ärendet. Polis har nyckel till bostaden och går in tyst, när polis kommer in sitter Johan i sovrum/vardagsrum med hörlurar på och med en bärbar dator i knät. Johan har ett par mjukisbyxor, strumpor och en t-shirt på sig.
Dessvärre framgår inte färgen på kläderna. Men grå får väl sägas vara en inte alltför ovanlig färg på just mjukiskläder man bär hemma.
Studerar man hans bild i sitt CV framgår det att han tycks bära en rätt "generisk" enfärgad t-shirt utan några ytterligare detaljer. Min fördom om oss autister i allmänhet, och om JJ såsom en extremt introvärt person i synnerhet, är den att de sällan lägger överdrivet mycket tid på saker som rör mode, utan fokuset ligger snarare på funktionalitet och bekvämlighet. Smålustig anekdot för övrigt: även jag har sökt tjänst som arkivarieassistent.
De gånger jag har fotograferats av snuten har det dessutom alltid skett i mina kläder jag gripits i. Hur det förhöll sig på anstalten när jag inställt mig minns jag däremot inte just nu, men jag tror inte jag fotograferades i Kriminalvårdens kläder då heller.
Gjorde ett litet försök till någon slags
jämförelsebild.
För övrigt beställde jag innehållsförteckningarna till de båda tilläggsprotokollen som jag bör ha i min brevlåda lagom till helgen förutsatt att det skickas under morgondagen. I den bör det dels framgå om något av dessa innehåller aktuell bild, men det kan även vara användbart för andra i tråden i syfte att plocka ut exempelvis enbart det sista förhöret med JJ, vilket om man har "tur" inte behöver vara på fler än 9 sidor varför det också går att få hemskickat gratis.
Jag återkommer när jag fotograferat av dessa såvida de inte hinner dyka upp innan.