2011-09-25, 00:53
Medlem
Imorn är det dags för LASEK. Galet mycket man sett fram emot det här alltså! Återkommer med info om hur det gick.
Citera
2011-09-27, 15:34
Medlem
LASEK gjordes som sagt i söndags. Själva operationen i sig var faktiskt mycket "bekvämare" än jag trodde den skulle vara. Var rätt så orolig över allt pill i ögonen etc. Men när man väl låg där, med lugnande i sig och tonvis med bedövning droppandes i ögonen så var det bara chilla på, bara en massa suddiga saker som hände framför ögonen och man kände ju absolut ingenting!

Blev rätt förvånad också då jag direkt efter hade överraskande bra syn på högerögat, blandning av "perfekt" och suddig syn, ungefär. Var, och är inte heller, speciellt ljuskänslig. Det är lite jobbigt visst, men bara något ansträngande. Inte som jag trodde att det skulle vara, ungefär att dö så fort jag kom i kontakt med ljus. Så det var ju en trevlig överraskning iaf.

Lite mer allmänt day by day:
I söndags var det hur lugnt som helst... tills bedövningen avtog. :C God damn. Iaf vänster öga. Höger ögat har var glatt och smärfritt och rätt bra syn. Vänster öga höll på att ta död på mig, brände även till när jag droppade mina oftaquix så var väl nått i ögat där, skrev till doktorn och han sa att jag skulle droppa en OXB i ögat, much better. Knaprade lite citadon också.
Synen suddig på vänster, något dubbelseende, höger öga väldigt "bra" syn som sagt.

Måndag smärta igen, vänsterögat jävlades fortfarande medans höger tycker det här är huuur kul som helst. En till droppe OXB i vänster på morgonen och en citadon. Bränner fortfarade lite i vänster öga när jag droppar oftaquix. Senare unde dagen avtar smärtan i vänster, det bränner inte heller av oftaquixen, så det är ju bra. Börjar komma lite skavkänsla i båda ögonen mot kvällen, droppar voltaren efter middagen och på kvällen + citadon. Tycker voltaren dropparna är jävligt värdelösa däremot, verkar inte dämpa smärtan alls.

Idag tisdag, skavkänslan är helt borta! Wuuuh. Fast, nu istället utbutt av att ögonen tycker det börjar bli lite väl med linserna nu. Istället för skavkänsla är det mer en sån där.. ja, svårt att beskriva. Folk som haft linser vet väl, man har haft dom på sig för länge bara liksom. Ögonen är något röda, men inte knallröda eller så. Utan det är av linserna i'd guess. Förut när jag körde med linser var jag ju tvungen att ha 24 timmars linser bara för att kunna ha dom som vanligt, alltså under dagen och kanske sova med dom ibland. Så att ha på sig fyra dagar i rad... uihj. Får se om jag tar av mig dom imorn kväll, vill helst ha på mig dom tills på torsdag kväll däremot som rekommenderat.
Synen har bytts lite, nu ser jag bättre på vänster öga, medans höger har blivit lite suddig som vänster var sen i söndags, och lite mer halos på höger också, medans vänster inte har så mycket sånt.

Så, nu iväg och droppa lite mer fuktdroppar, kanske lite voltaren också. OXB vill jag helst undvika förutom i nödfall av extrem smärta/när jag ska ta ut linserna, för efter lite halvblindt googlande verkar den ju kunna skada ögonen vid "prolonged use", vet att det här inte är det men, det är ju ett jävligt starkt medel så kan ju försöka att inte använda allt för mycket iaf. Sen bara vila på, återkommer imorn eller torsdag kanske beroende på hur ögonen känns! Får hoppas allt det här är läsbart, inte helt lätt att korrekturläsa när ögonen är som dom är
Citera
2011-09-29, 05:25
Medlem
Har funderat ett tag på att göra en ögonoperation. Jag ser egentligen relativt bra, men har glasögon (som jag ytterst sällan använder). Jag kommer däremot på mig själv med att anstränga och kisa med ögonen för att läsa saker. Lider även ofta av spänningshuvudvärk. Mitt högra öga är betydligt sämre än det vänstra, och jag känner ofta en konstig "tryckkänsla" i höger öga. Det brukar även vara väldigt rinnigt.

Jag gick först i tankarna om att skaffa linser. Men det kanske är en enklare, och på lång sikt billigare lösning att operera ögonen?
Citera
2011-09-29, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N1kko
Har funderat ett tag på att göra en ögonoperation. Jag ser egentligen relativt bra, men har glasögon (som jag ytterst sällan använder). Jag kommer däremot på mig själv med att anstränga och kisa med ögonen för att läsa saker. Lider även ofta av spänningshuvudvärk. Mitt högra öga är betydligt sämre än det vänstra, och jag känner ofta en konstig "tryckkänsla" i höger öga. Det brukar även vara väldigt rinnigt.

Jag gick först i tankarna om att skaffa linser. Men det kanske är en enklare, och på lång sikt billigare lösning att operera ögonen?

Om du har ett stabilt synfel och helst vill bli av med linser/glasögon så är det ju bara göra en förundersökning och se vad dom säger. Låter som om det skulle vara värt det, iaf.

Vidare till mig själv:

Nämnde visst inte det förra gången, men gjorde operationen på Koskelas i luleå. Hade först funderat på att åka söderut, typ S:t eriks eller liknande. Men efter förundersökningar, och möte med Timo (Koskela) så kändes det ändå bra att göra den här uppe. Anledningarna till att jag funderade på att åka söderut var ju erfarenhet, och utrustning. Båda fanns ju visst här redan, då han har utfört över 15000 operationer, och deras klinik i luleå är ju helt ny, även med senaste utrustningen. Sen också det att han nämnde något "nytt"/nyare som han gör, efter den lasrat klart så polerar han ögat på något sätt, mindre smärta och bättre läkning. Killen på memira som undersökte mig nämnde en kirurg dom hade som "gjorde något magiskt" så att folk inte hade ont alls.... jaha men kul, ska jag hoppas på att få han då? Betala extra för just han? Så, bra val var koskelas verkar det som iaf.

Day-by-day:

Onsdag vaknade upp med skavkänsla och ville verkligen dra ur linserna, men efter fuktdroppar blev det genast bättre, ingen smärta alls under dagen! Synen har blivit bättre, ännu mindre ljuskänslig. Hängde med några polare men blev lite för ansträngade med gameandet, fast då var tvn rätt starkt uppskruvad ändå också. Mer kombinationen av att koncentrera sig på den och försöka se + ljuset tror jag däremot.

Idag torsdag, dags att ta ut linserna senare! Ska bli riktigt skönt... hoppas jag hahah. Förhoppningsvis har det läkt bra där under så det inte skaver när man tar bort dom. Men känns som att ögonen borde bli en hel del piggare nu när jag slipper ha i linser osv. Synen har blivit ytterligare bättre, kan läsa text rätt bra nu utan att jag får helt extrem huvudvärk av det. Men på datorn är det fortfarande zooooooooom it up. Skulle vara helt lost utan hahah. Bara hoppas på att det blir ännu bättre tills ikväll så man kan gibba loss i BF3 betan
Citera
2011-09-30, 21:16
Medlem
Funderar själv på att lasra men har hört att det kan vara bra att resa ex. till USA och göra den där eftersom de har senaste maskinerna där än i Sverige?
Citera
2011-09-30, 21:33
Medlem
raugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbback
Funderar själv på att lasra men har hört att det kan vara bra att resa ex. till USA och göra den där eftersom de har senaste maskinerna där än i Sverige?
Vad är det för fel på de i sverige då?
Citera
2011-10-01, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbback

Du får tänka på att om du nu skulle få en komplikation när du rest hem igen så kan det bli mycket dyrt.

Dom maskiner som företagen har här är nog inte mycket sämre än dom i USA.
Citera
2011-10-01, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Vad är det för fel på de i sverige då?

Säkert inget fel förutom att de i USA är utavav senaste tekniken pågrund av att de hinner lasra flera tusen människor snabbare där så att maskinen betalar av sig snabbare och därmed hinner de först med att köpa in det senaste.

Citat:
Ursprungligen postat av hamre
Du får tänka på att om du nu skulle få en komplikation när du rest hem igen så kan det bli mycket dyrt.

Dom maskiner som företagen har här är nog inte mycket sämre än dom i USA.

Ja komplikationer är nog en risk man tar isåfall. Ja frågan är hur mycket sämre, ingen verkar ta upp vilka maskiner de kör med här i sverige. Läste på ett USA forum och där verkar folk ha mer koll.
Citera
2011-10-01, 18:25
Medlem
Gjorde min på koskelas i luleå, där använder dom en laser med 1000hz scanning, vilket så vitt jag vet är dom modernaste som finns just nu. De flesta större kliniker har nog varianter av dessa, skulle jag tro. Är väl bara höra av sig till dom och fråga annars!
Citera
2011-10-02, 00:07
Medlem
Mustards avatar
Jag är astigmatiker och har +0,75 på vänster och +2.75 på höger.

Jag ser skitgrumligt på högerögat även fast jag har linser. Nu går jag en Live-TV utbildning och måste filma en hel del. När man kör med öppen sökare ser jag ganska tydligt. Men vi filmar väldigt mycket ishockey där sökaren är för bara höger öga. Omöjligt att se om det är skärpa eller inte och pucken kan man ju glömma helt att få med i bild.

Har lidit av min dåliga syn länge nu och varit arg på att optikern sa att jag inte kan se perfekt med linser utan får nöja mig med att se "ok" när man tittar med båda ögonen. Om jag tittar på TV och sitter 2,5 meter ifrån den så kan jag inte tyde ett ord på undertexterna om jag blundar med vänster öga.

Att inte kunna filma var droppen som fick bägaren att rinna över och nu funderar jag allvarligt på operera högerögat då jag har fonder för ca 14 000.

Vad tror ni är den bästa operationen för mig? Och är det inte lite konstigt att en optiker inte kan fixa så man ser bra med linser?

Bor i Stockholm. Rekommendera gärna något bra ställe så ringer jag och bokar tid.
Senast redigerad av Mustard 2011-10-02 kl. 00:11.
Citera
2011-10-02, 13:39
Medlem
I stockholm är väl http://www.sankterik.se/ att rekommendera.
Citera
2011-10-08, 15:25
Medlem
någon som kan svara på hur lång tid efter en laser operation man får sminka sig? mascara ovh så.
någon kanske redan svarat på detta. men gjorde min operation från ffyra dagar sen. så har fortfarande vädligt svårt att läsa. så orkar inte läsa genom allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in