Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-05, 10:45
  #1357
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Ibland får jag en känsla av att mordet var planerat, kanske av flera personer i Brattås, men att mördaren/mördarna missade att Gerd var där.

Vittnen hade ju sett en bil stå på Tors gård vid 0900 tiden, innan Tor åkte iväg nånstans. Och då var ju inte Gerd där. Sedan när hon kom så kom hon ju med cykel. Så det är väl anledningen till att de missade att Gerd var där.
Citera
2018-05-06, 01:00
  #1358
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Vittnen hade ju sett en bil stå på Tors gård vid 0900 tiden, innan Tor åkte iväg nånstans. Och då var ju inte Gerd där. Sedan när hon kom så kom hon ju med cykel. Så det är väl anledningen till att de missade att Gerd var där.

Jag tror inte ärendet på morgonen hade något med mordet att göra?
Mötet med mördaren kan däremot mycket väl ha funnits inbokat i Tors anteckningsblock, om han nu hade ett sådant, därför man sökte igenom huset efter detta. Det hade annars varit lätt att veta vem Tor skulle träffa. Det är också troligt att man var där dagen efter för att fortsätta leta bevis samt kolla att Tor och Gerd faktiskt var döda samt röja undan spår.
Därför tror jag även på en mördare som var väl bekanta med offren, hen ville inte lämna några spår efter sig.
Citera
2018-05-06, 10:01
  #1359
Medlem
Om polisen hade tänkt och utrett enligt bok så torde många ledtrådar kunnat leda till en misstänkt.

Tex kontrollerat alla närboendes bankkonton om penninguttag (10000 kr) under tid. Detta borde kunna göras även i dag.
Även kontroll av andra utgifter såsom märkliga penninguttag samt bensinkort utförda inom relevant tid inom ramen för mordens utförande/upptäckande.
Man borde även på ett mycket diskret sätt höra sig för hos de äldre boende på Barrvägen utan att försöka få dem till att vara några vittnen om deras tankar och synpunkter. Som sagt var att vara väldigt diskreta och hänsynsfulla då många är rädda att bli inblandade och vill leva i lugn och ro.
Citera
2018-05-06, 16:15
  #1360
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paapen
Om polisen hade tänkt och utrett enligt bok så torde många ledtrådar kunnat leda till en misstänkt.

Tex kontrollerat alla närboendes bankkonton om penninguttag (10000 kr) under tid. Detta borde kunna göras även i dag.
Även kontroll av andra utgifter såsom märkliga penninguttag samt bensinkort utförda inom relevant tid inom ramen för mordens utförande/upptäckande.
Man borde även på ett mycket diskret sätt höra sig för hos de äldre boende på Barrvägen utan att försöka få dem till att vara några vittnen om deras tankar och synpunkter. Som sagt var att vara väldigt diskreta och hänsynsfulla då många är rädda att bli inblandade och vill leva i lugn och ro.

Att det är en undermålig utredning råder nog inga tvivel om, i Brattås podcasten kallade man utredarna för kleti och peti.
GW har också sagt att mördarna borde skicka en tårta till polisutredningen.
Utredarna har tidigare sjabblat i fall som Eva mordet i Kramfors och Tomas Quick.

Att det är minst 2 inblandade råder inga tvivel om. själv tror jag dom var två st ihop vid minst 1 tillfälle på gården vid morddagarna. Om det var 1 eller 2 mördare låter jag vara osagt, kan mycket väl vara så att dom dräpte Gerd tillsammans, iaf kan man utgå ifrån att mördaren hade en medhjälpare vid någon av dagarna innan 2a Juni 2005.

Det kan också vara så att någon lurar polisen så att man ska tro att det är 2 inblandade i det hela, men rent logiskt så hänger det faktiskt bättre ihop med att man var minst två stycken på platsen, fotspåren tyder ju på det och jag tror inte en kvinna hade fixat att bära kropparna själv tex.
Citera
2018-05-11, 10:02
  #1361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paapen
Om polisen hade tänkt och utrett enligt bok så torde många ledtrådar kunnat leda till en misstänkt.

Tex kontrollerat alla närboendes bankkonton om penninguttag (10000 kr) under tid. Detta borde kunna göras även i dag.
diskreta och hänsynsfulla då många är rädda att bli inblandade och vill leva i lugn och ro.

Jag tror att enkel koll på mobiltrafiken hade kunnat utesluta eller gjort så att man kunnat gripa en misstänkt.

Dottern och brodern är väl dom enda som varit kallade på förhör vad jag vet ?

Är dock osäker på om dom 10.000kr öht hade något med mordet att göra.
Varför skulle den eventuella mördaren lämna dessa pengar efter sig ?

Dock kan det mycket väl ha varit ett villospår precis som med bankomatkortet.

Att man mördade Tor berodde på något annat än enbart pengar, men mördaren ville få polisen att tro att det var ett simpelt rånmord men misslyckades med detta då man lämnade 10.000kr efter sig.

Samtidigt är det också väldigt märkligt varför man ändå väljer att lämna pengarna om det inte fanns ett hemligt kassaskåp som polisen missat.
Citera
2018-05-18, 18:13
  #1362
Medlem
Snart 13 år sedan morden begicks.

Det vi på flashback vet är följande:

Tor och Gerd mördades av någon bekant.
Motivet är med stor sannolikhet någon mark konflikt nere vid Barrvägen vid havet.
Mördaren/mördarna känner väl till terräng och omgivningarna.
Mördaren är mentalt avtrubbad dels att ha utfört morden dels att kunna gå vidare i sitt liv.
Mördaren har säkert stora likheter som Peder Madsen dvs psykopat så han kan iskallt neka till gärningen och dupera omgivning och familj.
Tänkbara kandidater är H och M som har byggt pirar och båthus på Tors mark utan förmodligen lov.
Vi vet inte om dessa H och M har varit inne på något förhör eller om de blivit topsade.
Både H och M har skilt sig och flyttat från ort en.
Citera
2018-05-22, 11:19
  #1363
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paapen
Snart 13 år sedan morden begicks.

Det vi på flashback vet är följande:

Tor och Gerd mördades av någon bekant.
Motivet är med stor sannolikhet någon mark konflikt nere vid Barrvägen vid havet.
Mördaren/mördarna känner väl till terräng och omgivningarna.
Mördaren är mentalt avtrubbad dels att ha utfört morden dels att kunna gå vidare i sitt liv.
Mördaren har säkert stora likheter som Peder Madsen dvs psykopat så han kan iskallt neka till gärningen och dupera omgivning och familj.
Tänkbara kandidater är H och M som har byggt pirar och båthus på Tors mark utan förmodligen lov.
Vi vet inte om dessa H och M har varit inne på något förhör eller om de blivit topsade.
Både H och M har skilt sig och flyttat från ort en.


En grej jag tänkt på är varför eldade man inte helt enkelt upp gården efteråt ?
Madsen sänkte ju tex sin ubåt i hopp om att förstöra bevis.
Citera
2018-05-22, 11:44
  #1364
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
En grej jag tänkt på är varför eldade man inte helt enkelt upp gården efteråt ?
Madsen sänkte ju tex sin ubåt i hopp om att förstöra bevis.

Iskall beräkning, att vinna så mycket tid innan upptäckt. Skulle man tutta på i samband med morden skulle man kanske riskera en tidigare upptäckt. Skulle man tutta på vid ett senare tillfälle likaså.
Citera
2018-05-22, 13:39
  #1365
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paapen
Iskall beräkning, att vinna så mycket tid innan upptäckt. Skulle man tutta på i samband med morden skulle man kanske riskera en tidigare upptäckt. Skulle man tutta på vid ett senare tillfälle likaså.

Gärningsmannen hade iaf en medhjälpare om man ska tro fotspåren, så det är ju minst 2 stycken inblandade. Det känns också givet med tanke på brevet som kom in till podcasten där lojaliteten hade förändrats mellan mördaren och medhjälparen.
Tyvärr ville ju inte medhjälparen avslöja mördaren helt och hållet i brevet, kanske denne ännu fruktar för sitt liv om något kommer fram då hen vet vad mördaren är kapabel till.
Eller så var brevet inskickat av mördaren i hopp om att förvilla polisen ännu mer.
Dock borde mördarna vara rätt gamla nu om man utgår från att dom var något år yngre än Tor, skulle tippa på att dom var i 50-60 års åldern vid den tiden, tror inte Tor hade kontakt med så mycket yngre människor i varken jobb eller privat.
Det skulle rent teoretiskt vara intressant att veta vad mördarna kan få för straff så här långt efteråt, går det ens att få fram tillräckligt med bevis även vid ett erkännande.
Citera
2018-06-01, 07:27
  #1366
Medlem
13 år

RIP Tor och Gerd
Citera
2018-06-01, 09:58
  #1367
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paapen
13 år

RIP Tor och Gerd

Hoppas mördaren mår mycket dåligt en dag som denna.
Fast dom blev väl mördade den 31 och hittades döda den 1a Juni som jag förstått det.
Så deras dödsdag var troligen den 31a.
Sorgligt att mördaren fortfarande går fri.
Någon har dräpt två människor om livet och lever vidare som inget hänt.
Citera
2018-06-01, 11:21
  #1368
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Hoppas mördaren mår mycket dåligt en dag som denna.
Fast dom blev väl mördade den 31 och hittades döda den 1a Juni som jag förstått det.
Så deras dödsdag var troligen den 31a.
Sorgligt att mördaren fortfarande går fri.
Någon har dräpt två människor om livet och lever vidare som inget hänt.

Hur vet du att gärningsmannen, eller gärningsmännen om det var flera, lever vidare som om ingenting har hänt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback