2026-08-18, 20:19
Medlem
Vi får inte glömma att oavsett om han är mördaren eller ej så har han släpat stackars Gärd, liggandes där ymnigt blödande med krossad skalle, med ansiktet i marken och golvet ända in i ladan och därigenom gömt henne från omgivningen precis bredvid Tor.

Är hans berättelse sann så är han ändå en vedervärdig människa för det han gjorde där på gården och för att han inte försökte hjälp Gärd direkt efter attacken och slå larm.

Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag tycker också synd om mgm. Han verkar ha varit väldigt ensam. Beskrivs som snäll och lätt att utnyttja av andra. Fåordig, blyg, nervös i sociala sammanhang. Man får absolut ha empati med honom och det är svårt att tro att han är mördaren. Kan han vara medhjälpare?
Varför flyttade han till Frösön, Östersund efter Härnösand?
Citera
2026-08-18, 20:19
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadfisheyes
Vad har slaskpressen för källa till påståenden som "När polisen visar en annan övervakningsfilm från en bankomat samma dag som mordet där den misstänkte syns på bild säger han: ”Det är absolut inte jag”."? Detta saknas i FUP.

Tilläggsprotokollet från i fredags(?) där också analysen av väskan finns med. Det är inte publicerat on-line än vad jag vet.

Edit:

Fast det är inte med på den lista som skribenten banal fick av tingsrätten igår:

"Utöver tidigare åberopad bevisning åberopas även följande till styrkande av
åtalade gärningar:
• NFC sakkunnigutlåtande (tilläggsfup 2 sid 3-29 )
• PM hantering av gods efter säkringstillfället med bilagor (tilläggsfup 2
sid 30-37)
• PM skoavtryck (tilläggsfup 2 s 38-39)
• Förhör med Christer Pedersén (adress se bilaga), tidigare
kriminaltekniker i aktuellt ärende, angående hur aktuella beslag/spår
har hanterats för att motbevisa att kontaminering skett avseende
misstänkts DNA i Gärds väska (tidsåtgång ca 15-20 minuter)
• Förhör med Per Lockner (adress se bilaga), tidigare hundförare i
aktuellt ärende, angående hur aktuella beslag/spår har hanterats för att
motbevisa att kontaminering skett avseende misstänkts DNA i Gärds
väska (tidsåtgång ca 10 minuter)."

- (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas
Senast redigerad av Kryckmannen 2026-08-18 kl. 20:24.
Citera
2026-08-18, 20:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Apropå BÖ , var och hur bodde hon innan hon fick ärva gården? Men det kanske är sekretess på den saken? Fick Inger någon sorts kompensation för att hon inte fick någon del i gården? Jag har lite svårt för att Inger inte skulle få någonting alls.Fast det har ju förstås inte med mordutredningen att göra.
Det framgår FUPen att de delade arvet lika och att taxeringsvärdet på gården räknades av mot kontanta tillgångar när de delades.

Det verkliga värdet på gården var rimligen högre, så BÖ gick 'vinnande' ur det hela, men fick inte så mycket kontanter som systern.

Både BÖ och systern var inte helt nöjda med detta enligt uppgifter i FUPen.
Citera
2026-08-18, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Vi får inte glömma att oavsett om han är mördaren eller ej så har han släpat stackars Gärd, liggandes där ymnigt blödande med krossad skalle, med ansiktet i marken och golvet ända in i ladan och därigenom gömt henne från omgivningen precis bredvid Tor.

Är hans berättelse sann så är han ändå en vedervärdig människa för det han gjorde där på gården och för att han inte försökte hjälp Gärd direkt efter attacken och slå larm.

En människa som begått en vedervärdig handling.

Om det var han som mördade dem, så tror jag utifrån förhören med vänner, bekanta och släkt att något rann över och exploderade, något han stängt inne i alla år, då han aldrig kunnat uttrycka sig eller säga ifrån.
Citera
2026-08-18, 20:23
Medlem
mgm är sjuk och ska inte vara på fri fot!
Föräldrarna var poliser och han släpade in en döende kvinna in i en lada och höll tyst i 21 år!!
Kolla upp allt brottsligt som hänt i närheten av alla platser han bott för den här mannen är kapabel till det mesta!
Bura in skithögen och kasta nyckeln!
Citat:
Jag tycker också synd om mgm. Han verkar ha varit väldigt ensam. Beskrivs som snäll och lätt att utnyttja av andra. Fåordig, blyg, nervös i sociala sammanhang. Man får absolut ha empati med honom och det är svårt att tro att han är mördaren. Kan han vara medhjälpare?
Varför flyttade han till Frösön, Östersund efter Härnösand?
Citera
2026-08-18, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av betsida
Det är ju jättemärkligt att säga så. Om nån av mina föräldrar inte svarade i telefon så skulle jag ju utgå ifrån att dom skadat sig/blivit sjuka. Absolut inte utgå ifrån att dom blivit mördade, o säga att om jag inte hör av mig inom 20 min, så ring polisen. Jättemärkligt.
Fast hon har ju förklarat att en av dem skulle hört av sig/svarat ifall den ene blivit sjuk eller skadat sig. Så inte särskilt märkligt att tänka att de råkat ut för ett brott när varken T eller G svarar på två dagar. Vissa har också närmare till katastroftankar än andra.

Det enda som är jättemärkligt är hur den misstänkte mannen lever som ett spöke utan att göra något som helst avtryck på sin omgivning under 45 år.
Citera
2026-08-18, 20:42
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av betsida
Det är ju jättemärkligt att säga så. Om nån av mina föräldrar inte svarade i telefon så skulle jag ju utgå ifrån att dom skadat sig/blivit sjuka. Absolut inte utgå ifrån att dom blivit mördade, o säga att om jag inte hör av mig inom 20 min, så ring polisen. Jättemärkligt.

Och förutsätta att det eventuellt finns en mördare/fara kvar på platsen. Då borde BÖ ringt polisen så fort hon blev misstänksam och inte utsatt sig själv för den faran. Det hon säger är ju i princip: "Jag misstänker att något hemskt har hänt mina föräldrar, jag går dit nu, risken finns att det händer mig också så larma polisen om jag inte hör av mig".
Citera
2026-08-18, 21:09
Medlem
Sida 62 i FUP. Fotografi av Gärds prylar som man slängt in under huset.

På fotografiet finns hennes armbandsur, vilket verkar avslitet från armen. Det är inte uppknäppt utan har lossnat i den del som fäster i själva uret. Hur hände detta? Har det varit handgemäng mellan Gärd och MGM eller har det hänt när MGM först försökt släpa hennes kropp i händerna, innan han insåg att det nog blir lättare om jag släpar henne i benen (vilket blir då han avsätter DNA på strumpbyxorna)?

Intressant detalj.
Citera
2026-08-18, 21:18
Medlem
Citat:
S. 1427
Förhör med RT
Tycker han ger en väldigt bra beskrivning av JJ och han säger även att JJ blev intresserad av just Volvo från att inte ha haft något bilintresse alls, och tror att det var registringsbevis som mgm letade efter. Ägde Tor någon Volvo?
Vem är RT.
Citera
2026-08-18, 21:25
Medlem
Larasofts avatar
Vad är det för dna som avsatts?
Citera
2026-08-18, 21:38
Medlem
Turgenjevs avatar
Citat:
Vem är RT.
En av JJs klasskamrater från grundskolan. Förhöret börjar på sidan 1427 i fup:en.
Citera
2026-08-18, 21:45
Medlem
Citat:
Vem är RT.

Tror det är en barndomsvän eller skolkamrat. Ville inte skriva ut hela namnet av hänsyn till personen men förhöret finns i fup.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in