2019-03-13, 14:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Ja det blir mycket intressant. Bara att hoppas att det är GM som avsatt DNAt.

Jag har läst hela tråden och finner den där ML klart inressant. Misstänker att det är han också som GW har som huvudmisstänkt.

Själv tror jag dock på yngre personer än så, främst pga skomodellerna. Eventuellt ett ”vanligt” rånmord.

Antingen var det hans son eller fru som hade dom små fötterna, kan också vara den andra grannen. Kanske någon som stod utanför när det hela hände och undrade vart han tog vägen, mordet på Gerd måste ha varit det värsta brottet. Tror inte en okänd GM hade mördat henne.
Citera
2019-03-13, 15:31
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Antingen var det hans son eller fru som hade dom små fötterna, kan också vara den andra grannen. Kanske någon som stod utanför när det hela hände och undrade vart han tog vägen, mordet på Gerd måste ha varit det värsta brottet. Tror inte en okänd GM hade mördat henne.
Blir väldigt intressant att se.
Tyvärr tror jag det blir svårt att få någon dömd men för mig räcker det att få en bättre bild över motiv och vilka som var inblandade.

Ska jag tippa så är mördaren nämnd i tråden men DNA-träffen kommer bli på fru/flickvän/kusin/son som drogs in i det. Förhoppningsvis pratar denna om vad som hände, mördaren lär dock inte erkänna något.

Tror också att det, föga förvånande, lär visa sig att polisen har klantat sig oerhört och att mördaren skulle hittats väldigt mycket tidigare.
Citera
2019-03-13, 15:34
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE

Enligt min bedömning så är båda skorna av ungdomskaraktär. Bedömer att det är en man (stl 44-45) och en kvinna (stl 38 samt tjejigt utseende på skorna). De var mellan 18-30 år när brottet begicks och således runt 32-44 år gamla i dagsläget.
Citera
2019-03-14, 12:24
Medlem
Intressant utveckling som sagt https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=7169992

Dessa 20 personer man kanske kan få en indikation vem som är inblandad även om jag redan tror polisen har sina misstankar mot ML och/eller Gunnar.

Jag har mer hopp att man även kan söka på släktforskningsidor i detta ärende för det var väl tillåtet nu med?
Citera
2019-03-14, 15:30
Medlem
Sitter och skumläser i denna tråd och fattade intresse att få reda på vem en av personerna som det spekuleras om i tråden var. Gedigen militär utbildning i specialförband, utlandsmissioner och som arbetat på KA5.
När jag får reda på namnet på personen går det en kall rysning i min kropp...

I mitten på 90-talet gjorde jag värnplikten på KA5 i Härnösand.
En dag skulle vi få information om möjligheten att göra utlandstjänst och vi skulle få besök av en veteran i sammanhanget.

Personen som kom var major till graden (om jag kommer ihåg rätt) och drog igång sin föreställning. Han berättade om sin bakgrund, sin militära utbildning samt vad han varit med om under sitt yrkesliv.

Jag kommer mycket väl ihåg denna person och har flera gånger berättat om honom för andra. Det som skulle vara en information om utlandstjänst visade sig vara en uppvisning i narcissism där han överdrev, skröt etc om i princip hur tuff och hård han var och vad mycket han varit med om och som han gjort. Den ena historian efter den andra drog han fram för oss endast för att vi skulle bli imponerad av honom som person. Självcentrerad, skrytsam och oempatisk är några ord som jag kan beskriva honom som.
Jag kommer ihåg att jag uppfattade honom som mycket obehaglig och flera andra jag pratade med efteråt var oförstående hur denna person kunnat göra en militär karriär och blivit antagen till officersutbildning från första början.
Han var en person som alla varningsklockor borde ha ringt vid antagningsintervjuerna och en psykolog borde ha stoppat honom från att komma i närheten av den miltära yrkesbanan.

Det citat som jag kommer ihåg bäst var när han med ett leende beskrev en av sina utlandsmissioner (kan ha varit Kongo) och vad som varit bra med dessa med "...och så fick man ju knäppa några negrer också..."
Detta helt utan någon sort form av ironi, humor eller liknande.

Denna mannen var GH.
Citera
2019-03-14, 16:39
Avslutad
Står ännu mer om morden i dagens tidning Allehanda Västernorrland, känns som en tidsfråga innan man har ett namn och perfekt matchning av DNA.
Visst är det också märkligt att denne GH skulle ha skiljt sig strax efter morden och flyttat mot Stockholm, liksom hans granne ML som flyttade längst söderut i Sverige.
Varför fick man så bråttom att lämna ön och dessutom lämna fru och barn kvar ?
Detta efter vad jag förstår en lång och utdragen tvist med grannen TÖ som vad jag vet aldrig löstes juridiskt vad gäller pirer och båthus.
Frun verkar numera ensam bo kvar där på Brattås, sonen bodde väl där förra året men verkar ha flyttat till Sundsvall och GH har hus i Axmar.
GH verkar gilla att bo vid havet.
Citera
2019-03-14, 18:35
Medlem
Diversifierats avatar
Ska vi hoppas på ett gripande inom två veckor?
Citera
2019-03-14, 20:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Ska vi hoppas på ett gripande inom två veckor?

Vet inte hur snabbt topsningen går och det räcker ju att man hittar tex en broder eller syster eller son så kan man vara nära nog. Skulle ändå tro att det tar minst ett par månader, dubbelmorden i Linköping blir intressant att följa också.
Citera
2019-03-18, 21:02
Medlem
TeddyoFreddy1s avatar
Har det spekulerats tidigare om dottern (som numera bor i Tors hus) och dennes sambo haft motiv? Förutom motivet att få ärva en massa mark och pengar? Öbergs-släkten är ju kända att bli runt 100 år gamla. Vem är Barbros sambo? Fläckfritt förflutet? Vilken skostorlek har dom? M t p att det pratas så himla mycket om de där skoavtrycken. Har svårt att förstå hur man kan bo kvar i ett hus där ens förälder blivit mördad. Hade Tor gjort något som fick dottern att hysa agg mot honom? Var Tor änkling när han träffade Gun?
Citera
2019-03-18, 21:09
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeddyoFreddy1
Har det spekulerats tidigare om dottern (som numera bor i Tors hus) och dennes sambo haft motiv? Förutom motivet att få ärva en massa mark och pengar? Öbergs-släkten är ju kända att bli runt 100 år gamla. Vem är Barbros sambo? Fläckfritt förflutet? Vilken skostorlek har dom? M t p att det pratas så himla mycket om de där skoavtrycken. Har svårt att förstå hur man kan bo kvar i ett hus där ens förälder blivit mördad. Hade Tor gjort något som fick dottern att hysa agg mot honom? Var Tor änkling när han träffade Gun?

Jag har också haft tankar på dottern, just eftersom även jag tycker det är en smula märkligt att bo kvar.

Men det jag tycker talar mest emot dottern och hennes ev sambo är att man även mördade Tors särbo, samt hur mordet på särbon gick till. Talar för att mördaren inte var någon insider enligt mig.
Citera
2019-03-18, 21:35
Medlem
Diversifierats avatar
En viktig del av modus operandi är ju att man gömt kropparna (och även gärds tillhörigheter). Inte jättenoga, men ändå. Man har velat fördröja upptäckten av kropparna, särskilt av Tor som var betydligt mer dold än Gerd.

Antingen så har man ju gömt Tor först, och sen bara gömt gärd slarvigt för att hennes blod ändå var på golvet.

Eller så har man gömt Tor efter det att Gärd dödades. För att han initialt ska få skulden till Gärds död och därmed vinna lite tid.

Eller så finns det nån tredje förklaring som inte är uppenbar.

GM inser ju att Tors bil är hemma och att anhöriga därför kommer att söka runt på gården när han blir saknad.

Gm vill vinna tid. Antingen för att fly eller för att söka igenom huset antar jag.
Citera
2019-03-18, 21:36
Avslutad
Rekomenderar mittmedias pod om brattåsmorden, https://blogg.mittmedia.se/ibrottetsspar/. Behandlar spåret om dottern relativt ingående och även om en del omständigheter kan se märkliga utifrån så tror jag inte på det spåret efter lyssnat på podden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in