2018-08-29, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
GH och ML kan ha flugit under radarn för att inte bli DNA topsade, dom flyttade från ön rätt snabbt efter morden och DNA topsningen kom väl först flera år i efterhand.
Man gjorde vad jag vet inte masstopsning av personer i Brattås, det spelar inte någon roll om du DNA topsar 500 personer även om det går att utesluta rätt många på det sättet.
Det borde vara relativt enkelt att hitta Brattåsmördaren då denne fanns i parets närhet, iaf om man DNA testar alla som Tor haft kontakt med sista halvåret i livet så är jag övertygad om att polisen får en DNA träff.
Trist att man inte kan få reda på om dom är topsad. Låter på podden iaf enligt barbro som att nån ang pirerna är topsad i efterhand. Skulle tro det är ML.
Citera
2018-08-29, 22:49
Medlem
En tanke om hur dom blev funna. Tor var döljd med kläder så bra att han inte hittades på flera timmar. Ganska bra om man vill dölja/fördröja brottet. Gerd var bara täckt med en jacka.
Meningslöst för att dölja henne så vad var syftet?
Citera
2018-08-30, 21:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Norke
En tanke om hur dom blev funna. Tor var döljd med kläder så bra att han inte hittades på flera timmar. Ganska bra om man vill dölja/fördröja brottet. Gerd var bara täckt med en jacka.
Meningslöst för att dölja henne så vad var syftet?

Sedan är det konstigt att man orkade flytta på Tors kropp, en ensam mördare hade väl knappast orka detta ???
Tor var ju en kraftig man.
Det måste ha varit svårt även om man var två, att flytta en död kropp är inte lätt, har själv provat med en docka i HLR utbildning. Det är därför många väljer att stycka kroppar efteråt för att man inte kan gömma kroppen.

Mordet på Gerd skedde troligen i hast medan mordet på Tor var planerat.
Kanske såg Gerd rent av när dom dolde Tors kropp och så fick man panik och dödade Gerd i hast.

Mördaren kan knappast ha agerat på egen hand, i såna fall måste det ha varit en väldigt stark person. Det hade då varit mer logiskt att stycka Tor om man vill dölja honom för att få mer tid på sig.
Varför tog mördaren bara Gerds bankomat kort men inte Tors som låg på sängen ?
Mördarna hade väl letat i Tors papper som jag fattar det men även i Gerds handväska.

Enligt mig så fick mördaren troligen med sig exakt det man behövde för att dölja brottets motiv och därför är det svårt att lösa idag.
Senast redigerad av BerraSWE 2018-08-30 kl. 22:01.
Citera
2018-08-30, 22:56
Medlem
Citat:
Sedan är det konstigt att man orkade flytta på Tors kropp, en ensam mördare hade väl knappast orka detta ???
Tor var ju en kraftig man.
Det måste ha varit svårt även om man var två, att flytta en död kropp är inte lätt, har själv provat med en docka i HLR utbildning. Det är därför många väljer att stycka kroppar efteråt för att man inte kan gömma kroppen.

Mordet på Gerd skedde troligen i hast medan mordet på Tor var planerat.
Kanske såg Gerd rent av när dom dolde Tors kropp och så fick man panik och dödade Gerd i hast.

Mördaren kan knappast ha agerat på egen hand, i såna fall måste det ha varit en väldigt stark person. Det hade då varit mer logiskt att stycka Tor om man vill dölja honom för att få mer tid på sig.
Varför tog mördaren bara Gerds bankomat kort men inte Tors som låg på sängen ?
Mördarna hade väl letat i Tors papper som jag fattar det men även i Gerds handväska.

Enligt mig så fick mördaren troligen med sig exakt det man behövde för att dölja brottets motiv och därför är det svårt att lösa idag.
Fotspåren talar ju för en medgärningsman och det skulle nog underlätta. Vet dock inte om dom behöver vara spec starka. Bara Gerds kropp flyttades utifrån till verkstaden. Hon hade släpats enligt spår men det kan bero på att man undviker nedfläckning och det obehag det nog skulle vara att bära en död kropp.
Citera
2018-08-30, 23:02
Medlem
Någon annan som har någon ide varför man lägger en jacka över gerd. För mig tyder det på nån typ av empati.
Citera
2018-08-31, 01:46
Avslutad
Citat:
Någon annan som har någon ide varför man lägger en jacka över gerd. För mig tyder det på nån typ av empati.

Vems var kläderna som lades över deras kroppar, togs dom från huset eller kan det rent av vara GMs kläder ?
Vem springer tex runt och täcker över kläder på okända offer ?
Det är uppenbart att offret kände GM med tanke på agerandet. En tjuv skulle inte ta den tiden på sig, han skulle leta efter värdesaker och sedan lämnat platsen.
En som däremot letar efter viltiga dokument behövde mer tid på sig och kan därmed ha köpt värdefull tid genom att gömma kropparna.
GMen har sedan lämnat villospår och försvårat utredningen med bland annat bankomatkortet.
Så morder var troligen väl planerat, iaf var det kyligt utfört utan att man riktigt vet motivet.
Citera
2018-08-31, 21:59
Medlem
Citat:
Vems var kläderna som lades över deras kroppar, togs dom från huset eller kan det rent av vara GMs kläder ?
Vem springer tex runt och täcker över kläder på okända offer ?
Det är uppenbart att offret kände GM med tanke på agerandet. En tjuv skulle inte ta den tiden på sig, han skulle leta efter värdesaker och sedan lämnat platsen.
En som däremot letar efter viltiga dokument behövde mer tid på sig och kan därmed ha köpt värdefull tid genom att gömma kropparna.
GMen har sedan lämnat villospår och försvårat utredningen med bland annat bankomatkortet.
Så morder var troligen väl planerat, iaf var det kyligt utfört utan att man riktigt vet motivet.
Har för mig att tor var täckt med oljerockar och liknande. Kan nog vara nått som hängt inne i verkstaden. Gerd hade man lagt en jacka över gissar över huvudet eftersom barbro säger nått att hon tänker varför ligger hon sådär. Hon ser alltså inte direkt att hon är död men hon syns direkt när hon öppnar dörren. Att Tor var övertäckt fyllde ju syftet att fördröja upptäckten. Men Gerd syntes ju endå så jag tror det säger nått om GM
Citera
2018-09-01, 11:00
Medlem
Min teori angående hur kropparna var täckta är;
GM mördar först Tor och försöker gömma honom så pass mycket att inte Gerd eller någon annan ska hitta honom, kanske tro att han är och jagar eller ute i skogen för att tjäna tid dels för att fly men även för kunna hitta de dokument (jag misstänker någon form av tomtkarta eller liknande från Lantmäteriet eller ett papper om en överenskommelse om tomterna) som skulle kunna peka mot GM.

När sen Gerd upptäcker GM då är mordplanen ruckad och GM måste fatta ett snabbt beslut som inte var planerat *Döda Gerd* förmodligen blir det inte lika lätt som med Tor som mördaren hade garanterat stort agg mot utan därav att GM ombesörjt täckt henne med en jacka. Här har det nog blivit stressigt för mördaren när han har 2 mord på sig vilket även tyder på papprerna som slängt vid stigen förmodligen på väg mot barrvägen genom skogen.
Citera
2018-09-01, 11:03
Medlem
http://www.worldkustom.com/blogflash/english-brattasmordets-valiant-utredd-tack-vare-worldkustoms-lasare/

har folk läst detta?
Citera
2018-09-01, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
http://www.worldkustom.com/blogflash/english-brattasmordets-valiant-utredd-tack-vare-worldkustoms-lasare/

har folk läst detta?
Intresant hade missat det här. Fortfarande intresant i utredningen är väll den röda bilen (ev volvo 740/745)
Citera
2018-09-02, 00:20
Avslutad
Citat:
Intresant hade missat det här. Fortfarande intresant i utredningen är väll den röda bilen (ev volvo 740/745)

Har själv haft kontakt med LÅK och han jobbar så vitt jag vet vidare på morden som frilansare, dock vet jag inte i hur stor utsträckning men att det kunde komma nyheter om mordet senare i år.
Tror han skulle kolla upp vissa ledtrådar i Brattås som dykt upp i Flashback tråden, om det ger någonting vet jag inte men troligen har polisen missat både GH och ML under sina utredningar trots att dom var grannar med offret.
Citera
2018-09-02, 10:58
Medlem
Förmodligen är det någon som haft någon gift som haft en älskare eller liknande och man åkt in där för att vara "ifred"

Hade varit intressant höra anledningen varför den kunde uteslutas helt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in